2011-05-12, 22:41
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
Dagens intressantaste statistik från www.maklarstatistik.se:

Villamarknaden står helt still, bostadsrätterna sjunker något. Antalet affärer i april var 32% färre än i mars (april: 3863 BR och 2167 villor, jämfört med 5 993 BR och 2 919 villor). Mäklarsamfundets VD kommenterar: ”Säljarna har ofta höga förväntningar på priset samtidigt som köparna är mer avvaktande än tidigare. Det gör att tempot på bostadsmarknaden saktar ner och det tar längre tid att sälja nu jämfört med i början på året.”

Säljarna får helt enkelt inte ut det pris de förväntar sig och antalet affärer går ner. Detta är exakt vad man kan förvänta sig när marknaden vänder. Så småningom kommer säljarna att bli tvungna att gilla läget. Då inleds prisfallet.

Varför kommer säljarna vara tvungna att gilla läget? Det är ju det här som är problemet på den svenska bostadsmarknaden, i synnerhet i Stockholm. Det byggs alldeles för lite. I normala fall hade säljarna sett folk köpa nybyggena istället, för allt mindre pengar, och därför tvingats gilla läget. Men vad som händer nu är att säljarna stryper tillgången på bostäder, vilket åter pressar upp och/eller stabiliserar priserna.
2011-05-12, 23:10
Medlem
Average-Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Antag summan X = den skillnad i SEK mellan låg ränta och höjd ränta.
Vad du säger är att vid låg ränta, när låntagaren disponerar summan X, vill denna anlita hantverkare för X.
Men vid höjd ränta, när istället långivaren disponerar X så vill denne inte anlita hantverkare för X.
Hur förklarar du det?

Nix. Vid konstant penningmängd har folket bara summan Y att disponera. Ökar priset på A så kommer det att sjunka på B och C därför annars konkar dom. Folket betalar hela tiden Y. Det är bara fördelningen som stuvas om.

Nu är ju de som tjänar pengar på ränteintäkter färre än de som betalar ränta i Sverige och även om man kan tänka sig att banknissarna och aktieägarna gör finare och dyrare renoveringar så kommer de nog inte vilja renovera huset flera ggr om. Istället spenderar man kanske pengarna utomlands tex. Det är självklart inte bra när en improduktiv tjänsteverksamhet som egentligen enbart skall fungera som ett smörjmedel i den produktiva ekonomin växer sig allt för stor.

Dock handlar det inte om detta. Sveriges tillväxt drivs i dagsläget princip enbart av privatlån som oftast bostadslån som används för renovering etc. Om räntan höjs kommer utrymmet att låna minska och sveriges tillväxt kommer avta. Jag tycker detta är bra eftersom en lånedriven ekonomi kommer kollapsa tids nog men att tro att det inte gör nån skillnad är att bortse från hur verkligheten ser ut.

Citat:
Du har rätt i att man inte kan importera inflation så länge den inhemska penningmängden är konstant. Däremot kan man importera ökningar i KPI (beroende på hur KPI-korgen ser ut), men detta resonemang tror jag inte att du motsätter dig.

Även om du inte håller med om det så används ordet inflation oftast för att beskriva KPI-ökning. Till och med riksbanken använder uttrycket så. Det tror jag inte du motsätter dig.
Senast redigerad av Average-Joe 2011-05-12 kl. 23:18.
2011-05-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Ska bli intressant att se hur det går. Priserna har legat förvånansvärt stabila, i Stockholm, än så länge. Alla marknader fluktuerar, men får vi en mindre korrigering eller ett större, långsiktigt trendskifte? http://i51.tinypic.com/nmhgtt.jpg

Priserna nu hålls uppe som en komatoserad grönsak i respirator. Jag tror på en stor korrigering som kommer pågå under ca 3-4 år. Kolla på en superfräsch tvåa, iof på nedre botten (insynen är inte påfrestande) i skuldfri förening, attraktivt vasastan-läge, under tusenlappen i avgift. Den kan bli din just nu för strax över 50.000/kvm.... Först faller nedre botten-läget, sen vandrar det uppåt i huset

Jag laddar plånboken och avvaktar några år.
2011-05-12, 23:47
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Priserna nu hålls uppe som en komatoserad grönsak i respirator. Jag tror på en stor korrigering som kommer pågå under ca 3-4 år. Kolla på en superfräsch tvåa, iof på nedre botten (insynen är inte påfrestande) i skuldfri förening, attraktivt vasastan-läge, under tusenlappen i avgift. Den kan bli din just nu för strax över 50.000/kvm.... Först faller nedre botten-läget, sen vandrar det uppåt i huset

Jag laddar plånboken och avvaktar några år.

