2011-08-09, 16:26
Medlem
Och skilj gärna på önskan och verklighet. Jag förstår att du gärna vill att priserna ska falla, men bara för att du sitter och skriver det här på flashback så kommer de inte att göra det.
2011-08-09, 17:37
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engogris
Du startade 2007 en tråd där du spekulerade i att priserna var på väg nedåt. Du skrev att:

* Budgivningarna går långsamare.
* Trots att dom haft högsta budet har ett köp inte blivit av pga att säljaren inte varit nöjd med priset. Prisnivån vi pratar om är en klar nedgång mot toppnoteringarna med ett cirkapris på 50-60 tkr/kvm i innerstaden.
* Mindre folk på visningarna.

Det är väl ungefär samma läge som idag då kanske? Tror du inte att ett prisfall undviks om styrräntan inte höjs (eller t o m sänks), precis som förra gången? Eller vad är det som gör dig så säker denna gången.

Om du läser alla mina inlägg i denna tråd har jag alltid varit tydlig med att jag sett stora risker vad gäller prissättningen på bostadsmarknaden under lång tid. Precis som du påpekar ansåg jag att prisnivån redan 2007/2008 skapade risker för privatpersoner och att en prisnedgång i det skedet var rimligt eller till och med önskvärt. Dock kunde jag inte i min vildaste fantasi förutspå det som i samma veva skulle komma att ske med en aggresiv sänkning av reporäntan som följd.

Detta har som vi alla vet lett till fortsatta prisuppgångar mitt i rådande finanskris. Enligt min mening är därför riskerna i detta läge betydligt högre och därmed är även en eventuell prisjustering nedåt inte helt osannolikt.

Självklart vet jag inte att det kommer att hända. Huruvida jag önskar det eller ej kan diskuteras och här bör flera aspekter tas i beaktande. Jag är av upfattningen att en ökning av bostadspriser efter justering av KPI ej är möjligt i all oändlighet och det hade varit betydligt bättre om det en justering i ett tidigare skede mha tex amorteringskrav. Anledningens att ett alltför snabbt och brant fall kommer att drabba stora delar av medelklasesen och även i slutändan staten.

Låt oss helt enkelt se vad som händer framöver. Om det nu är ett prissfall vi har framför oss och att riskerna för detta påpekade redan för flera år sedan är det ytterligare ett skäl till att kritisera hanteringen av detta problem om det nu visar sig bli just ett problem.

Jag är ödmjuk och självklart kan jag ha helt fel och bostadspriser kan komma att stiga i all oändllghet trots global finansiell härdsmälta pga att reporäntan sänks. Vi får se...
2011-08-09, 17:48
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Och skilj gärna på önskan och verklighet. Jag förstår att du gärna vill att priserna ska falla, men bara för att du sitter och skriver det här på flashback så kommer de inte att göra det.

Du kan väl göra så att du går på säg tre visningar i helgen som kommer och skriver här på forumet om hur många som kom även om budgivningen. Vore självklart av vikt om du beskriver lite mer om objekten. Om det då visar sig att att allt är frid och fröjd så självklart talar det emot mina beskrivningar om marknaden som jag baserar på faktiska observerationer och direktrapporter från mäklare och säljare.

Om jag förstår dig rätt så underkänner du mina argumentationer och slutsatser för att jag skrivit om mina åsikter tidigare och att jag vill eller önskar att det ska ske och därför hittar på saker på flashback för att på egen hand bidra till en bostadskrasch?

Starta gärna en tråd om detta i konspirationsforumet här på FB.
Senast redigerad av Mesmero 2011-08-09 kl. 17:51.
2011-08-09, 18:05
Medlem
thegoodshepherds avatar
Det är väl några utländska ekonomer som de senaste åren har påpekat att de Svenska bostadspriserna är övervärderade?

Jag tror nog också att svensken är ganska överbelånad. Blir det fortsatta problem i Europa/världen kan vi nog få se höjda banklån framöver.
2011-08-09, 18:13
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du anser inte att omsättningshastigheten spelar någon roll? Om låt oss säga Riksbanken trycker upp en miljard miljarder och låser in dessa så har vi alltså inflation så det står härliga till?
Jag var kanske lite otydlig. Det jag avser är Rothbards definition, The True Money Supply (TMS), där det är mängden pengar i ekonomin som är tillgängliga för omedelbar användning. Alltså mer eller mindre pengar som når lånemarknaden.

Vad menar du med omsättningshastigheten? Är det att de ska omsättas i (låne)marknaden eller menar du hur fort de rör sig i systemet?
2011-08-09, 18:50
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Jag var kanske lite otydlig. Det jag avser är Rothbards definition, The True Money Supply (TMS), där det är mängden pengar i ekonomin som är tillgängliga för omedelbar användning. Alltså mer eller mindre pengar som når lånemarknaden.

Vad menar du med omsättningshastigheten? Är det att de ska omsättas i (låne)marknaden eller menar du hur fort de rör sig i systemet?

