2011-01-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
I USA tokföll priserna för att folk blev arbetslösa och kunde inte betala lånen längre. I Sverige har vi inte haft en rejäl lågkonjuktur med arbetslöshet som slagit genom hela samhället sen i början på 90-talet. När vi får en rejäl lågkonjuktur även här och som inte skonar de välbetalda tjänstemännen lär bostadspriserna störtdyka. Kommer bli mycket tårar då.
Stämmer säkert, men korrelationen mellan konjunktur och bostadspriser kommer alltid gälla, oavsett bubbla eller inte. Eller kan du se ett scenario där man går från högkonjunktur till kraftig lågkonjunktur utan att bostadspriserna faller?
2011-01-21, 20:01
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Stämmer säkert, men korrelationen mellan konjunktur och bostadspriser kommer alltid gälla, oavsett bubbla eller inte. Eller kan du se ett scenario där man går från högkonjunktur till kraftig lågkonjunktur utan att bostadspriserna faller?

Nej, men den här gången kommer fallet blir mycket större tack vare 20 år med goda tider, extremt låga räntor och amorteringsfria lån.
2011-01-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nja, vad baserar du den slutsatsen på? I USA sänktes räntan till nära 0 (och snart därefter till faktiskt 0) och där tokföll priserna. Så likheterna mellan de olika länderna är många. Skillnaden är däremot tillgången per capita.
Det finns en avgörande skillnad som gör ditt resonemang ogiltigt.

I Sverige har många bostadsköpare banklån med rörlig ränta.

I USA är lånen bundna till 5-10-30 år och lånen är inte i bank utan kopplade till emitterade obligationer (MBS). Räntan i USA för primelån var över 5% och subprime var över 10%.

Så kommentaren om effekten av en räntesänkning i Sverige var helt riktig. I USA föll 10-åringen ca 0.5% bortsett från någon tillfällig dipp.
2011-01-21, 21:21
Bannlyst
irländska obligationer är på god väg, om de fortsätter i den här takten, att skapa en inverterad räntekurva.
http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GIGB2YR:IND

om bostadsbubblan ska spricka så tror jag mer fokus bör uppmärksammas på kringliggande problem som just budgetunderskott och bankproblematiken som inte berör bostadsmarknaden, även om alla har fingrarna i varandras syltburkar.

hur ser övriga euroländernas räntor ut? nån som har en bra länk?
2011-01-21, 22:03
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
hur ser övriga euroländernas räntor ut? nån som har en bra länk?

Portugal 10 år: http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GSPT10YR:IND

Spanien 10 år: http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GSPG10YR:IND

Grekland 10 år: http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GGGB10YR:IND
2011-01-21, 22:30
Medlem
I USA hade de teaser-rates som gällde 2-3år och planen var väl att huset under den tiden skulle gå upp tillräckligt så att de kunde omfinansiera lånet och betala de nya högre räntorna med värdestegringen. För alla har ju rättigheten att äga ett hus även om man inte har några pengar!
2011-01-22, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melcor
I USA hade de teaser-rates som gällde 2-3år och planen var väl att huset under den tiden skulle gå upp tillräckligt så att de kunde omfinansiera lånet och betala de nya högre räntorna med värdestegringen. För alla har ju rättigheten att äga ett hus även om man inte har några pengar!
Ja, fundera på vad det skulle kosta att bjuda ett pensionärspar på en villa i Bankeryd vs att ha dem på bidrag i innnerstaden....Fast de tvingas ju ut av Hyresnämnden och Odell hursom.
2011-01-23, 00:53
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vill bara uppmärksamma en omständighet så där i största allmänhet som alla kanske inte tänkt på ang tillgång och efterfrågan.

Tillgång är de objekt som är ute till försäljning. Det är alltså frikopplat från mängden bostäder som finns.

Så tillgång och efterfrågan handlar bara om hur många som vi en viss tidpunkt vill handla med en vara. Både tillgång och efterfrågan kan ändras ganska så friskt utan att den totalt existerande mängden av varan förändras.
Jag håller inte med. Alla bostäder bör räknas med i tillgången. Det kanske bara är en definitionsfråga och olika sätt att se på saken, men jag tycker modellen blir onödigt krånglig (och kanske till och med inkorrekt) ifall man enbart räknar med de objekt som är till salu i definitionen av tillgång.

För det första så är alla hus potentiellt till salu, oavsett om man annonserat ut det eller ej. Det är bara en fråga om rätt pris. Det finns ingen väsentlig ekonomisk skillnad mellan ett hus med en boende i och ett hus annonserat för försäljning som inte blir sålt. I båda fallen så värderar ägarna huset högre än det nuvarande högsta anbudet, vilket resulterar i en utebliven transaktion. Den enda egentliga skillnaden är att den ena ägaren söker köpare mer aktivt än den andre.

