Citat:
Ursprungligen postat av engogris
Du startade 2007 en tråd där du spekulerade i att priserna var på väg nedåt. Du skrev att:
* Budgivningarna går långsamare.
* Trots att dom haft högsta budet har ett köp inte blivit av pga att säljaren inte varit nöjd med priset. Prisnivån vi pratar om är en klar nedgång mot toppnoteringarna med ett cirkapris på 50-60 tkr/kvm i innerstaden.
* Mindre folk på visningarna.
Det är väl ungefär samma läge som idag då kanske? Tror du inte att ett prisfall undviks om styrräntan inte höjs (eller t o m sänks), precis som förra gången? Eller vad är det som gör dig så säker denna gången.
Om du läser alla mina inlägg i denna tråd har jag alltid varit tydlig med att jag sett stora risker vad gäller prissättningen på bostadsmarknaden under lång tid. Precis som du påpekar ansåg jag att prisnivån redan 2007/2008 skapade risker för privatpersoner och att en prisnedgång i det skedet var rimligt eller till och med önskvärt. Dock kunde jag inte i min vildaste fantasi förutspå det som i samma veva skulle komma att ske med en aggresiv sänkning av reporäntan som följd.
Detta har som vi alla vet lett till fortsatta prisuppgångar mitt i rådande finanskris. Enligt min mening är därför riskerna i detta läge betydligt högre och därmed är även en eventuell prisjustering nedåt inte helt osannolikt.
Självklart vet jag inte att det kommer att hända. Huruvida jag önskar det eller ej kan diskuteras och här bör flera aspekter tas i beaktande. Jag är av upfattningen att en ökning av bostadspriser efter justering av KPI ej är möjligt i all oändlighet och det hade varit betydligt bättre om det en justering i ett tidigare skede mha tex amorteringskrav. Anledningens att ett alltför snabbt och brant fall kommer att drabba stora delar av medelklasesen och även i slutändan staten.
Låt oss helt enkelt se vad som händer framöver. Om det nu är ett prissfall vi har framför oss och att riskerna för detta påpekade redan för flera år sedan är det ytterligare ett skäl till att kritisera hanteringen av detta problem om det nu visar sig bli just ett problem.
Jag är ödmjuk och självklart kan jag ha helt fel och bostadspriser kan komma att stiga i all oändllghet trots global finansiell härdsmälta pga att reporäntan sänks. Vi får se...