2011-02-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RESTBREATHLESS
vad är detta för ökning då? talar du om nyinflyttade till sthlm? men då är frågan, är denna tillräckligt stor för att prisökningen ska vara konstant över 10% per år(och vissa år 15-20% väl?). själv tror jag inte det.

Ökad efterfrågan att bo i Stockholm, framförallt i innerstaden. Behöver inte nödvändigtvis vara kopplad till en stor nettoinflyttning.
2011-02-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Ökad efterfrågan att bo i Stockholm, framförallt i innerstaden. Behöver inte nödvändigtvis vara kopplad till en stor nettoinflyttning.

kan du inte ta ställning till det andra jag skrev i inlägget också?
2011-02-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RESTBREATHLESS
kan du inte ta ställning till det andra jag skrev i inlägget också?

Nej, inte mer än rena gissningar. Efterfrågan är svår att mäta på annat sätt än att se vad folk är villiga att betala för sitt boende.

Min gissning är att efterfrågansökningen varit i paritet med prisökningen de senaste åren, baserat på att jag tror att folk generellt själva vet hur mycket de vill och kan betala för sitt boende. Däremot kommer naturligtvis inte en prisökning på 10 procent per år att hålla i sig framöver.
2011-02-21, 16:35
Bannlyst
Citat:
Jag antar att du menar att ni får ett lånelöfte på 2 miljoner? Det gäller i så fall vid ett marknadsvärde på bostaden på 2,35 miljoner. Om ni köper en bostad till ett marknadspris för 1,7 miljoner måste ni fortfarande ha 15 procent i kontantinsats.

Sen går det såklart att få tag på kontantinsatsen på andra sätt såsom blanco-lån, men det är väl inte riktigt att rekommendera.

vad är blanco lån för nåt då?
2011-02-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
vad är blanco lån för nåt då?

Ett lån där du inte går in med någon säkerhet med hög ränta och krav på amortering.
2011-02-21, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ett lån där du inte går in med någon säkerhet med hög ränta och krav på amortering.

Hur hög ränta kan det vara på 100k på ett ungefär, har alla banker en sk blanco lån?
2011-02-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
har jag missförstått något nu eller hur kan man ens fråga en sådan sak? :S

Är du allvarlig?

Låt oss göra ett enkelt antagande.

Jag köper en bostadsrätt i Stockholm för 3 miljoner, lägger in 450k kontant och lånar 2.55 miljoner till 5% ränta. Det blir nästan 7500 kr/mån i ränta, plus säg 3000 kr/mån i avgift = 10500 kr/mån totalt.

Om inflationen är 3%, och min lön håller jämna steg med inflationen, så kommer jag ju då att med tiden få ett billigare boende. Så långt allt väl.

Men om vi får mycket hög inflation, säg 8%, då kommer räntan att ligga omkring 10%. Även om min lön stiger med 8%, så kommer räntekostnaden att fördubblas från 7500 kr/mån till 15000 kr/mån. Avgifter kommer också att stiga, beroende på hur mycket lån föreningen har -- låt oss vara snälla och anta att den stiger till 3500 kr/mån.

Då har min lön (som jag betalar ränta osv med) stigit med 8%, men min bostadskostnad har stigit med 18500/10500 = 76%. Det kommer då att dröja många år innan min bostadskostnad som andel av min nettolön är nere på nivån där den var när jag köpte lägenheten.

Detta kommer i sig göra att priset på lägenheten sjunker. Det är fullkomligt normalt, och om jag då är tvungen att sälja så finns det en risk att jag gör det med skuld kvar, eller att banken kräver amorteringar. Trubbel i båda fall.

Så hög inflation är inte en garanti för en lyckad bostadsaffär, om man har höga lån.
2011-02-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
Hur hög ränta kan det vara på 100k på ett ungefär, har alla banker en sk blanco lån?

