2011-05-26, 13:31
Medlem
annanmedlems avatar
Gårdagens uppgång var blankarna som blankade järnet när 1137 sprack som täckte eller?

Känns ju mer rimligt som nu så att säga, sett till förutsättningarna. Resten av börserna steg ju inte alls lika mycket. Var det tar vägen härnäst vettefan.

Själv har jag städat upp iaf, är väldigt tryggt nu så nu kan det få gå vartfan det vill =P, trist om man inte är med uppåt men ju längre man är det eller närmare toppen man köper desto jobbigare på vägen ner =p. Omvänt trist om det drar neråt och man inte har något att köpa för.

De flesta mer professionella verkar ju tro på vidare uppgång iaf?

Själv hatar jag mest emerging markets eftersom jag har noll koll på vad fan som händer där borta.

Om någon är insatt och har något att säga om ekonomin och börsen i turkiet, latinamerika, brasilien, ryssland, östeuropa, indien, kina, resten av asien (thailand, indonesien) kanske även australien osv så får ni gärna berätta vad ni tycker, tänker och tror.

Edit: Kanske mest lundin mining som tynger? Borde ju vara givet köp egentligen, har ju funnits gott om intressenter en bit över 50..
Senast redigerad av annanmedlem 2011-05-26 kl. 13:58.
Citera
2011-05-26, 13:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladumanen
OK, föreställ oss att det blir deflation, aktiekurser fallaer och många betalar av skulder och nu när räntorna är låga

Kommer valutarona, främst dollarn att skjuta i höjd? Tillåter fed deflation eller ?
Hur blir det med råvaror som guld/silverolja?
Jag har för mig att en del verkar köpa ädelmetaller som skydd både mot deflation och inflation =P, vettefan.

FED har väl länge oroat sig för deflation, men de flesta snackar ju om hög inflation, ingen har säkert en aning ;D

Slutet av konjunkturen brukar väl kassa stagflation? Man anpassar väl genom att sänka räntorna, men USA kan ju inte sänka mer .. Ska de börja ge bort pengar för att folk skall ta emot mer? =P
Citera
2011-05-26, 15:01
Medlem
annanmedlems avatar
HUUUR GÅRE!!?!

Kollade en USA-fond:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=127864

Ett år -0,72 22,48

Shiet vad bra alltså!

inflationsdriven börsnotering, +22.48% i dollar men negativt mot SEK ...

Fast det är klart, Magban skulle ju vara nöjd, han har ju fortfarande gjort 22.48% på att ha amerikanska aktier! Börsen går ju tokbra där borta! ..
Citera
2011-05-26, 16:23
Medlem
Jag har dragit mig ut nu, såg ändå ingen ljus ekonomisk framtid. Börsen kommer rasa igen när den har gått upp lite.
Citera
2011-05-26, 17:55
Medlem
ponera att Grekland (och sedermera EU) faller, vilka länder/börser skulle gynnas av detta? tänker f.n. inte investera mer i Sverige i väntan på hur situationen med Grekland löses. Tänker dock inte dra mig ur för tidigt, hur stor egentligen sannolikheten att IMF/ECB låter Grekland falla och drar ner EU i det fallet? Är det inte mer kostsamt att låta Grekland falla än att fortsätta betala för deras skulder?
Citera
2011-05-26, 21:43
Medlem
Xius avatar
Sålde halva portföljen för sex veckor sedan. Sitter kvar med aktierna som fortfarande har potential att ha uppsida, och om inte det infrias så har de i dags läget en direktavkastning i form av utdelning efter skatt på 8,5% på GAV.
Den del av portföljen som såldes gjorde att 90% av bostaden är amorterad.
Citera
2011-05-26, 22:18
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Jag har dragit mig ut nu, såg ändå ingen ljus ekonomisk framtid. Börsen kommer rasa igen när den har gått upp lite.
Jävla otur idag, skulle arrangera om lite och köpte Volvo och Kinnevik direkt på morgonen och runt lunch, sålde Avanza Zero och tillväxtmarknadsfonderna.

Kul att ha köpt volvo på typ högsta och ligga typ -1.5% på båda dem för dagen och sedan få zeron såld på dagens lägsta på -1%

Vafan? Maximal otur?

Blev lurad av någon bot med. Trodde aktierna skulle öppna uppåt (och köpte A igen för jag hade A senast, rätt dumt men jag tänkte inte på det, ungefär samma pris nu.), tror priset var typ 111.50/111.70 någon minut före 09 för att sedan stiga till 112.00 för att sedan såklart dras bort precis före öppningen till 111.70/111.50 .

Bra sätt för den som vill sälja.. Duuumma dumma botar!

(Kinnevik, Ratos, Latour, Lundbergföretagen, Industrivärden, Investor m.fl. har ju ofta ägt index så vet inte om zero är så bäst, men h&m är väl stabilt och råvarubolagen missar man ju, om man inte tar tillfället i akt och köper lundin mining. Som jag ser det är risken att tillväxtmarknaderna är högt värderade och backar men Kinnevik ger ju tillgång till tillväxtmarknaderna ändå. Detsamma gäller såklart industribolagen osv med. Tycker att det är svårt att hålla koll på de andra marknaderna.)

Har svårt att se varför man skall köra index då, speciellt när vissa investmentbolag handlas med hög rabatt, mer utdelning över tiden. Om man bara kunde återinvestera den automatiskt och gratis som med fonderna så ..

