2010-12-31, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Varför köpte du inte en när de var 40% billigare om du kan få fram pengarna så lätt nu?
Dyrt är ngt som är relativt till en rad saker. Och bostäder har varit rätt dyra mht allt sen 1998-2000.
Priset kan sjunka 60% och du kommer kanske att säga: Nej fy vad dyrt det är, även om Riskbanken kommer att balia ut folket då troligen med sina falska profetior.

Det har alltid vart dyrt att köpa lägenhet/villa och om man skulle få köpa till 1998tals priser dvs -40% så skulle så många ha råd att utbudet inte skulle räcka till. Men som sagt -40% och jag skulle jubla och skulle genast slå till på en fet lägenhet. Alternativet skulle vara att köpa en lägenhet i ytterområdena för ca 600kkr och leva sjukt billigt.

Bor i dag i Sollentuna och köpte förra året radhus en 2:a med fin uteplats för 895.000 och den kostar mig ca 4500kr/mån. 40% prisreducering vore riktigt fint för då skulle jag kunna köpa en 4a och bo för samma pris eller en 2a i innerstan för samma månadskostnad. Det känns mer orimligt än att acceptera att priserna har landat rätt, speciellt då dom ligger på samma nivå nu som år 2007.
2010-12-31, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxey
Det har alltid vart dyrt att köpa lägenhet/villa och om man skulle få köpa till 1998tals priser dvs -40% så skulle så många ha råd att utbudet inte skulle räcka till
.
Har det alltid varit dyrt eller är kön idag enorm? OM man antar de villkor som gällde då...
Doping doping.

Citat:
Men som sagt -40% och jag skulle jubla och skulle genast slå till på en fet lägenhet. Alternativet skulle vara att köpa en lägenhet i ytterområdena för ca 600kkr och leva sjukt billigt.
Gjorde du samma sak med sp 500 nu när den gick ner runt 60%? S&P levererar faktiskt real avkastning och producerar...
Det roliga, fr marknaden, inte för dig, är ju pom, folk köper och fågar fallande knivar från 20% back till 91%. Det skulle sitta fint, men oroa er inte, ngn marknad finns inte och invadringsliberaler, humanistliberaler och arbetsälskare kommer att baila ut er!

Citat:
Bor i dag i Sollentuna och köpte förra året radhus en 2:a med fin uteplats för 895.000 och den kostar mig ca 4500kr/mån. 40% prisreducering vore riktigt fint för då skulle jag kunna köpa en 4a och bo för samma pris eller en 2a i innerstan för samma månadskostnad. Det känns mer orimligt än att acceptera att priserna har landat rätt, speciellt då dom ligger på samma nivå nu som år 2007.

Ja, jag må ge dig en eloge för att du får mer ut av att om priserna sjunker. Avdrag, ingen vinstskatt, ingen inflation att taxera...Förlust är fint, vinst kostar! Gissa vad "the Powers eftersöker på en sk fri marknad?
2010-12-31, 10:38
Medlem
Citat:
Jag bor själv bra i sthlm men jag vill härifrån nu. För var år kommer en massa karriärknullsugna lantisar som ska bli storstadsballa och fyller upp vår stad och nu är det knappt ngn charm kvar.
Många som bor här inväntar bara rätt tillfälle.
2010-12-31, 11:45
Medlem
Ett problem är att vi har marknadshyror på nya lgh och har så haft läänge. Med det menar jag att tar de ut mer hyra så köper folk eller flyttar till äldre hak. Så vad är problemet för den unge jobbhungrige som kan lägga 12000 för en tvåa?

Bestänk att medianlönen bara är 250k i sthlm. Inte ens 21000 i månaden. Och hur många sitter inte på "gamla pengar" och jäser?

Jag bor själv bra i sthlm men jag vill härifrån nu. För var år kommer en massa karriärknullsugna lantisar som ska bli storstadsballa och fyller upp vår stad och nu är det knappt ngn charm kvar.

stockholm i siffror...

Stockholmarna
Befolkning
Antal invånare (30/9 2010) 843 139 st
Medelinkomster 2007
Män 326 869
Män 20-64 år 349 400
Män 65 år och äldre 280 000
Kvinnor 238 880
Kvinnor 20-64 år 265 100
Kvinnor 65 år och äldre 182 600

Befolkningstäthet, antal invånare per kvadratkilometer land - 4 309

Bostäder
Lägenhetsbestånd 434 000 st

Fördelning efter lägenhetstyp

Lägenheter utan kök 10%
1 rum och kök 15%
2 rum och kök 29%
3 rum och kök 24%
Minst 4 rum och kök 21%

Fördelning efter hustyp

Flerbostadshus 90%
Småhus 10%
Rumsenheter totalt 1 512 400
Boende per 100 rumsenheter 54

Stockholms stad hade i slutet av 2008 en be-folkning på 810 120 personer. Staden hade under året den största folkökningen bland kommunerna i Sverige med 14 957 personer. Göteborg kom på andra plats med 6 695 personer och Malmö på tredje plats med 5 734.

14 957 personer behöver alltså bostad varje år.
2010-12-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Många som bor här inväntar bara rätt tillfälle.
Har de gjort det sen 1968? Varför inte köpa 1993? 1998?
De bara väntar ju...Alla kan väl läsa grafer och har ngn koll på RBs politik, eh? Nejjust det...1/3 vet inte hur belånade de är ens...

