2010-04-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knosto
Boende är att betrakta som en konsumtionsvara, du förhåller dig på samma sätt tiil en bostad idag som du gör till en bil. Du anpassar den efter din ekonomi! Har du mer pnegar att röra dig kommer du (som kollektiv) att lägga ner mer pengar på ditt boende och får du mindre pengar lägger du mindre pengar på boendet. Den enda skillnaden är att din banktjänsteman säger att räntan på ett bostadslån 'betalar du till dig själv' (trots att de tar pengarna!?) medan räntan på en bil betalas till någon annan.

Jag har haft denna diskussion med många andra och samtliga erkänner att bostad är en konsumtionsvara när de ställs lite svåra frågor om hur de kan spara i sin bostad, hur det är bättre att ägan än att hyra, om de egentligen äger sitt boende, osv.
Spännande åsikt! Jag pennfajtas gärna lite om det, men för att inte pajja tråden lyfter jag ut den i en egen tråd, hoppas du följer med.
2010-04-18, 21:09
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag tror du misstolkar det jag skrev.

Det jag menade var att de räntekostnader du betalar till banken försvinner inte utan dyker upp hos andra som spenderar pengarna.
Och så pekar jag på att ifall långivaren inte vill spendera dessa så finns det andra som då gör det. Antingen genom blancolån, lån mot säkerhet. OBS att kreditkortsköp hör till kategorin blancolån eftersom det inte finns säkerhet.

Långivaren har inte några pengar på banken. Han har en fordran på banken.

Jag förstår inte riktigt resonemanget.
Ökade räntekostnader skulle med ditt resonemang vara inflationsdrivande.
Höjer man inte räntan för att kontrollera inflationen?
2010-04-18, 21:12
Medlem
Citat:
Boende är att betrakta som en konsumtionsvara, du förhåller dig på samma sätt tiil en bostad idag som du gör till en bil. Du anpassar den efter din ekonomi! Har du mer pnegar att röra dig kommer du (som kollektiv) att lägga ner mer pengar på ditt boende och får du mindre pengar lägger du mindre pengar på boendet. Den enda skillnaden är att din banktjänsteman säger att räntan på ett bostadslån 'betalar du till dig själv' (trots att de tar pengarna!?) medan räntan på en bil betalas till någon annan.

Med en sån här definition av konsumtionsvara undrar jag vilka varor som inte är det?
2010-04-18, 21:23
Medlem
knostos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckdigger
Med en sån här definition av konsumtionsvara undrar jag vilka varor som inte är det?
En bopstad är inte en kosnumtionsvara, men för tillfället beter den sig som en sådan. Jag har förklarat min åsikt i en annan tråd, jag varnar för två långa inlägg! Läs även Visf's inlägg direkt efter mina två: -> https://www.flashback.org/t1173455 <-
2010-04-20, 00:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
En bopstad är inte en kosnumtionsvara, men för tillfället beter den sig som en sådan. Jag har förklarat min åsikt i en annan tråd, jag varnar för två långa inlägg! Läs även Visf's inlägg direkt efter mina två: -> https://www.flashback.org/t1173455 <-

Du drar lite för långtgående slutsatser av hur 20-30 åringar i framförallt Sthlm ser på bostadsmarknaden.
2010-04-20, 08:15
Medlem
Någon bostadsbubbla är det inte. Däremot är bostäder övervärderade på vissa ställen i sverige.

Jag investerade tungt hösten 2008 i real estate och sålde av allt förra månaden då jag tror det var peaken för nu.

Statistiken som kom förra veckan i kombination med annan statistik tyder på att jag fått rätt då priserna har vänt ned, om det är säsongsbetingat återstår att se.
2010-04-20, 19:01
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Någon bostadsbubbla är det inte. Däremot är bostäder övervärderade på vissa ställen i sverige.

Jag investerade tungt hösten 2008 i real estate och sålde av allt förra månaden då jag tror det var peaken för nu.

Statistiken som kom förra veckan i kombination med annan statistik tyder på att jag fått rätt då priserna har vänt ned, om det är säsongsbetingat återstår att se.
Jag tror precis som dig att vi nått, eller är nära, toppen (för den här gången) eftersom räntan väntas börja klättra uppåt till sommaren. Blir det dessutom brun valseger med återinförd villaskatt och borttagande av jobbskatteavdrag kommer prisjusteringar som ett brev på posten.
Det skall bli intressant att se ifall priserna står stilla, pyser över en längre tid eller tappar 20-25% för att sedan ånga på med normal fart uppåt.
2010-04-25, 12:23
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66

hmm.. det du säger är ju en "contradiction in term".. Hur definierar du en bostadsbubbla undrar jag?
Sen har du dock rätt i att bostadspriserna kommer rasa...

för att citera mig själv från en liknande forumstråd om samma sak:

Bostäder är övervärderade,ja.. och inte bara lite.. Läste i det senaste numret av the Economist att Sveriges bostadsmarknad en av de mest övervärderade i världen.