(Och ja, jag klurade på att handla runt stängningen för att få motsvarande effekt men då kan man ju annars titta på priset / följa det men orka sitta och glo hela dagen och försöka gissa vart det drar härnäst? Kan ju dra vart fan som helst, marknaden känns ju så jävla random ändå.)
Senast redigerad av annanmedlem 2011-05-26 kl. 22:24.
Citera
2011-05-26, 22:20
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Sålde halva portföljen för sex veckor sedan. Sitter kvar med aktierna som fortfarande har potential att ha uppsida, och om inte det infrias så har de i dags läget en direktavkastning i form av utdelning efter skatt på 8,5% på GAV.
Den del av portföljen som såldes gjorde att 90% av bostaden är amorterad.
Grattis till allt. Fan vad skönt med betald bostad
Citera
2011-05-26, 22:24
Medlem
luciddreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Om den förbannade jävla nedgången nångång kan börja. Är ett jävla helvete att sitta och vänta. Sen är ju frågan vaffan som driver börsfan uppåt. Ingenting kan få skiten att rasa verkar det som.

Haha.... Jag sitter också och väntar på den där sista nedgången. Tror inte den riktigt långsiktiga börstrenden gått tillräckligt lågt ännu. År 2012-2014?
Citera
2011-05-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast det är klart, Magban skulle ju vara nöjd, han har ju fortfarande gjort 22.48% på att ha amerikanska aktier! Börsen går ju tokbra där borta! ..

För det första vill jag beklaga att jag går off topic... För det andra ställer jag mig frågande till varför du diskuterar vad jag sagt angående valutor i andra trådar i den här tråden?

Det enda jag påstått i andra trådar är att valutan har betydelse för investeringar, punkt...

Något som du så fint lyfter fram i den här tråden... Du visar på en fonds taskiga utveckling i SEK jämfört med utvecklingen i USD. Vad är det du vill?

Du hävdar att valutor inte har betydelse, jag hävdar att de har det. Vad visar du med ditt exempel ovan?

Jag har ju insett din nivå, men du kan ju inte på fullt allvar lyfta fram exempel på exempel där det med all tydlighet framgår att valutan har betydelse och sedan kategoriskt hävda att valutor inte spelar roll. Det är ju inget annat än sinnessjukt.

Vidare skulle jag uppskatta om du lät bli att nämna mitt användarnamn, i negativ bemärkelse, i olika trådar på Flashback. Jag är precis som du en vanlig användare som har åsikter och gärna diskuterar, men jag skulle aldrig någonsin nämna dig i en tråd där du inte är aktiv, speciellt inte då omnämnandet inte har med trådstarten att göra.

Du får gärna anse att jag har fel. Men så viktig är jag inte att du behöver säga det överallt utan du kan gott hålla dig till de trådar där du och jag har en diskussion.
Citera
2011-05-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jävla otur idag, skulle arrangera om lite och köpte Volvo och Kinnevik direkt på morgonen och runt lunch, sålde Avanza Zero och tillväxtmarknadsfonderna.Vafan? Maximal otur?

Otur ja... Kunskap är ju ingen fördel på aktiemarknaden. Sen har vi ju "kurtaget (annanmedlems stavning)" att brottas med...

Fan vad lågt jag sjunker men jag kan fan inte låta bli...

För att hålla mig till tråden vill jag ändå säga att jag tror stockholmsbörsen kommer leverera året ut. Så något "ras" tror jag inte på den närmsta tiden.
Citera
2011-05-27, 00:42
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Otur ja... Kunskap är ju ingen fördel på aktiemarknaden. Sen har vi ju "kurtaget (annanmedlems stavning)" att brottas med...

Fan vad lågt jag sjunker men jag kan fan inte låta bli...

För att hålla mig till tråden vill jag ändå säga att jag tror stockholmsbörsen kommer leverera året ut. Så något "ras" tror jag inte på den närmsta tiden.
Någon svensk sida stavade så så då tänkte jag att det kanske stavas så på svenska istället för courtage. Jag har ingen aning, skiter i vilket ärligt talat.

Att visa något för dig går ju inte då du är låst i en felaktig uppfattning, du kan ju helt enkelt inte begripa saker och ting.

Edit: Google:

http://www.ne.se/kurtage
http://svenskuppslagsbok.se/tag/kurtage/
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/133/120.html

"; tryckår: 1938
(Observera att webbversionen av SAOB inte är slutkorrigerad (senaste uppdatering: 31/8 2010). Text i rött är tillägg till den ursprungliga tryckta texten, t.ex. moderniserade stavningformer av uppslagsorden.)
KURTAGE kurta⁴ʃ (äv. med mer l. mindre fr. uttal), r. l. m.; best. -en; pl. -er; förr äv. COURTAGIE, r. l. m. ( cortaee 1662. courtage 1700–1931. courtage 1688–1771. kurtage 1801 osv.)"

Puss.

Jag menar inget illa med att säga magban och jag har inget emot dig i övrigt. Men jag tycker att det är synd att du inte kan förstå det där så ingen behöver slösa energi på det igen.

Att börsen kanske skulle sluta något gap uppåt eller falla tillbaka inom en halvtimme / riktningen bestäms under första timmen / ... kunde väl jag också tänka mig, men jag ville ju inte riskera att handla dyrare heller och att det skulle sluta nere på botten var väl kanske inte givet. Men kul för dig om du kan lista ut det. Spelar ingen jätteroll, men helt optimalt var det ju inte .. Var det blankare som täckte och ingen som faktiskt var intresserad av att köpa på de nivåerna så kan jag köpa hela grejen.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-05-27 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in