Där ser man. Får jag fråga vad ditt nedre mål på priserna är, innan du slår till? Tänkte du få en tvåa i Vasastan för... 100 000 kronor? 200 000? En halv miljon?
2011-05-13, 16:15
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Varför kommer säljarna vara tvungna att gilla läget? Det är ju det här som är problemet på den svenska bostadsmarknaden, i synnerhet i Stockholm. Det byggs alldeles för lite. I normala fall hade säljarna sett folk köpa nybyggena istället, för allt mindre pengar, och därför tvingats gilla läget. Men vad som händer nu är att säljarna stryper tillgången på bostäder, vilket åter pressar upp och/eller stabiliserar priserna.
Jag vet inte om jag missuppfattade ditt inlägg lite, men jag tolkade det som att endast säljarna styr marknaden.

I mina ögon stämmer inte det riktigt. Det spelar ingen roll om säljarna sätter överpriser och vägrar sälja för lägre, såvida ingen vill köpa så kan det inte bli sålt. Visst finns det säkert någon idiot som köper objektet för grovt överpris, men då dröjer det extremt lång tid innan det händer. Frågan är hur länge säljarna orkar/kan vänta?
2011-05-13, 16:29
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Jag vet inte om jag missuppfattade ditt inlägg lite, men jag tolkade det som att endast säljarna styr marknaden.

I mina ögon stämmer inte det riktigt. Det spelar ingen roll om säljarna sätter överpriser och vägrar sälja för lägre, såvida ingen vill köpa så kan det inte bli sålt. Visst finns det säkert någon idiot som köper objektet för grovt överpris, men då dröjer det extremt lång tid innan det händer. Frågan är hur länge säljarna orkar/kan vänta?

Nej, det var inte så jag menade. Det är både tillgången och efterfrågan som spelar in. Det krävs både en köpare och en säljare för att det ska bli en affär. Vad jag menar är att potentiella köpare finns det gott om. Det finns en nettoinflyttning till Stockholm på 6500 människor om året, och den inflyttningstakten blir högre för varje år. Hade det byggts därefter, så hade valet av vad som säljs berott på var folk vill bo. Vill jag bo i ett visst område så kanske jag betalar mer för att bo just där. Om jag inte bryr mig, eller inte tycker mig ha råd med just det området, så hade jag köpt någon annanstans. Nu ser det istället ut så att jag inte har något alternativ annat än att flytta omkring bland en massa grovt överprissatta andrahandshyresrätter. Ska jag bo på riktigt, så måste jag köpa något. Tillgången på vad som finns att köpa minskar om säljarna inte är beredda att sälja. Och då pressas priserna upp. Det fungerar ungefär som diamantmarknaden gjorde innan. Stora holländska diamanthandlare köpte upp den dyrbara stenen, och förvarade i sina valv, för att hålla nere utbudet på marknaden. Nu har dock diamantpriserna fallit drastiskt, efter att högkvalitativsyntetisk diamant börjat användas av industrin. Stockholms bostadspriser skulle tokfalla om man bara byggde en massa. Några skyskrapor kring Gärdet skulle direkt resultera i ett enormt prisfall på marknaden.
2011-05-13, 21:52
Medlem
En jag känner lyckades sälja sin lägenhet för otroooligt mycket pengar, förstår inte ens att någon ville köpa den för så mycket. Så nu undrar jag vad det kan bli för konsekvenser med att folk lägger ned så mycket pengar på bostäder. Vad krävs för att bubblan ska spricka? Skulle det bli mycket värre än på 90-talet eftersom priserna är så höga?
2011-05-13, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
En jag känner lyckades sälja sin lägenhet för otroooligt mycket pengar, förstår inte ens att någon ville köpa den för så mycket. Så nu undrar jag vad det kan bli för konsekvenser med att folk lägger ned så mycket pengar på bostäder. Vad krävs för att bubblan ska spricka? Skulle det bli mycket värre än på 90-talet eftersom priserna är så höga?

