2010-10-31, 12:10
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
En bubbla är väl enligt gängse definition när priset på något skiljer sig avsevärt från det fundamentala värdet inklusive diskontering. Såhär beskrivs beräknigen baserad på fundamenta:

"In valuing real estate, a similar approach may be used. The "intrinsic value" of real estate is therefore defined as the net present value of all future net cash flows which are foregone by buying a piece of real estate instead of renting it in perpetuity. These cash flows would include rent, inflation, maintenance and property taxes. This calculation can be done using the gordon model."

I Stockholm har vi inte den möjligheten, eftersom tillgången på hyresrätter är nära noll. Skulle helt fri prissättning råda på de fåtal hyresrätter som finns i t.ex Stockholm, så skulle bostadsrättspriserna (dagens) snarare vara undervärderade.
Vi antar att vi har en ränta på 5%, inflation på 2%, kvadratmeterpris på 60' (attraktivt läge i sthlm) och en lägenhetsstorlek på 60kvm. Genom användning av modellen ovan kan vi då räkna ut den teoretiska hyresnivån under dagens lägenhetspriser.

Detta medför att en 60kvm lägenhet skulle ha en marknadshyra på ungefär 13' per månad.
Vidare om man jämför den hyresnivån med liknande städer som har fri hyressättning eller i alla fall mer "relaxed" hyresreglering (ex. Köpenhamn) så ser man snabbt att en hyra på 13' är väl högt.
I Bryssel betalar man inte 13' för en två och i Köpenhamn betalar man inte i närheten av 13'.

Genom att bestämma en uppskattad fri hyra i sthlm skulle vi då kunna beräkna det riktiga lägenhetspriset. Det skulle nog vara en del lägre än det är idag.

Sedan får du för tusan släppa snacket om att priserna skulle hållas uppe pga att utbudet stryps eftersom ingen vill sälja. Detta är helt galet och fastighetskrasher världen över (och i Sverige) har visat att så är inte fallet. Om du har rätt; varför skulle då inte andra tillgångars värde vara säkrat mot prisnedgång genom samma mekanism?
2010-10-31, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
...Fö finns det både tomma lägenheter och tomma villor i Stockholm...
Det visste jag inte. Har du någon källa på det?

Däremot hyrs det ut väldigt mycket svart i Stockholm. Stockholmshem undersökte 1000 lägenheter år 2007 och det visade sig att hela 43% hyrdes ut svart. Stockholmshem har typ 30 000 lägenheter!

Det kanske är en avgörande faktor i priserna på bostäder...
2010-10-31, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Det visste jag inte. Har du någon källa på det?
Det är nog svårt att få någon slags officiell redovisning av tomma villor. Det är väl bara ägaren som kan bekräfta en sådan sak. Men som jag skrivit tidigare har jag en bekant som har en villa i Stockholm, och där han bor finns ett antal tomma villor. En är ett arv, och den har stått tom i 10-15 år. Ägaren bor i en annan villa i Stockholm. En annan villa står tom av okänd anledning, och har varit tom i minst 6-7 år. En tredje piffades upp av polacker nyligen och såldes. Den hade också varit tom i några år. Ägaren antog kanske att uppgången är slut. Osv. Det är nog 1 villa på 30 som står tom. Det här handlar om villor i prisläget 3-5 milj.

Antalet borätter har jag ingen uppfattning om men jag känner till folk som har tomma borätter. Om man inte måste låna 100% utan kan köpa den kontant så tror jag en del ser det som ett slags inflationsskydd av sina pengar. Och kanske en förhoppning om en förtjänst. Alla åker inte till Thailand bara för att dom får någon krona över.
2010-10-31, 17:38
Medlem
Jag kan lägga till att i Japan runt 1990, i toppen på deras skuldbubbla saknades det inte efterfrågan. Tvärtom. Man betalade (med lånade pengar naturligtvis) mycket höga kvm-priser. Sedermera har dessa fallit till en 1/10. De mest attraktiva, och därmed med högsta priserna, har fallit till 1/100. Sakta men säkert sedan toppen 1990.

Det tål att tänka på. Att en fastighet kan falla med en faktor 100 i pris.
Eller tvärtom, att en bubbla kan blåsas upp så kraftigt att man betala en faktor 100 i överpris.

Och på toppen var det likafullt brist på fastigheter.
Och det var lätt att låna, och låg ränta.
2010-11-11, 13:51
Bannlyst
Svenskarna lånar rekordmycket
Citat:
Aldrig tidigare har svenskarna lånat så mycket till hus, lägenheter och fritidsbostäder. Bolånemarknaden går mot ett rekordår, skriver Dagens Industri.
http://di.se/Artiklar/2010/11/10/219886/Svenskarna-lanar-rekordmycket/
2010-11-12, 11:58
Bannlyst
I dagens pappersupplaga av Aftonbladet kan man läsa om att det är guldläge på bostadsrättsmarknaden i sthlm. Samma 2or som såldes förra året är iår uppemot en hel miljon dyrare.

Den nya 15%-regeln har fått motsatt effekt och istället dragit upp priserna, eftersom folk felaktigt hade räknat med att den skulle påverka priserna negativt. Men så blev alltså inte fallet.
2010-11-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
I dagens pappersupplaga av Aftonbladet kan man läsa om att det är guldläge på bostadsrättsmarknaden i sthlm. Samma 2or som såldes förra året är iår uppemot en hel miljon dyrare.

Den nya 15%-regeln har fått motsatt effekt och istället dragit upp priserna, eftersom folk felaktigt hade räknat med att den skulle påverka priserna negativt. Men så blev alltså inte fallet.

Märkligt hur folk tänker egentligen...

I dagens DN varnar "experterna" för en ny lånebubbla.
2010-11-12, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Märkligt hur folk tänker egentligen...

I dagens DN varnar "experterna" för en ny lånebubbla.

Jo det har de väl varnat för sedan 80-talet
2010-11-12, 15:44
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Jo det har de väl varnat för sedan 80-talet
Antar att du är för ung för att minnas bostadskraschen på 90-talet
2010-11-13, 07:56
Medlem
phantomens avatar
Haha, det är ytterst roande att se att det fortfarande finns folk som faktiskt är övertygade om att det INTE finns någon bostadsbubbla. För mig är detta helt ofattbart. Som att påstå att det inte regnar fast man står i ett skyregn och är genomblöt.
2010-11-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Haha, det är ytterst roande att se att det fortfarande finns folk som faktiskt är övertygade om att det INTE finns någon bostadsbubbla. För mig är detta helt ofattbart. Som att påstå att det inte regnar fast man står i ett skyregn och är genomblöt.
Man får hoppas det är en rejäl bubbla. Och att den spricker. Annars kommer våra barn inte ha mycket pengar över till annat än räntor i sina liv...
2010-11-13, 11:26
Medlem
Titta på oss. Klart det går åt helvete - Alex Schulman om bostadsmarkanden!

Vad säger ni om dethär?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article8117911.ab

Stämmer det att den en svenska bostadsmarknaden procentuellt har gått upp mest i pris i världen under de senaste tio åren?
Senast redigerad av rewriteable 2010-11-13 kl. 11:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in