2011-08-08, 18:33
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktzoda
Ligger back -12% på min aktiedepå sedan årsskiftet. Tycker det känns för sent att sälja nu, man vet ju aldrig när det vänder uppåt igen, för förr eller senare vänder det ju. Sparar på lite längre sikt så jag oroar mig inte alltför mycket, men visst känns det surt att det rasat så mycket på kort tid nu
Som tur är har jag ca: 60% av mina tillgångar i fasträntekonton/säkra placeringar och det är jag glad för i dagens läge.

-12% så har du klarat nedgången bra skulle jag vilja säga.
Citera
2011-08-08, 18:36
Medlem
rynefyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyStar89
Jag har ingen koll alls på aktier eller världsekonomin men har ärvt lite. De är främst Handelsbanken A, SCA och Volvo B, ser att de gått ner ganska mycket sedan årsskiftet. Är de aktier som är värda att sälja? Känns ju som typiskt svenska företag, ingen aning om hur de påverkas vad som händer i världen...

Förlåt om jag verkar helt korkad och FB är säkert inte en sådan bra källa men jag har ingen i mitt privatliv att fråga heller.

Om du tror att det vi ser nu är starten på en övergång till bytesmarknad alternativt ifall du verkligen behöver pengarna de närmaste åren => SÄLJ

Om du tror nått annat och ekonomiskt klarar att glömma bort dina aktier ett tag => Behåll
Citera
2011-08-08, 18:42
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Nu börjar många prata om att dra sig ur, men är det inte litet sent påkommet? Nu när börsen har rasat 25 % sedan årsskiftet, då är det tydligen dags att sälja. När börsen sedan börjar gå uppåt kommer det att talas om björnmarknadsrally osv. När börsen sedan ökat väsentligt sedan botten då börjar småspararen att fundera: "Det kanske är dags att köpa nu". Genom att handla aktier på detta sätt riskerar ni att sälja på botten och köpa på toppen. Kom ihåg att efter varje stor nedgång kommer det alltid en stor uppgång. Historiskt sett har börsen gett ca 7 % avkastning efter inflation, per år. Det är ingen dålig siffra. Försöker ni slå detta genom att köpa och sälja stup i kvarten, är risken att ni får betydligt mindre avkastning än så.

Kommer bolagen att vara sämre bara för att aktiekurserna gått ner 25 %? Svar: Nej. Ni äger fortfarande en lika stor andel av samma bolag som tidigare. Kvalitetsbolag klarar konjunkturnedgångar därför att de är bättre än sina konkurrenter och de kan t o m gå stärka ur svackor. Köp kvalitetsbolag, var långsiktig och drabbas inte av panik. Lån är också en stor bov. Är ni belånade kan ni av banken tvingas att sälja på bottennivåer. Den som står utan lån kan endast bli tvingad att sälja av sitt eget psyke.

Instämmer till punkt och pricka.

Något som jag dock är lite klyven på är hur otroligt mycket stryk stockholmsbörsen får till skillnad från Dow Jones tex. Vi ligger -23,5%, DJ -3,8%. Var det inte så att det var tack vare kära USA som vi ligger i detta ekonomiska läge som vi ligger? (Till stor del) Det fundamenta för svenska bolag har inte förändrats, flera stora bolag visade fina rapporter till ingen nytta, eftersom det ändå inte påverkar denna nedgång med något positivt. Är vi mer känsliga helt enkelt? Är vi illa ute? Inte när man jämför med USA iallafall.

Jag tycker det är orättvist att OMXSPI drabbas så hårt, men jag klagar ändå inte. När det väl går upp igen så kommer det verkligen gå upp tror jag. Undervärderad marknad är väl det bästa som finns när man är ute efter att investera i aktier? Nej, jag tar detta med ro och utökar värdet i min långsiktiga portfölj med det dubbla. Köpa lite då och då, aldrig sälja av. På så vis är man garanterad sittplats när det väl brakar iväg igen, uppåt denna gång.

Dock är man ju lite sugen på att få in några kortsiktiga trades också, mest för spänningens skull, men när det är läge för det är en annan femma. Det är det som gör det hela så intressant att följa.

Spelar ingen roll hur mycket folk spekulerar där ute, ingen kommer ändå veta hur det ser ut om 10 år.
Citera
2011-08-08, 18:43
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
En liten, liten tröst i mörkret är att läsa vad du skrivit. Är väl bara att hänga kvar nu, eftersom man inte sålde förra veckan.. eller sälja med förlust vid årsskiftet och åtminstone få tillbaka lite på skatten.

