2011-09-16, 08:06
Medlem
Glorfindels avatar
Lite off topic kanske, men nu när börsen fallit så mycket som den har, och man sitter inne med flera aktier där man ligger minus, men vill ha kvar. Är det inte en bra idé att sälja av dem för att återköpa dem strax senare och ta förlusten, detta för att slippa betala skatt för de vinster som man har på andra ställen (utdelningar, räntor etc).
Är denna form av skatteplanering ens lagligt med tanke på skatteflyktslagen?
Citera
2011-09-16, 10:15
Medlem
Det är helt lagligt
Citera
2011-09-16, 10:26
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Lite off topic kanske, men nu när börsen fallit så mycket som den har, och man sitter inne med flera aktier där man ligger minus, men vill ha kvar. Är det inte en bra idé att sälja av dem för att återköpa dem strax senare och ta förlusten, detta för att slippa betala skatt för de vinster som man har på andra ställen (utdelningar, räntor etc).
Är denna form av skatteplanering ens lagligt med tanke på skatteflyktslagen?

Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
Det är helt lagligt

Med visst förbehåll. Du måste ha utsatt sig för en ekonomisk "risk". Exakt vad det innebär är som mycket när det kommer till skatteverket: otydligt.

Generellt brukar dock, om aktierna sålts över en öppen marknad riktlinjen ett dygn mellan sälj och köp användas.
Citera
2011-09-16, 10:32
Medlem
Tror ni den värsta krisen är avklarad till 2015? Just nu känns en långsiktig lösning ganska avlägsen...
Citera
2011-09-16, 18:16
Medlem
Nu ska börsen upp eller konsolidera innan uppgång, något större fall ytterligare tror jag inte på. Sentimentet måste först bli mer glatt för att nuvarande indexnivå ska kunna medge en ny svacka. Psykologiskt. Mer vetenskap än så är det inte. Den som kan köper på sig. Vi får se...
Citera
2012-05-16, 18:12
Medlem
Dags att dra liv i den här tråden kanske. Orosmolnen tornar upp sig, ingen vet vad som händer med Grekland, om de lämnar euron eller inte och vilka konsekvenserna blir. Kris även i Spanien och flera andra eu-länder, och det känns som risken är överhängande för en total härdsmälta i hela EU-samarbetet. Dags att sälja av allt innan börsen kraschar för att kunna gå in igen om ett år eller så när stormen blåst förbi och tjäna storkovan? Vad tror ni?
Citera
2012-05-16, 18:43
Medlem
annanmedlems avatar
Jag tycker att det är samma sak hela tiden.

Viss lättnad och börsuppgång på ännu en runda stimulanser och sedan ner igen efteråt precis som vanligt.

Hette väl tidigare att målet för budgetbalans i USA var 2040.

Lägg på hög skuldsättning, ingen tillväxt i Europa och fundera på hur lång tid det skulle ta att betala av skulderna och vad resultatet blir eller hur resultatet blir om skulderna skulle skrivas av istället.

Den gången eländet skall redas upp blir det ju inte positivt för världsekonomin.

Är väl en 20+ år som har drivits på av skuldtagande? Och än mer extremt på sistone. Skall man vrida det tillbaka blir det ju såklart bajs överallt.

Å andra sidan kan man vägra i det oändliga? Blir något bättre av att fortsätta eländet?
Citera
2012-05-16, 19:02
Medlem
1979s avatar
Självklart kommer eländet att fortsätta.

Citat:
Forget talk of a ‘Grexit’. There will be a mega-bailout — a “Grashall Plan” — instead. And when it happens, the markets will rally on the news.

http://www.marketwatch.com/story/germany-will-blink-and-wont-let-greece-exit-euro-2012-05-16?link=MW_story_featstor
Citera
2013-12-17, 13:42
Medlem
annanmedlems avatar
Över ett och ett halvt år sedan. Fan vad tiden går fort.

Så? Vad säger ni? ;D

Den som sålde i januari 2010 gjorde ju långsiktigt en dålig affär iaf
Citera
2013-12-17, 15:46
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Över ett och ett halvt år sedan. Fan vad tiden går fort.

Citat:
Så? Vad säger ni? ;D Den som sålde i januari 2010 gjorde ju långsiktigt en dålig affär iaf
Jag är som vanligt all in. Eller nästan iaf. Sålde lite Fortum för 18:06 Euro, och har nu mer likvider än vanligt, ca 100.000.

För första gången på väldigt väldigt länge funderar jag på alternativ, tex Atlant Stability. Nästan så jag skäms. Man ska ju leva som man lär.

Det har hur som helst varit ett väldigt bra år för Celeno, +28% i utveckling, +50% i kapital. Från ca 800.000 till 1.2 miljoner får anses godkänt, tycker jag.
Citera
2013-12-17, 16:10
Medlem
Om man kollar på dow jones index över 100 år, ser det ut som att börsen har legat still under ca 7 år.. ha det i åtanke när man tittar på historian ser det relativt ljust ut för framtiden... Men tyvärr går det ju inte se i framtiden
Citera
2013-12-17, 19:32
Medlem
Söker svar om hur man skall göra just nu, många gamla trådar som vaknar till ibland .

Känns ändå relevant med tanke på att min portfölj rasat 7% mot OMX som bara rasat 2% senaste månaden, (även om jag ligger +8% sedan sommaren sett).

Dippen ordnar upp sig efter nyår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in