För det andra, ifall man bara skulle räkna med de hus som ägarna säger är till salu så blir tillgången i sig en funktion av massa olika variabler som bl.a. hur lång tid en försäljning tar. Om en försäljning skulle ta ett år skulle utbudet vid varje ögonblick vara betydligt högre än om en försäljning bara skulle ta en dag. Om man anser att priser bestäms av tillgång och efterfrågan så implicerar ju detta att även priset skulle vara en konsekvens av försäljningstiden. Så är det ju inte. Hus blir ju inte billigare bara för att det generellt sett tar månader att sälja dem istället för dagar.

Det är sant att ifall bostäder idag är i en bubbla så lär vi med all sannolikhet se fler hus till salu och sjunkande priser samtidigt när denna bubbla väl spricker. Men jag ser inte detta som en utbudsförändring, utan snarare som en ren och skär efterfrågeförändring. Att fler hus blir till salu och att priserna sjunker ser jag som två separata konsekvenser av den förändrade efterfrågan. Orsakssambanden borde se ut ungefär så här:

1. lägre efterfrågan -> lägre priser
2. lägre efterfrågan -> fler som vill göra sig av med sitt hus/färre som vill köpa -> fler hus till salu samtidigt

Att fler hus blir ute för försäljning korrelerar alltså med de sjunkande priserna, men det är inte orsaken till dem. Orsaken är enbart en sjunkande efterfrågan, medan tillgången under hela skeendet förblivit konstant. Med definitionen att tillgång=objekt till försäljning, så missar man själva orsaken till att så många människor vill sälja sina hus samtidigt. Orsaken är att människor inser bubblan och att efterfrågan därmed sjunker, inte att utbudet ökar.
2011-01-23, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up

Att fler hus blir ute för försäljning korrelerar alltså med de sjunkande priserna, men det är inte orsaken till dem. Orsaken är enbart en sjunkande efterfrågan, medan tillgången under hela skeendet förblivit konstant. Med definitionen att tillgång=objekt till försäljning, så missar man själva orsaken till att så många människor vill sälja sina hus samtidigt. Orsaken är att människor inser bubblan och att efterfrågan därmed sjunker, inte att utbudet ökar.

Men det är tvärtom. JU fler hus ute, destå mer får man för var fastighet, det var inte tjocka bostadsbilagor under krisåren på 90-talet, fåtal sidor där det före och även efter, när efterfrågan varit hög och således även priserna, är en rejäl bunt sidor.

Går priset ner håller sig folk för att sälja om de inte MÅSTE många ggr. Bostadsbubblor är alltid kopplade till annat i samhället.
2011-01-23, 08:13
Medlem
SparkMans avatar
http://di.se/Artiklar/2011/1/21/225230/Svenskarnas-tunga-borda/?sr=6&tr=283557&rlt=0

Redan många som har över 30% av sina inkomster som boendekostnader. Frågan är hur stor del boendet kommer utgöra när räntorna fortsätter att stiga. För en villaägare med runt 2 miljoner i lån så kommer det ändå skilja några tusenlappar i månaden.
2011-01-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag håller inte med. Alla bostäder bör räknas med i tillgången. Det kanske bara är en definitionsfråga och olika sätt att se på saken, men jag tycker modellen blir onödigt krånglig (och kanske till och med inkorrekt) ifall man enbart räknar med de objekt som är till salu i definitionen av tillgång.
I grunden är det naturligtvis en definitionsfråga.
Det jag menar är att priset sätts av den tillgång som görs tillgänglig på marknadsplatsen. Och det är vanligtvis bara en liten bråkdel av totalen. Viss parallell kan dras med värdepapper. Där kan priset på illikvida tillgångar svänga kraftigt, för priset sätts just av de som agerar på marknadsplatsen med den lilla mängd tillgång som finns där. Dvs priset på de omsatta varorna svänger kraftig trots att den totalt existerande mängden är konstant. Så är det för bostäder också.

De tillgångar som inte finns på marknadsplatsen kan göras tillgängliga genom att man aktivt söker upp dessa. Det sker för både bostäder och värdepapper, men sker i ringa omfattning vad gäller antalet affärer.
Så i praktiken bestäms priset av den på marknadsplatsen exponerade tillgången (och naturligtvis efterfrågan där). Samma sak för efterfrågan. Det är först när jag aktivt deltar i budgivning som min efterfrågan har betydelse för priset. Inte så länge jag sitter hemma och bara tänker att det skulle jag ha kunnat betala mer för.
2011-01-23, 13:01
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
http://di.se/Artiklar/2011/1/21/225230/Svenskarnas-tunga-borda/?sr=6&tr=283557&rlt=0

Redan många som har över 30% av sina inkomster som boendekostnader. Frågan är hur stor del boendet kommer utgöra när räntorna fortsätter att stiga. För en villaägare med runt 2 miljoner i lån så kommer det ändå skilja några tusenlappar i månaden.

Man undrar verkligen hur dom styrande tänkte här?
Bankräntan sätts till under 1% minus 30% ränteavdrag och inga pengar kontant, tror fan att folk skuldsätter sig som galningar.
Pratade lite med de yngre förmågorna på jobbet som jag vet har max 20 000 kr netto men i alla fall lånar 2,5-3 miljoner kronor för att få bo i stan. De flesta av dom var mycket upprörda över de höga räntorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in