Jag menar: http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_of_money

Att använda penningmängdstillväxten som mått på inflation känns inte riktigt adekvat längre och det är också därför man sedan relativt länge har lämnat den definitionen.
2011-08-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Du kan väl göra så att du går på säg tre visningar i helgen som kommer och skriver här på forumet om hur många som kom även om budgivningen. Vore självklart av vikt om du beskriver lite mer om objekten. Om det då visar sig att att allt är frid och fröjd så självklart talar det emot mina beskrivningar om marknaden som jag baserar på faktiska observerationer och direktrapporter från mäklare och säljare.

Om jag förstår dig rätt så underkänner du mina argumentationer och slutsatser för att jag skrivit om mina åsikter tidigare och att jag vill eller önskar att det ska ske och därför hittar på saker på flashback för att på egen hand bidra till en bostadskrasch?

Starta gärna en tråd om detta i konspirationsforumet här på FB.

Nej, jag tror ingenting. Jag vill bara inte bli påverkad av någon som har fel.

Jag har en bostadsrätt sedan några år tillbaka och det börjar nu bli dags för ett större boende. Självklart vill jag vänta med att köpa om det nu är så att priserna kommer rasa. Jag är ganska säker på att jag kommer göra en bra vinst oavsett (även om priserna faller 20-30%).

Dock är jag inte övertygad om att priserna kommer att rasa. Varför skulle de inte kunna gå upp igen till början på nästa år som förra gången? Om räntorna hålls låga så är det otroligt lönsamt att äga sitt boende (boenderätt). I så fall är jag sugen på att ge mig ut och leta nu. Jag har nämligen inte sagt emot dig i att marknaden är låg just nu! Få avslut och stort utbud gör att det finns en hel del guldkorn på marknaden.

Vissa vet inte värdet på sin bostad och där kan man just nu göra riktiga kap
2011-08-09, 19:06
Medlem
Citat:

Att använda penningmängdstillväxten som mått på inflation känns inte riktigt adekvat längre och det är också därför man sedan relativt länge har lämnat den definitionen.
Den nya definitionen har dock tagit med produktivitetsändringar. Om man skulle förbättra den gamla definitionen så borde man titta på långsiktiga förändringar i nominell BNP per capita i stället (M * V / population).
2011-08-09, 19:56
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Enligt samma kælla, "Augustistatistik för Stockholm kommun visar på stigande bostadspriser, med en ökning på 60.27 procent sedan föregående månad"

De ær volatila de dær bostadspriserna ...

Du syftar på det här inlägget antar jag, som hänvisar till Bostadsdata.se?

Precis som Cornucopia skriver baseras statistiken på 9 försäljningar i hela Stockholms kommun - alltså löjligt få, och inte mycket till underlag att bygga statistik på. Om man klickar på länkarna med antal rum på Bostadsdata.se så framgår det också att det var 7 ettor och 2 tvåor. Inga lägenheter med 3 eller flera rum såldes under den första veckan i augusti, och precis som vanligt är det högre kvadratmeterpris på små lägenheter. Båda tvåorna och fem av ettorna fanns dessutom i innerstan, endast två lägenheter utanför tullarna.

Hoppas du inte inbillade dig att vi har sett en vändning redan...
2011-08-09, 20:01
Medlem
black-swans avatar
Citat:

Du får gärna utveckla ditt resonemang.

Jag känner att de är ett fall där man promt vägrar att kalla en spade för just en spade. Från mitt perspektiv leder den (markant) ökade penningmängden till att felaktiga resursallokeringar. Helt enkelt ett sätt för staten att utnyttja sin position för att gynna sig själva.
2011-08-09, 20:17
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Du startade 2007 en tråd där du spekulerade i att priserna var på väg nedåt. Du skrev att:

* Budgivningarna går långsamare.
* Trots att dom haft högsta budet har ett köp inte blivit av pga att säljaren inte varit nöjd med priset. Prisnivån vi pratar om är en klar nedgång mot toppnoteringarna med ett cirkapris på 50-60 tkr/kvm i innerstaden.
* Mindre folk på visningarna.

Det är väl ungefär samma läge som idag då kanske? Tror du inte att ett prisfall undviks om styrräntan inte höjs (eller t o m sänks), precis som förra gången? Eller vad är det som gör dig så säker denna gången.
Hur menar du nu? 2007 var priserna på väg nedåt, de sjönk rejält under större delen av 2008 och vände inte upp förrän tidigt 2009 - då Riksbanken hade sänkt räntan till noll procent... Att bara låta styrräntan vara på dagens nivå kommer inte att räcka, priserna faller ändå.
2011-08-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Hoppas du inte inbillade dig att vi har sett en vändning redan...

Nu är jag ju medveten om att ironi är för begåvningsreserven vad pärlor är för svin, men iaf...

Slutsatsen är med andra ord att enstaka försäljningar redovisade på bostadsdata.se är ett tydligt tecken på att bostadsbubblan spruckit (jul) då de visar ett "ras" på 20% men inget annat än bristfälligt underlag (aug) då de visar ett "rally" på 60%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in