Det är konmnstigt att man ska förklara en neråtgående trend. Banken lånar mindre, du har nog reavinst, så den ska betalas. Nya avgifter och skatter? Högre ränta? Hur ser det ut med löneutvecklingen realt? Vad vad det nu för jobb som skapades efter krisen 1990? Stordirrar eller fler händer på McD.?
Tro mig, "alla" har alltid vetalt köpa i innerstaden sen sossesvinen tillät vinst på borätter. Men ändå går det upp och ner. Vi har dock haft 10 års, om inte mer, hjälp av att staterna försöker pusha ut mer valuta, mer krediter, mer produktion och samtidigt tänka att den inte ska finnas i landet. Tar man bort SSAB och lägger det i Ryssland så har vvi mkt mindre koldiaoxidutsläpp, kanske höjer vår välfärd?
2010-12-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --GG

14 957 personer behöver alltså bostad varje år.
Har du historisk data på det sen ca 1960?
Vad hände 1991-1993. Fanns inte en enda lgh, skriande brist, sen...överallt.
Och hur ska hundarbetaren med under 20k i lön ha råd att bo i sthlm? Knullkollektivet TV3?

Man kan se en klar tendens: Bostadsmerknaden försämras för vart år sen över 40 år tillbaka, pga borgerliga värderingar och Riksbankens åläggande. Men snart är hela ekonomin köpa och sälja hus och företag till varann. Mat och sånt, äh....tills...
2010-12-31, 12:35
Medlem
Citat:
Det har alltid vart dyrt att köpa lägenhet/villa och om man skulle få köpa till 1998tals priser dvs -40% så skulle så många ha råd att utbudet inte skulle räcka till. Men som sagt -40% och jag skulle jubla och skulle genast slå till på en fet lägenhet.
Du har haft tillfälle till en sådan investering.
I Japan har fastighetspriserna fallit så du hade kunnat gå in när det fallit med 40%.

Frågan är väl hur du skulle ha reagerat när det fortsatte att falla.
Och en annan fråga är varför det inte steg när det nu var så bra priser efter ett fall på 40%.

Efter ett fall på 40% borde ju massor vilja köpa, och så många mer hade ju råd att köpa än tidigare.

Det ser ut som någon detalj fattas.
2010-12-31, 12:43
Medlem
Citat:
Har de gjort det sen 1968? Varför inte köpa 1993? 1998?
De bara väntar ju...Alla kan väl läsa grafer och har ngn koll på RBs politik, eh? Nejjust det...1/3 vet inte hur belånade de är ens...
Jag menade: väntar på rätt tillfälle att flytta från Sthlm.
2010-12-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det ser ut som någon detalj fattas.
Psykologin kanske?

Om trenden pekar nedåt tror folk att den ska fortsätta nedåt.
Om trenden pekar uppåt tror folk att den ska fortsätta uppåt.

Men det är ju egentligen ren spekulation, tyvärr ofta med lånade pengar utan rimlig amorteringsplan. En klassisk grogrund för ekonomiska krascher.

Hade man betalat ett rimligt pris, antingen kontant eller via lån med kort amorteringstid, så hade ingen behövt oroa sig över det här.
2010-12-31, 15:59
Medlem
Citat:
Det har alltid vart dyrt att köpa lägenhet/villa och om man skulle få köpa till 1998tals priser dvs -40% så skulle så många ha råd att utbudet inte skulle räcka till. Men som sagt -40% och jag skulle jubla och skulle genast slå till på en fet lägenhet. Alternativet skulle vara att köpa en lägenhet i ytterområdena för ca 600kkr och leva sjukt billigt.

Det förutsätter att alla kan betala utan att låna ett endaste öre.
För vad är de troliga anledningarna till att priserna går ned idag? Strängare låneregler.
2011-01-01, 18:19
Medlem
Citat:
Det har alltid vart dyrt att köpa lägenhet/villa och om man skulle få köpa till 1998tals priser dvs -40% så skulle så många ha råd att utbudet inte skulle räcka till.

Hur vet du att de har råd? Vad har hänt sen dess som gjort att de fått råd?

Kan du förutse geopolitiska händelser som kanske ökar din matbudget med 50%? Oljan stiger till 300 dollar fatet. Maud höjer elskatten. Handikappade vars släktingar har pengar får betala själva.
Om vi verkligen utnyttjat IT rätt och sett till att kostanderna för småfolket droppat mot noll där det giock, då, men de pengarna har förts in i näringslivet, och vad de gör med dem...vet man aldrig, inte är det säkert att de investerar till folkets och din fördel.
Just nu kan alla RB pissa ut pengar men tiden ändrar sig. Likaså undrar jag var debatten om rätt till bostad försvann. Vi hade det ju kanon i alla år trots att det gnälldes, nu, det gnälls inte alls!

Citat:
Men som sagt -40% och jag skulle jubla och skulle genast slå till på en fet lägenhet. Alternativet skulle vara att köpa en lägenhet i ytterområdena för ca 600kkr och leva sjukt billigt.
Men du vet inte vad som hänt annars. Kolla tex på Japan. Varje år sjunker lgh.
1989 var 3 av världens 10 största företag japanska banker. I Hollywood kom det film på fiolm hur japanerna köpte upp allt....

Citat:
Rätt pris, om jag vågar påstå att ett sådant finns, får du om du drar ut kurvan från 1996-98.
Om du vill ha oddsen på din sida. Din lilla skettvåa, för det är det ju, kan enkelt falla till 195000.
Och vad fyndar du då?
2011-01-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Jag menade: väntar på rätt tillfälle att flytta från Sthlm.
Ja, det gör verkligen jag! Tänk att få flytta! Ge upp skitminilgh och bo på landet och känna friden.
Så kan de välutbildade köra på med lön på 30k ut och utgifter som måste betalas för 20k och vara sura på skatten när det är marknaden som haussat upp dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in