Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vill bara uppmärksamma en omständighet så där i största allmänhet som alla kanske inte tänkt på ang tillgång och efterfrågan.
Tillgång är de objekt som är ute till försäljning. Det är alltså frikopplat från mängden bostäder som finns.
Så tillgång och efterfrågan handlar bara om hur många som vi en viss tidpunkt vill handla med en vara. Både tillgång och efterfrågan kan ändras ganska så friskt utan att den totalt existerande mängden av varan förändras.
Jag håller inte med. Alla bostäder bör räknas med i tillgången. Det kanske bara är en definitionsfråga och olika sätt att se på saken, men jag tycker modellen blir onödigt krånglig (och kanske till och med inkorrekt) ifall man enbart räknar med de objekt som är till salu i definitionen av tillgång.
För det första så är alla hus potentiellt till salu, oavsett om man annonserat ut det eller ej. Det är bara en fråga om rätt pris. Det finns ingen väsentlig ekonomisk skillnad mellan ett hus med en boende i och ett hus annonserat för försäljning som inte blir sålt. I båda fallen så värderar ägarna huset högre än det nuvarande högsta anbudet, vilket resulterar i en utebliven transaktion. Den enda egentliga skillnaden är att den ena ägaren söker köpare mer aktivt än den andre.
För det andra, ifall man bara skulle räkna med de hus som ägarna säger är till salu så blir tillgången i sig en funktion av massa olika variabler som bl.a. hur lång tid en försäljning tar. Om en försäljning skulle ta ett år skulle utbudet vid varje ögonblick vara betydligt högre än om en försäljning bara skulle ta en dag. Om man anser att priser bestäms av tillgång och efterfrågan så implicerar ju detta att även priset skulle vara en konsekvens av försäljningstiden. Så är det ju inte. Hus blir ju inte billigare bara för att det generellt sett tar månader att sälja dem istället för dagar.
Det är sant att ifall bostäder idag är i en bubbla så lär vi med all sannolikhet se fler hus till salu och sjunkande priser samtidigt när denna bubbla väl spricker. Men jag ser inte detta som en utbudsförändring, utan snarare som en ren och skär efterfrågeförändring. Att fler hus blir till salu och att priserna sjunker ser jag som två separata konsekvenser av den förändrade efterfrågan. Orsakssambanden borde se ut ungefär så här:
1. lägre efterfrågan -> lägre priser
2. lägre efterfrågan -> fler som vill göra sig av med sitt hus/färre som vill köpa -> fler hus till salu samtidigt
Att fler hus blir ute för försäljning
korrelerar alltså med de sjunkande priserna, men det är inte orsaken till dem. Orsaken är
enbart en sjunkande efterfrågan, medan tillgången under hela skeendet förblivit konstant. Med definitionen att tillgång=objekt till försäljning, så missar man själva orsaken till att så många människor vill sälja sina hus samtidigt. Orsaken är att människor inser bubblan och att efterfrågan därmed sjunker, inte att utbudet ökar.