2011-02-21, 20:30
Medlem
Brukar följa budgivningar i innerstan på hemnet. Just nu är det stiltje. Men det är sannolikt den vanliga vinterdippen. Var likadant förra året vid denna tid. Vem går på visnngar i minus 20 ? I mars/april är det förmodligen ös igen. Samma mönster som för ett år sen.

Skall nog till en extern katalysator som en dipp i världsekonomin för att få igång ett ras på BR marknaden.

Det som blir riktigt intressant är när vi går in i nästa långkonjunktur om ca 3 år. Med denna "all time high" kollektiva belåning så blir det en riktig, riktig rysare
2011-02-22, 18:50
Medlem
här har vi nån som vill kvala in till Lyxfällan

http://www.expressen.se/ekonomi/1.2336093/kan-vara-lage-att-kopa-boratt-nu
2011-02-22, 22:29
Medlem
Jag såg en intressant uppgift som jag kollade upp med SCB, och som verkar stämma.

För befolkningsökningen i Sverige under de senaste 10 åren har det byggts i snitt 2,3 rum per person. Det är rimligen mer än de drygt 40 kvm per person vi i snitt disponerar i boyta.

Dvs tvärtemot vad som brukar hävdas så har byggandet under de senaste 10 åren ökat mängden boyta per person. Trots befolkningsökning.
2011-02-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Brukar följa budgivningar i innerstan på hemnet. Just nu är det stiltje. Men det är sannolikt den vanliga vinterdippen. Var likadant förra året vid denna tid. Vem går på visnngar i minus 20 ? I mars/april är det förmodligen ös igen. Samma mönster som för ett år sen.

Skall nog till en extern katalysator som en dipp i världsekonomin för att få igång ett ras på BR marknaden.

Det som blir riktigt intressant är när vi går in i nästa långkonjunktur om ca 3 år. Med denna "all time high" kollektiva belåning så blir det en riktig, riktig rysare

Ja, intressant... du som har följt marknaden, tycker du man ska avvakta att köpa BR i stan om man kan? jag funderar på att köpa, men jag har en hyfsad hyresrätt inte alltför långt bort från stan så jag är inte desperat. Om jag inte köper BR nu kommer jag spara 5-10 000 i månaden i värdepapper.

Men jag kommer köpa BR inne i stan ändå, har lång horisont i den här stan med bostadsköp, men i och med att jag har en hyresrätt känner jag mig kluven att köpa nu när räntorna är på väg upp... vad tycker du?
2011-02-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Du menar med tanke på räntehöjningar? Köp, det är aldrig fel att köpa i storstadsregioner eftersom värdet på hus/borätter alltid ökar över tid. Trots att du kanske får lite högre räntor första åren sjunker de ju efter hand och då har du dessutom amorterat av en del på lånet och får det bättre ekonomiskt. Om du har råd, köp.
Undrar om den här "saningen" inte kommer att vara den utlösande faktorn...
2011-02-23, 11:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Du menar med tanke på räntehöjningar? Köp, det är aldrig fel att köpa i storstadsregioner eftersom värdet på hus/borätter alltid ökar över tid. Trots att du kanske får lite högre räntor första åren sjunker de ju efter hand och då har du dessutom amorterat av en del på lånet och får det bättre ekonomiskt. Om du har råd, köp.

Detta va nog det dummaste inlägget jag läst på länge, GRATTIS!

När en bostad ökar 100.000+ i värde år efter år, så måste du väl fatta att nånting är fel, och att bostadsmarknaden förr eller senare måste kylas av?

Och att värdet alltid ökar över tid? vilken tidshorisont pratar vi? 10, 20 eller 30år?

Vad är det som gör Sverige så unikt att inget kan hända här? titta på omvärlden!

Visst har Borg & Company skött sin läxa ganska bra, men denne värdeökning KAN inte fortsätta med tanke på inkomster och inflationstakten. Större och större del går ju till boendet.
2011-02-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Detta va nog det dummaste inlägget jag läst på länge, GRATTIS!

När en bostad ökar 100.000+ i värde år efter år, så måste du väl fatta att nånting är fel, och att bostadsmarknaden förr eller senare måste kylas av?

