Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Systemet är bara skört om det saknas marginaler, så kallad reservkapacitet. Annars är det bara för saudierna att vrida på kranarna, oljevärldens "centralbank" som de är.
Och frågan är om man kan öka produktionen alls. För att öka produktionen (alltså inte minska nedgångstakten i befintliga källor) måste man exploatera nya fält. För att göra det måste man hitta dem först. Vi hittade mest olja i mitten av 60-talet. Sen början av 80-talet har vi varje år använt mer olja än vi hittat. För varje år som går hittar vi mindre och mindre olja.
Oljesand har dessutom stora logistiska utmaningar. Reserven är enorm, men den kan bara utvinnas i en viss begränsad takt. Det är inte storleken på tanken som är problemet där, utan storleken på kranen.
Jo, jag vet att man inte hittar många nya fält nuförtiden, de stora oljeföretagen satsar ju inte mycket pengar på att hitta nya fält för det kostar för mycket i förhållande till det värde som hittas och det är bättre att helt enkelt bara fokusera på dom fält de redan har och dela ut pengarna.
Jag tror på peak oil och att det kommer att bli ett stort problem, frågan är bara om det kommer bli en katastrof eller om man kommer kunna lösa det på ett smidigt sätt, det är svårt att veta. Jag är inte så insatt i det tekniska så är säkert som du säger att oljesand inte kan komma upp i den volym som behövs varje dag.
Det man får göra är väl helt enkelt att maximera varje område för att fördröja peak oil. Ny teknik i gamla fält så att man kan få ut det sista, fortsatt exploatering och att man hittar dom fält som finns kvar samt ta så mycket det går från oljesand. Har även läst att det ska gå att göra om kol till olja via någon kemisk process och kol finns det ju väldigt gott om.
Det jag hoppas på är att det ska bli en successiv omställning genom att man fördröjer peak oil hela tiden samtidigt som man hittar andra lösningar. I takt med att oljan blir dyrare så slösar man den inte på typ uppvärmning av hus och elproduktion utan använder den enbart för drivmedel eftersom det finns andra alternativ för el och uppvärmning.