Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Uppenbarligen inte eftersom försäljningarna sjönk med 32 % och utbudet ökade ökade 8 %. Detta tyder på att potentiella köpare minskar. Tolkar du det annorlunda?
Nu ser jag inte exakt de siffrorna du talar om (på Maklarstatistik.se) men en stor variation i avslut finns det hela tiden, under perioder av volatilitet på bostadsmarknaden. Vi hade precis en dipp i efterfrågan. Människor väntar på räntehöjningar. De själva klarar givetvis av höjda räntor, det kräver rentav banken, men folk hoppas väl att andra av någon outgrundlig anledning ska bli chockade av att räntan höjs. Kravet på kontantinsats har dessutom gjort att folk är mycket försiktigare nu än innan.
Jag sålde precis min lägenhet, och köpte en ny därefter. Som jag skrev innan, så är det uppenbar skillnad på hur köpen går till. De riktigt attraktiva objekten är det många som bjuder på, men de "vanliga" bostäderna är det mycket långsammare budgivningstakt. Jag vann tre stycken budgivningar, där säljarna vägrade sälja. Därmed sjönk "antalet försäljningar" med åtminstone tre. Jag antar att fler varit i min situation.
Sist men inte minst ska du komma ihåg att många människor säljer innan de köper. Statistiken på försäljningar är inte satta på tillträdesdatum, utan på underskrift av överlåtelseavtal. Jag sålde min för en och en halv månad sedan, och köpte först för en vecka sedan.