Om tex bostadspriset i Sthlm är mycket högre per kvadratmeter än i Bern(huvudstaden i Schweiz) eller L.A etc, så tyder ju detta på en kraftig bubbla när medianlönen är mycket lägre i Sverige än på dessa två platser, speciellt med tanke på skattetrycket.

Det råder dessutom ett enormt inflationstryck, som följd av bl.a M2-moneysupply.
SBAB har drivit på en enorm lågräntebubbla samt tvingat banker att ta större och större risker. T.ex huslån utan topplån(SBAB's idé) och 5% -insatser etc.

Bankerna är tvungna att följa SBAB, som är statligt, och vars uppgift är att driva på bostadsbubblan. Tyvärr så tvingas, som sagt, alltså bankerna ta onödigt stora risker pga SBAB, och har alltså inte alls full kontroll över räntesättningen. Vidare är den "marknad" som sätter huspriser, ingenting annat än budgivning av herr och fru Svensson, som helt saknar möjligheter och kunskaper att upptäcka denna bubbla. Dvs det är inte skickliga ekonomer som sätter räntorna eller huspriserna, utan det är som sagt, Svenssons och tjänstemän på SBAB.. med politik i åtanke, eftersom ingen sittande regering vill ha en sprucken bubbla under deras mandatperiod.

Denna bostadsbubbla är lika uppenbar som bostadsbubblan på 80-talet, IT-bubblan på 90-talet samt bostadsbubblan i Florida på 2000-talet, då alla hyresrätter i Florida skulle omvandlas till bostadsrätter och det fanns mäklare på var och vartannat hörn och utlånandet drevs på av Freddie Mac och Fanny Mae, precis som Sveriges SBAB idag.
Alla hade då förklaringar till att priserna skulle gå upp så snabbt, bl.a immigration och hög inflyttning till städer som Miami och Boca Raton.

Låter detta bekant?

Detta är precis vad som håller på att hända i Sverige, men det kommer bli ännu värre här. I Florida hade nämligen många sina räntor bundna i 30 år med amortering... och räntorna rör sig inte så väldigt mycket i USA. I Sverige är de flesta lånen amorteringsfria och rörliga vilket innebär enorm volatilitet i månadsbetalningar, som snabbt kan gå upp med flera hundra procent.

Det stora frågetecknet är bara NÄR denna bubbla kommer spricka.

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=43889

Här har du det senaste beslutet och den senaste prognosen från riksbanken för fem dagar sen.
Senast redigerad av phantomen 2010-04-25 kl. 12:41.
2010-04-25, 13:41
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Lång text

Håller med dig om allt, förutom att kommersiella banker skulle "tvingas" att ge dåliga lån.
2010-04-25, 14:51
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Håller med dig om allt, förutom att kommersiella banker skulle "tvingas" att ge dåliga lån.

Indirekt förhåller det sig så. Om SBAB sänker räntan och ger bottenlån på 95% av lånet så tvingas dom andra bankerna att följa efter för att inte förlora alltför många kunder.
2010-04-25, 15:17
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren

Ok, låt mig exemplifiera övertydligt..

Ponera att det finns två butiker som säljer samma saker, och således har samma typ av kunder. Den ena butiken är statligt styrd och har en annan agenda (politisk) än att bara vara vinstgivande, medan den andra är ekonomiskt beroende utan direkt andra agendor.
Om den första sänker priserna på sina varor(eller en specifik vara), för att det gynnar deras politiska agenda, tror du då inte den andra butiken tvingas göra samma sak för att vara med och konkurrera om kunderna? JO, de tvingas att göra detta, annars förlorar de kunder och tjänar inte pengar.

Samma sak med SBAB vs de andra bankerna.. SBAB styr, pga att de är statliga och har råd att styra, med politiken som agenda.. De andra bankerna har inte något val, utan "tvingas" med i spelet, och tvingas ta risker, för att de överhuvudtaget ska vara med och konkurrera om kunderna och överhuvudtaget ha en chans att vara vinstgivande.

Detta är ingen åsikt, som man kan hålla med om eller inte.. detta är ett faktum.
Senast redigerad av phantomen 2010-04-25 kl. 15:19.
2010-04-25, 15:26
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen

Detta är ingen åsikt, som man kan hålla med om eller inte.. detta är ett faktum.

Är det en naturlag att kommersiella banker måste belåna sig till max och låna ut till bostadsköp?

Men visst, håller med om att kommersiella banker under nuvarande incitamentssystem skulle förlorat pengar om de inte hade lånat ut på bostadsmarknaden. Det var väl mest själva ordvalet jag hakade upp mig på: "tvingar".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in