Nedgången är ljuset, då kan du köpa billigt. Uppgången är mörkret, då blir allting dyrt. I klädaffären är mellandagsrean ljuset, då du köper billigt och plötsliga prishöjningar mörkret.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och hur har de senaste 11 åren varit per år?

Inte strålande, men det krävs skicklighet(oflyt) att timea exakta toppen och den som inte bara köpte teknologiaktier tjänade en del, särskilt om du räknar med återinvesterade utdelningar.

Citat:
Ursprungligen postat av quanto_tempo
Nybörjare som jag är var jag dum nog att belåna aktier, jag blir alltså nu tvingad att sälja, känns inte helt bra. Tur att det bara är förlorade pengar

"Erfarenhetens rot är bitter, men dess frukter söta.". Bara för dig att ta lärdom och att inte belåna dig så att du tvingas sälja när du inte vill. Äg inte heller företag som har för mycket lån, för de kan hamna i samma situation, dvs de måste göra som banken vill.

Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Vi har precis upplevt ett 2,5 arigt Bear-market-rally. Detta vad du tror ar botten ar det inte, borsen kommer rasa mer. Det kommer vara bibliskt.

Salj allt vad ni kan. Ga kort.

Intressant att du säger att du kan förutspå marknaden. Jag antar att du ligger all-in i säljwarranter. Du får gärna göra vad du vill, men att rekommendera småsparare att korta skulle jag inte göra. Jag har sysslar med att spekulera i nedgång och känslan när börsen då rusar är tusen gånger värre än känslan när du äger fina aktier, vilka rasar i pris.

Citat:
Ursprungligen postat av rynefyz
Om media lyft fram den här typen av sund argumentation istället för panikbudskap för att sälja lösisar hade vi troligen sluppit säljhetsen och klarat oss undan med en kontrollerad nedgång.

Var bara glad, tänk på att nedgångar är nettoköparens vän. Andra är dumma eftersom de vill sälja billigt till dig, mig eller andra som vill köpa nu på rea. Se möjligheter i varje svårighet, snarare än svårigheter i varje möjlighet.
Citera
2011-08-08, 18:43
Bannlyst
Min magkänsla säger att marknaden har överreagerat de senaste dagarna. En rekyl uppåt borde komma snart.
Citera
2011-08-08, 18:51
Medlem
aliv33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktzoda
Min magkänsla säger att marknaden har överreagerat de senaste dagarna. En rekyl uppåt borde komma snart.

Tror också det, men först nästa vecka, raset har inte slutat än. Tråkigt är det, men nu blir det att köpa sig ur krisen genom att satsa på stabila företag med hög utdelning.
Citera
2011-08-08, 19:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ta senaste 13 eller 8 eller 10 då.

Den 8e augusti 2003 stängde OMXS30 på 557,87.

Den 8e augusti 1998 stängde OMXS30 på 721,91.

De senaste 8 åren har alltså varit rätt lönsamma. De senaste 13 inte lika bra, men dock.

Utdelning ej medräknad.

Men visst, jag håller med om att börsen var kraftigt övervärderad för ett decennium sedan. Inräknat tillväxt och inflation så är börsen mycket billigare idag.

Citat:
Ta en titt på det här och fundera på om uppgiften att börsen har stigit med 7% varje år i genomsnitt är intressant för att nu gå in börsen och "vara långsiktig". Hur långsiktig ska man vara? Exakt 5 år? Mer än 15år?

Om man tror att världen är på väg att gå under skall man inte investera alls, i någonting.

Om man tror att företag även i fortsättningen kommer att skapa innovationer och generera tillväxt skall man investera i företag, och helst såna som inte är för högt värderade.

Hur högt "för högt" är beror på ens spar-horisont. Ju lägre krav man har desto enklare att hitta köpvärda aktier. Finns diverse sätt att räkna på det, här gör 40-20 det.

Om man med investering menar att köpa något som kommer att generera en inkomst, så är aktier i princip det enda man kan investera i (eller på annat sätt i företag, tex driva eget), samt fastigheter/mark/skog.

Allt annat är spekulation, dvs en förhoppning om att kunna sälja för ett högre pris i framtiden.

Med andra ord: Vill man ha en arbetsfri inkomst, stor eller liten, och inte orkar köpa fastigheter eller vill spekulera bort pengarna, så har man inte så mycket att välja på.