Konsekvenserna skulle kunna bli att folk är så skuldsatta att de inte får råd att betala ränta+amortering i framtiden. Dock osäkert om det är så illa, det enda landet som haft det så dåligt är väl USA och där misskötte sig företagen å det grövsta. Det troligaste scenariot i Sverige är väl att vi nu får några goda år med rejäl inflation och samtidigt stagnerande eller smått sjunkande priser vilken i praktiken (med tanke på inflationen) ger ett större prisfall än vad man faktiskt tror. 3% inflation och 3% prisfall under samma år ger ju närmare 5-6% prisfall.
2011-05-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Average-Joe
Nu är ju de som tjänar pengar på ränteintäkter färre än de som betalar ränta i Sverige
Bortsett från räntenettot så går inbetald ränta ut till som ränteutbetalningar till långivare. Och räntenettot borde inte nämnvärt ändras av en räntehöjning.
Eller var det något annat du tänkte på.

Citat:
Ursprungligen postat av Average-Joe
Även om du inte håller med om det så används ordet inflation oftast för att beskriva KPI-ökning. Till och med riksbanken använder uttrycket så. Det tror jag inte du motsätter dig.
Nu var inte det här replik på något jag skrev, men för din information så finns det gott om folk här som har olika definitioner på inflation. Därför är det bra att tala om vad man menar. (Och riksbanken står inte så högt i kurs i största allmänhet här).
2011-05-14, 08:59
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Vad jag menar är att potentiella köpare finns det gott om.
Uppenbarligen inte eftersom försäljningarna sjönk med 32 % och utbudet ökade ökade 8 %. Detta tyder på att potentiella köpare minskar. Tolkar du det annorlunda?
2011-05-14, 10:31
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Uppenbarligen inte eftersom försäljningarna sjönk med 32 % och utbudet ökade ökade 8 %. Detta tyder på att potentiella köpare minskar. Tolkar du det annorlunda?

Nu ser jag inte exakt de siffrorna du talar om (på Maklarstatistik.se) men en stor variation i avslut finns det hela tiden, under perioder av volatilitet på bostadsmarknaden. Vi hade precis en dipp i efterfrågan. Människor väntar på räntehöjningar. De själva klarar givetvis av höjda räntor, det kräver rentav banken, men folk hoppas väl att andra av någon outgrundlig anledning ska bli chockade av att räntan höjs. Kravet på kontantinsats har dessutom gjort att folk är mycket försiktigare nu än innan.

Jag sålde precis min lägenhet, och köpte en ny därefter. Som jag skrev innan, så är det uppenbar skillnad på hur köpen går till. De riktigt attraktiva objekten är det många som bjuder på, men de "vanliga" bostäderna är det mycket långsammare budgivningstakt. Jag vann tre stycken budgivningar, där säljarna vägrade sälja. Därmed sjönk "antalet försäljningar" med åtminstone tre. Jag antar att fler varit i min situation.

Sist men inte minst ska du komma ihåg att många människor säljer innan de köper. Statistiken på försäljningar är inte satta på tillträdesdatum, utan på underskrift av överlåtelseavtal. Jag sålde min för en och en halv månad sedan, och köpte först för en vecka sedan.
2011-05-15, 17:34
Medlem
Citat:
Där ser man. Får jag fråga vad ditt nedre mål på priserna är, innan du slår till? Tänkte du få en tvåa i Vasastan för... 100 000 kronor? 200 000? En halv miljon?

Du låter som en överbelånad innerstadsbolånetorsk

Skämt åsido, jag har inget nedre mål. Min investerarfilosofi är att jag aldrig köper någonting efter en stor uppgång och jag försöker aldrig pricka in absoluta botten. Om räntan når 5,5 % räknar jag med att kunna köpa en hyfsad tvåa på ca 50 kvm för strax över 2 miljoner, ca 60 kvm för mellan 2,4 - 2,8 miljoner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in