Och att värdet alltid ökar över tid? vilken tidshorisont pratar vi? 10, 20 eller 30år?

Vad är det som gör Sverige så unikt att inget kan hända här? titta på omvärlden!

Visst har Borg & Company skött sin läxa ganska bra, men denne värdeökning KAN inte fortsätta med tanke på inkomster och inflationstakten. Större och större del går ju till boendet.

Nä, precis. Den extrema ökning som vi haft det senaste 15 åren lär inte fortgå. På lång sikt är det rimligare att räkna med en prisökning i storleksordningen inflation + real tillväxt.
Senast redigerad av dais4773 2011-02-23 kl. 11:42.
2011-02-23, 18:14
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag såg en intressant uppgift som jag kollade upp med SCB, och som verkar stämma.

För befolkningsökningen i Sverige under de senaste 10 åren har det byggts i snitt 2,3 rum per person. Det är rimligen mer än de drygt 40 kvm per person vi i snitt disponerar i boyta.

Dvs tvärtemot vad som brukar hävdas så har byggandet under de senaste 10 åren ökat mängden boyta per person. Trots befolkningsökning.
Detta var mycket intressant. Men frågan är hur stor yta 2,3 rum egentligen är? Fanns de någon uppgift om det?
2011-02-23, 22:02
Medlem
Citat:

Kan stämma.

http://www.dn.se/sthlm/tiotusentals-lagenheter-star-tomma
http://www.dn.se/sthlm/7-av-10-som-star-i-kon-har-redan-en-bostad
2011-02-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Detta var mycket intressant. Men frågan är hur stor yta 2,3 rum egentligen är? Fanns de någon uppgift om det?
Man fick rota i olika tabeller. Det var inte en uträknad uppgift. Troligen går det att får fram produktionen kvm boyta per år.

Hur stort är ett rum i genomsnitt i nyproduktion?
Jag vet inte men antog att det var större än 18 kvm.
Jag har haft en trea på 107 kvadrat. Där var rummen stora. Men den var nog inte typisk.

Man kan också uttrycka det så här: för "nya personer" förfogar
* en ensamstående över en 2:a
* ett par en 5:a
* en enbarnsfamilj över en 7 rummare
osv

Så är det nog inte. Och det medför att vi övriga har ökat vår boyta i medeltal under de senaste 10 åren.

Dvs om priset på boende stiger (pga ökad ränta eller annat) är det troligt att vi drar ihop oss till tidigare boyta/person. Paret kanske tycker att 5:an är onödigt stor och flyttar till en tvåa eller trea.
=> det kommer att frigöras en hel del boyta. Och den kommer att gå att hyra.
2011-02-23, 23:41
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:

Fokus på byggandet har skett i städerna men jag tror inte det har matchat urbaniseringen. I många mindre hålor så är det istället överskott på bostäder, man river tom bostadshus för att få incitament att hålla vettiga priser.
2011-02-24, 08:32
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Man fick rota i olika tabeller. Det var inte en uträknad uppgift. Troligen går det att får fram produktionen kvm boyta per år.

Hur stort är ett rum i genomsnitt i nyproduktion?
Jag vet inte men antog att det var större än 18 kvm.
Jag har haft en trea på 107 kvadrat. Där var rummen stora. Men den var nog inte typisk.

Man kan också uttrycka det så här: för "nya personer" förfogar
* en ensamstående över en 2:a
* ett par en 5:a
* en enbarnsfamilj över en 7 rummare
osv

Så är det nog inte. Och det medför att vi övriga har ökat vår boyta i medeltal under de senaste 10 åren.

Dvs om priset på boende stiger (pga ökad ränta eller annat) är det troligt att vi drar ihop oss till tidigare boyta/person. Paret kanske tycker att 5:an är onödigt stor och flyttar till en tvåa eller trea.
=> det kommer att frigöras en hel del boyta. Och den kommer att gå att hyra.
Dina antaganden verkar realistiska. Ett genomsnittligt nyproducerat rum är nog större än 18kvm.
I övrigt håller jag med din text till fullo.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in