Inte ens det hyllade guldet genererar nånting.
Citera
2011-08-08, 19:26
Medlem
annanmedlems avatar
Man bör ju inte känna sig så ledsen över att sälja nu om man tror att QE och deflation av dollarn mest är vad som har skrämt upp vinsterna och börskurserna i USA. Isf är det ju uppgångar man inte hade haft utan QE ändå så ...

Vore väl iofs bra om man hade tagit dem som kompensation för inflationen men.

Han med arvet:
Hur tror du den som hade aktierna före dig gjorde?
Citera
2011-08-08, 19:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Den 8e augusti 2003 stängde OMXS30 på 557,87.

Den 8e augusti 1998 stängde OMXS30 på 721,91.

De senaste 8 åren har alltså varit rätt lönsamma. De senaste 13 inte lika bra, men dock.

Utdelning ej medräknad.

Men visst, jag håller med om att börsen var kraftigt övervärderad för ett decennium sedan. Inräknat tillväxt och inflation så är börsen mycket billigare idag.

Om man tror att världen är på väg att gå under skall man inte investera alls, i någonting.

Om man tror att företag även i fortsättningen kommer att skapa innovationer och generera tillväxt skall man investera i företag, och helst såna som inte är för högt värderade.

Hur högt "för högt" är beror på ens spar-horisont. Ju lägre krav man har desto enklare att hitta köpvärda aktier. Finns diverse sätt att räkna på det, här gör 40-20 det.

Om man med investering menar att köpa något som kommer att generera en inkomst, så är aktier i princip det enda man kan investera i (eller på annat sätt i företag, tex driva eget), samt fastigheter/mark/skog.

Allt annat är spekulation, dvs en förhoppning om att kunna sälja för ett högre pris i framtiden.

Med andra ord: Vill man ha en arbetsfri inkomst, stor eller liten, och inte orkar köpa fastigheter eller vill spekulera bort pengarna, så har man inte så mycket att välja på.

Inte ens det hyllade guldet genererar nånting.
Jag tycker guldintresset är suspekt. Men jag ska inte käfta emot marknaden (t ex nytt ATH idag). Kolla här 10-årskurvan: http://www.kitco.com/charts/livegold.html

Att guld inte genererar särskilt många jobb verkar ju rimligt. Men har inte guld varit en bra investering? (Jag har inte sett en kurva längre tillbaka än 10 år, ej heller inflationsjusterad)

-----

Nytt dagslägsta på S&P 500 nyss!
Citera
2011-08-08, 19:52
Medlem
Om inte Obama säger något vettigt nu så kan det gå riktigt illa.

Edit. Vilket jävla skämt han är som president. T.o.m långt sämre än Bush.
Senast redigerad av Andraandningen 2011-08-08 kl. 20:03.
Citera
2011-08-08, 20:04
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Om inte Obama säger något vettigt nu så kan det gå riktigt illa.

Edit. Vilket jävla skämt han är som president. T.o.m långt sämre än Bush.

Inte sa han något vettigt inte, såg och lät väldigt skakig.
Citera
2011-08-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Nu börjar många prata om att dra sig ur, men är det inte litet sent påkommet? Nu när börsen har rasat 25 % sedan årsskiftet, då är det tydligen dags att sälja. När börsen sedan börjar gå uppåt kommer det att talas om björnmarknadsrally osv. När börsen sedan ökat väsentligt sedan botten då börjar småspararen att fundera: "Det kanske är dags att köpa nu". Genom att handla aktier på detta sätt riskerar ni att sälja på botten och köpa på toppen. Kom ihåg att efter varje stor nedgång kommer det alltid en stor uppgång. Historiskt sett har börsen gett ca 7 % avkastning efter inflation, per år. Det är ingen dålig siffra. Försöker ni slå detta genom att köpa och sälja stup i kvarten, är risken att ni får betydligt mindre avkastning än så.

Kommer bolagen att vara sämre bara för att aktiekurserna gått ner 25 %? Svar: Nej. Ni äger fortfarande en lika stor andel av samma bolag som tidigare. Kvalitetsbolag klarar konjunkturnedgångar därför att de är bättre än sina konkurrenter och de kan t o m gå stärka ur svackor. Köp kvalitetsbolag, var långsiktig och drabbas inte av panik. Lån är också en stor bov. Är ni belånade kan ni av banken tvingas att sälja på bottennivåer. Den som står utan lån kan endast bli tvingad att sälja av sitt eget psyke.

Håller med dig. Man ska inte köpa aktier på det viset.

En annan sak om man spekulerar, då skulle man sålt förra veckan efter två dagar. Men jag ser inte varför man ska spekulera i aktier överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in