2010-06-09, 11:53
Bannlyst
korrelationen fallande eur/usd och fallande börs tycks ha upphört eller vad tycker ni?
Citera
2010-06-11, 11:04
Medlem
Alguiens avatar
När kommer strålkastaren riktas mot Japan?

Citera
2010-06-11, 13:49
Medlem
oyinbozs avatar
Att Japan brottas med en stor och växande skuld är väl egentligen ingen nytt under den stigande solen. Det jag tror kommer oroa marknaden, och jag säger kommer då Nikkei trots allt stängde +1,7, är väl hur brottningsmatchen kommer att se ut framöver. Om den kommer. Detaljer som mr. Kan, kanske smart nog, inte förhastat gick in på.

Som det ser ut nu och ca. 20 år tillbaka så är det den inhemska befolkningen som till största del köper japanska statsobligationer. Men det negativa sambandet mellan ålder och sparande är det som skrämmer och pekar på att en annan väg är nödvändig.

Dock så är skulden till störst del inhemsk vilket minskar trycket en smula och Japan har under de fyra senaste kvartalen redovisat positiva tillväxtsiffror och håller en takt just under Kanada.

Frågan återstår, och jag ber så hemskt mycket om ursäkt, kan Kan?
Citera
2010-06-12, 00:35
Medlem
Starvids avatar
Japans skuld är till största delen till den egna befolkningen, som inte vet något roligare än att spara alla sina löner i statliga japanska postens obligationer.

Finansiering till skuldräntorna fixas enkelt med högre skatter, gärna på postobligationer.
Citera
2010-06-12, 15:23
Moderator
Semesters avatar
Nu tycker jag mig skänja väldigt stor optimism bland alla lekmän. Mig inklusive. Då är det alltid dags att fundera åt andra hållet.
http://finance.yahoo.com/retirement/article/109759/calling-a-bear-a-bear;_ylt=ArcpFkVrFQFjPP3qklOmS4tO7sMF;_ylu=X3oDMT E5bGQ1N284BHBvcwMyBHNlYwN3ZWVrZW5 kRWRpdGlvbgRzbGsDbGV0c2NhbGxhYmVh?mod=retire-planning
"So all in all, I'm convinced through many of my studies that the top has been put in and the primary bear trend is again in force. Remember, the 14-month counter-trend advance served to hold back the bear forces, even though the bear pressure had been building up. For this reason, I'm afraid of what might occur in the weeks and months ahead. This, even though I believe a tame period is overdue."
Citera
2010-06-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Nu tycker jag mig skänja väldigt stor optimism bland alla lekmän. Mig inklusive. Då är det alltid dags att fundera åt andra hållet.
http://finance.yahoo.com/retirement/article/109759/calling-a-bear-a-bear;_ylt=ArcpFkVrFQFjPP3qklOmS4tO7sMF;_ylu=X3oDMT E5bGQ1N284BHBvcwMyBHNlYwN3ZWVrZW5 kRWRpdGlvbgRzbGsDbGV0c2NhbGxhYmVh?mod=retire-planning
"So all in all, I'm convinced through many of my studies that the top has been put in and the primary bear trend is again in force. Remember, the 14-month counter-trend advance served to hold back the bear forces, even though the bear pressure had been building up. For this reason, I'm afraid of what might occur in the weeks and months ahead. This, even though I believe a tame period is overdue."

Så det som får dig att ändra inställning från bull till bear är alltså inte extrem skuldbörda och osäkerhet om vem som är värd sitt salt, dvs en upprepning av subprimekrisen fast nu med nationalstater istället för banker, och annan fundamenta, utan en trend i en TA-graf?
Citera
2010-06-13, 02:43
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RESTBREATHLESS
Så det som får dig att ändra inställning från bull till bear är alltså inte extrem skuldbörda och osäkerhet om vem som är värd sitt salt, dvs en upprepning av subprimekrisen fast nu med nationalstater istället för banker, och annan fundamenta, utan en trend i en TA-graf?

Hehe, nej så enkelspåriga är vi inte.
Det finns mycket som talar nedåt. I sanning rätt lite som talar uppåt. Jag tror dock att (det eventuella) raset kan komma snarare än många tror.
Citera
2010-06-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Hehe, nej så enkelspåriga är vi inte.
Det finns mycket som talar nedåt. I sanning rätt lite som talar uppåt. Jag tror dock att (det eventuella) raset kan komma snarare än många tror.

Jag är värre än dig; jag tror att det kan komma när som helst.
Citera
2010-06-14, 12:52
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Lite skeptisk till tips i denna tråd med tanke på att folk trott på en stor nedgång ända sen början på 2009. :P
Citera
2010-06-14, 13:45
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alguien
När kommer strålkastaren riktas mot Japan?

http://blogs.ft.com/martin-wolf-exchange/2010/06/13/does-japan-really-have-a-public-debt-problem/
Citera
2010-06-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
http://blogs.ft.com/martin-wolf-exchange/2010/06/13/does-japan-really-have-a-public-debt-problem/
Varför försöker du alltid mildra de mörka nyheterna?
Citera
2010-06-15, 01:05
Medlem
Alguiens avatar
Det ska ju komma lite statistik nu i veckan. Någon som har några funderingar de vill delge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in