Citat:
Ursprungligen postat av zyxey
Det har alltid vart dyrt att köpa lägenhet/villa och om man skulle få köpa till 1998tals priser dvs -40% så skulle så många ha råd att utbudet inte skulle räcka till.
Hur vet du att de har råd? Vad har hänt sen dess som gjort att de fått råd?
Kan du förutse geopolitiska händelser som kanske ökar din matbudget med 50%? Oljan stiger till 300 dollar fatet. Maud höjer elskatten. Handikappade vars släktingar har pengar får betala själva.
Om vi verkligen utnyttjat IT rätt och sett till att kostanderna för småfolket droppat mot noll där det giock, då, men de pengarna har förts in i näringslivet, och vad de gör med dem...vet man aldrig, inte är det säkert att de investerar till folkets och din fördel.
Just nu kan alla RB pissa ut pengar men tiden ändrar sig. Likaså undrar jag var debatten om rätt till bostad försvann. Vi hade det ju kanon i alla år trots att det gnälldes, nu, det gnälls inte alls!
Citat:
Men som sagt -40% och jag skulle jubla och skulle genast slå till på en fet lägenhet. Alternativet skulle vara att köpa en lägenhet i ytterområdena för ca 600kkr och leva sjukt billigt.
Men du vet inte vad som hänt annars. Kolla tex på Japan. Varje år sjunker lgh.
1989 var 3 av världens 10 största företag japanska banker. I Hollywood kom det film på fiolm hur japanerna köpte upp allt....
Citat:
Bor i dag i Sollentuna och köpte förra året radhus en 2:a med fin uteplats för 895.000 och den kostar mig ca 4500kr/mån. 40% prisreducering vore riktigt fint för då skulle jag kunna köpa en 4a och bo för samma pris eller en 2a i innerstan för samma månadskostnad. Det känns mer orimligt än att acceptera att priserna har landat rätt, speciellt då dom ligger på samma nivå nu som år 2007.
Rätt pris, om jag vågar påstå att ett sådant finns, får du om du drar ut kurvan från 1996-98.
Om du vill ha oddsen på din sida. Din lilla skettvåa, för det är det ju, kan enkelt falla till 195000.
Och vad fyndar du då?