Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
har jag missförstått något nu eller hur kan man ens fråga en sådan sak? :S
Är du allvarlig?
Låt oss göra ett enkelt antagande.
Jag köper en bostadsrätt i Stockholm för 3 miljoner, lägger in 450k kontant och lånar 2.55 miljoner till 5% ränta. Det blir nästan 7500 kr/mån i ränta, plus säg 3000 kr/mån i avgift = 10500 kr/mån totalt.
Om inflationen är 3%, och min lön håller jämna steg med inflationen, så kommer jag ju då att med tiden få ett billigare boende. Så långt allt väl.
Men om vi får mycket hög inflation, säg 8%, då kommer räntan att ligga omkring 10%. Även om min lön stiger med 8%, så kommer räntekostnaden att fördubblas från 7500 kr/mån till 15000 kr/mån. Avgifter kommer också att stiga, beroende på hur mycket lån föreningen har -- låt oss vara snälla och anta att den stiger till 3500 kr/mån.
Då har min lön (som jag betalar ränta osv med) stigit med 8%, men min bostadskostnad har stigit med 18500/10500 = 76%. Det kommer då att dröja många år innan min bostadskostnad som andel av min nettolön är nere på nivån där den var när jag köpte lägenheten.
Detta kommer i sig göra att priset på lägenheten sjunker. Det är fullkomligt normalt, och om jag då är tvungen att sälja så finns det en risk att jag gör det med skuld kvar, eller att banken kräver amorteringar. Trubbel i båda fall.
Så hög inflation är inte en garanti för en lyckad bostadsaffär, om man har höga lån.