2011-08-08, 20:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Inte sa han något vettigt inte, såg och lät väldigt skakig.
Och så återgav han Buffets saga om Quadruple A...

Han borde bara hållt käften och jobbat på. Strunta i "the market" och vad S&P säger. Fixa jobb, välfärd, fred i världen etc. och gör det som en president bör göra.
Citera
2011-08-08, 20:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker guldintresset är suspekt. Men jag ska inte käfta emot marknaden (t ex nytt ATH idag). Kolla här 10-årskurvan: http://www.kitco.com/charts/livegold.html

Att guld inte genererar särskilt många jobb verkar ju rimligt. Men har inte guld varit en bra investering? (Jag har inte sett en kurva längre tillbaka än 10 år, ej heller inflationsjusterad)

Här är en sedan 1913: http://inflationdata.com/inflation/images/charts/Gold/Gold_inflation_chart.htm

Nej, det har (enligt dem iaf) sällan varit en bra investering med guld. Typ bara i början av 30 och 80-talet har det varit en bra affär, plus de senaste åren. I resten av förra århundradet en förlust.

Jag fattar inte varför man köper guld. Visst förstår jag att man söker sig till trygga värden på en orolig marknad, och risken att det skall upptäckas en jävla massa guld helt plötsligt är väl inte särskilt stor. Men vad ska man ha det till? Enligt wiki så används bara 10% av produktionen i industrin, resten läggs på hög (40%) eller blir juveler (50%). Juveler och guldtackor är ju knappast något som är användbart när samhället gått under, så varför köpa guld om man är nervös?

Värdet består ju helt och hållet på att marknaden helt enkelt tycker det är en ball grej.

Fast det gäller förvisso allting.
Citera
2011-08-08, 20:29
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och så återgav han Buffets saga om Quadruple A...

Han borde bara hållt käften och jobbat på. Strunta i "the market" och vad S&P säger. Fixa jobb, välfärd, fred i världen etc. och gör det som en president bör göra.

Ja, eller iaf tagit något lugnande så han inte stakar sig och svamlar om "change" och "hope", tror folk har synat den bluffen nu. Och snacket om att republikaner och demokrater ska gå samman i super congress för att få till stabilitet känns rätt döfött.

OnT: Vad händer med Nasdaq & SP500, störtdyker, ner nu med 6,30 (från 4,20) på kort tid.
Senast redigerad av theloin 2011-08-08 kl. 20:33.
Citera
2011-08-08, 20:42
Medlem
Guld är inte en investering. Guld är pengar. Guld är vad man ska gå likvid i när valutor är under attack.
Citera
2011-08-08, 21:25
Medlem
Per-Engdahls avatar
Jag har varit 100% likvid i ca 1,5 år. Börjar det bli köpläge? Är sugen på Boliden och Volvo men vill gärna se Boliden pressas ner mer..

Vad för hävstänger finns det på bull? Mer än 5x?
Citera
2011-08-08, 23:14
Medlem
MidasMulligans avatar
Jag har själv varit supernegativ men måste här bara inflika....

Amerikanska företag har rekordnivåer på cash, 58% högre än 2007 innan finanskrisen.

144 amerikanska företag med en market cap över 10 miljarder USD är fortfarande 10% högre än de var för 1 år sedan.

Det är konstigt att man köper statspapper och säljer aktier om man tror att statspapper ska tappa i värde på grund av en nergradering.
Citera
2011-08-09, 04:57
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliv33
Tror också det, men först nästa vecka, raset har inte slutat än. Tråkigt är det, men nu blir det att köpa sig ur krisen genom att satsa på stabila företag med hög utdelning.
http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$SPX 1000-1050?
Citera
2011-08-09, 09:51
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quanto_tempo
Nybörjare som jag är var jag dum nog att belåna aktier, jag blir alltså nu tvingad att sälja, känns inte helt bra. Tur att det bara är förlorade pengar
Du står med i DI

http://di.se/Artiklar/2011/8/9/242018/Tvangsforsaljningarna-okar/?sr=6&tr=291473&rlt=0
Citera
2011-08-09, 10:44
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Guld är pengar. Guld är vad man ska gå likvid i när valutor är under attack.
Nee är det ju inte.
Citera
2011-08-09, 11:17
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Nee är det ju inte.

Jodå!

Anledningen till att guldet stått nästan stilla fram till 70-talet är väl för att dollar = guld innan reformerna som skedde då.
Citera
2011-08-09, 13:00
Medlem
Norpheuss avatar
Ställer samma fråga här: Jag sitter på massor av aktier i stockholmsbörsen som förlorat massor av värde, frågan är om man ska dra sig ur nu eller hoppas att det vänder?
Citera
2011-08-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Nedgången är ljuset, då kan du köpa billigt.

Visst, om man har sålt innan nedgången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in