Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Ju högre inflationen är ju mer vill man ju ha lån?
Känns ju inte så värt att spara med inflation som äter upp pengarna hela tiden, bättre att bara låna en massa och köpa på sig en massa hus som man säljer när den isåfall oundvikliga bubblan blivit större.
Om räntan och inflationen är likadan kostar ju inte lånet nåt.
Eller har jag fattat nånting fel?
Exakt, har du hög inflation vill du absolut inte sitta på en hög med cash, då är t.ex. ett attraktivt hus en bra investering och tror du dessutom att den höga inflationen kommer hålla i sig vill du belåna dig max och köpa något med ett verkligt värde idag för att betala tillbaka lånebeloppet senare när värdet på lånesumman inflaterats bort men värdet på huset består. Genomför du detta perfekt kan du med rätt förutsättningar bli mycket rik från ingenting.
Detta är vad folk gjorde på 70-90-talen och fungerade mycket väl. På 70-talet var både skatten och ränteavdraget nära 100%, så även om räntan var hög så fick du dra av lejonparten. T.ex. Sveriges dåvarande finansminister Gunnar Sträng -som förutom att han gillade att knulla minderåriga, drogade flickor- utnyttjade han sina egna spelregler till max och belånade sig så hårt det gick och köpte fastigheter. Detta anser jag vara en variant av grov korruption, men tyvärr bryr sig Svennebanan varken om politik eller ekonomi (även om många som hade lite koll reagerade) och röstar på Sossarna oavsett vad dom gör, korruption och kommunism, inga problem. Svenne vaknade inte upp förrän 1976 då Gunnar Sträng hånade Astrid Lindgren offentligt då hon det året betalade 102% skatt och Sossarna förlorade makten för första gången på över 40 år, de flesta personers hela vuxna liv. Det finns massor med exempel på helt galna saker dom hade för sig och ville införa under denna tid och fram till 90-talet och en hel del av Sveriges problem idag kommer vare sig från nuvarande regering eller från Göran Perssons, de kommer från denna tid. Även ränteavdraget på "ynka" 30% är en relik från denna tid.
För att återgå till ämnet är det alltså smart att belåna sig och köpa något med verkligt värde idag om man tror på (hög) inflation, tror man på deflation är det istället smart att sitta på cash och vänta på att saker ska falla i pris, t.ex. bomarknaden. Det man dock så klart ska komma ihåg är att papperspengarna i sig inte har något värde utan endast det man kan få för pengarna.
Personligen tror jag situationen är annorlunda idag och vi kommer ha en period med låg inflation. Inflation uppstår om det råder bristvara på något, men idag har vi bättre tillgång till saker än någonsin i historien och det finns inga speciella produktionsproblem i världen, fabriker är högeffektiva och vi har fantastisk teknik. Lägg därtill att bankerna nu måste fylla på med kapital enligt Basel-reglerna.
Det råder dock brist på bostäder på attraktiva platser i Sverige, men priserna är upp-pumpade med en galen bostadspolitik. Var jag spekulant på ett hus i Flen för 5M skulle jag tänka mig för både en och två gånger.