Vet inte om alla har det, men i princip så ja. Brukar också benämnas privatlån. Kollade upp Handelsbanken nu och där låg den effektiva räntan på 8 procent. Dock är kraven för att få ett privatlån generellt sätt rätt höga avseende inkomst och avsaknad av betalningsanmärkningar.

Jag skulle dock avråda dig/er från att använda den lösningen. Bättre är att spara ihop tills ni har kontantinsatsen, alternativt få hjälp av förälder om den möjligheten existerar.
2011-02-21, 19:10
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Nej, inte mer än rena gissningar. Efterfrågan är svår att mäta på annat sätt än att se vad folk är villiga att betala för sitt boende.

Min gissning är att efterfrågansökningen varit i paritet med prisökningen de senaste åren, baserat på att jag tror att folk generellt själva vet hur mycket de vill och kan betala för sitt boende. Däremot kommer naturligtvis inte en prisökning på 10 procent per år att hålla i sig framöver.
Min fetmarkering: Folk generellt kollar bara på månadskostanden och inte ifall det är rimligt att pynta 3,5 miljoner för en tvåa i STHLM. Det var en undersökning för ett tag sedan som visade att en skrämmande stor andel av alla bolåntagare inte visste ifall de hade rörlig eller bunden ränta. De visste inte ens hur hög deras nuvarande ränta var. Med andra ord har folk i stor utsträckning ingen koll på hur mycket de vill och kan betala för sitt boende.

För övrigt borde denna tråd slås ihop med den befintliga i nationalekonomiforat.
2011-02-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Min fetmarkering: Folk generellt kollar bara på månadskostanden och inte ifall det är rimligt att pynta 3,5 miljoner för en tvåa i STHLM. Det var en undersökning för ett tag sedan som visade att en skrämmande stor andel av alla bolåntagare inte visste ifall de hade rörlig eller bunden ränta. De visste inte ens hur hög deras nuvarande ränta var. Med andra ord har folk i stor utsträckning ingen koll på hur mycket de vill och kan betala för sitt boende.

För övrigt borde denna tråd slås ihop med den befintliga i nationalekonomiforat.

Instämmer i ihopslagningsförslaget.

Dock tycker jag det är rimligt att folk framförallt tittar på vad deras månadskostnad blir (räknat på en hög ränta naturligtvis). Att titta på priserna i sig är ju framförallt relevant för att jämföra mellan olika objekt och försöka undvika att betala överpris.

Läste den där undersökningen jag med, men har inte tittat på metodologin eller studien som sådan närmare. Exempelvis om de undersökt hushåll eller individer osv, men om resultaten stämmer är det ju skrämmande såklart. Sen är det naturligtvis värre om en 25-årig låginkomsttagare med ett boende som är belånat med 90 % inte har koll på sin ränta jämfört med ett 65-årigt par med ett lån på 10 procent av sin 5-miljonersvilla.
2011-02-21, 19:52
Medlem
Citat:
Förhoppningsvis är hon åtminstone relativt ensam. Alla i min bekantskapskrets är i alla fall fullt medvetna om att en ränta som är lägre än 4 procent är något exceptionellt och att man bör räkna på en medelränta på åtminstone 4-5 procent.
Som tur är har ju bankerna någorlunda koll även på folk som "Karin", och tillåter inte lån om man inte kan klara en ränta på 7 procent, räknat med relativt stora marginaler.

Grejen var ju att de fick låna till huset... Jag vet dock inte hos vem, men SBAB är väl en rimlig gissning.

Förhoppningsvis har bankerna börjat strama åt det här vansinnet nu. Det kan ju vara en anledning till att villapriserna inte stiger längre (www.e24.se/pengar24/bostad/har-faller-huspriserna_2626569.e24) samt att det tar längre tid att sälja en villa nu (www.e24.se/pengar24/bostad/svarare-att-salja-huset_2609569.e24).
2011-02-21, 19:58
Medlem
Jag köpte själv en br för cirka ett år sen och då var iaf bankerna väldigt hårda med att jag skulle klara av att betala en ränta på 7,5 procent och då ha goda marginaler i min ekonomi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in