2010-02-02, 00:50
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Om du vet när botten ska komma så ska du få 10 000 av mig. Exakt vid vilken siffra och vilket datum kommer den stora rekylen? Vilken dag kommer sedan rekylen upp igen? Faktum är att dom flesta bolag levererar men självklart kan det gå ner men jag och 99% av alla sparare är för okunniga att spå i detta.

Du har PM.

.

.

..

...

(Skämt åsido, han har inte PM)

Min gissning är att de kommer att ta ett tag innan den stora rekylen kommer, tätt efter en längre period av finansiell osäkerhet och avstanning i kombination med orealistisk handel (exempelvis att andra företag och varor än de som "borde" gå bra går bra, på grund av spekulationer). Sverige kommer att slås otroligt hårt.

Får jag 10.000 nu please?
Citera
2010-02-02, 01:23
Medlem
Karks avatar
Trots talesättet att om du ska göra en förutsägelse var noga med att aldrig sätta upp ett datum kommer jag ändå sticka ut hakan och säga att jag tror det stora raset kommer inom ett halvår. därför kommer jag att vikta över i xact bear och guld. Men jag är ingen expert så kanske har fel. Som vanligt kommer framtiden ge oss facit.
Citera
2010-02-02, 08:32
Medlem
Ekonomin har inte förbättrats. Tex BNP statten var när man tittade på innehållet inte alls så bra som rubrikerna antydde.
Möjligt att vi får en upprekyl härifrån. Men samtidigt ser Nasdaq svag ut och befinner sig under stöd.
Citera
2010-02-02, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Ekonomin har inte förbättrats. Tex BNP statten var när man tittade på innehållet inte alls så bra som rubrikerna antydde.

Vill du förklara lite närmare?
Citera
2010-02-02, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Hur ska du kunna veta när toppen och botten är?

Spå i kaffesump? Ringa spåkärringar? Nyutvecklad metod som med 100 % tillförlitlighet på något magiskt sätt förutser det som investerare såsom Warren Buffet inte klarar av?

Jag går efter magkänslan, jag har helt enkelt ett sjätte sinne när det gäller affärer. Och detta säger mig att det är dags att tacka för kaffet och dra sig ur i detta läge.
Citera
2010-02-02, 12:22
Medlem
Jag kommer mest troligt dra mig ur först när räntorna börjar höjjas
Citera
2010-02-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Vill du förklara lite närmare?

Om du ber om förlåtselse för att du kallade mig idiot. Ner på knä bullfitta!!

Nej men här förklaras:
http://market-ticker.org/archives/1915-GDP-Theres-Your-Inventory-Bounce.html
Citera
2010-02-02, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag går efter magkänslan, jag har helt enkelt ett sjätte sinne när det gäller affärer. Och detta säger mig att det är dags att tacka för kaffet och dra sig ur i detta läge.
Nej, du har knappast ett sjätte sinne när det gäller affärer, och i synnerhet inte börsen. Hade du haft det hade du inte startat denna tråden, eller 245 trådar om vilka fonder som är bra, hur man ska placera sina pengar etc etc. Du kan väldigt lite om detta, och det är inget att skämmas för. Men säg inte att du har ett sjätte sinne för då ljuger du.
Citera
2010-02-02, 16:57
Medlem
Rois avatar
Citat:
Hade det varit oundvikligt så skulle det ju redan ha skett, eller menar du att så många av dem som faktiskt arbetar med dessa saker inte skulle ha en aning. Du vet förstås bättre än dem?
Många som jobbar med dessa saker har jättebilligt kapital att röra sig med, bonus vid vinst och bailout vid förlust. Andra ser bara vilket kapital som trycks ut på marknaden och inser att detta kappital komer hamna på börsen, oavsett om några grundläggande problem har lösts eller ej.
Citat:
Och när kommer rekylen? Om ett par månader? Ett par veckor? Ett år? Hur stor blir den?
Rekylen kommer när det uppdagas att folk som lånat billigt och mycket inte kan betala tillbaka. En god kandidat är husmarknader, en annan är den amerikanska statsapparaten. I det senare fallet skulle det dock snarare handla om att omvärlden skulle bli oroliga för att värdet av deras dollarpapper inflateras bort och säljer dem, snarare än någon regelrätt default. Dock finns ju en liknande situation i vissa EMU-länder, vilket håller tillbaks den här mekanismen och gör att när den slår in, kommer att handla om rörelser mot värdemetaller snarare än någon annan fiatvaluta.

Något som gör det senare alternativet till ett mer troligt nu än vid förra krisen är att det nu finns masvis med kreditrisker undangömda på federala konton, villket gör att de kommer att resultera i pengatryckeri ifall de inte betalas av.

En tredje alternativ utlösningsfaktor är att att något politiskt förändras och sätter alla investerare med hög belåning i skiten. Skärpt banklagstiftning, höjd ränta eller minskade statliga utgifter kan vara ett sådant alternativ.

Hur mycket det kommer gå ner vågar jag inte säga, det beror en del på vad som utlöser det hela. Om det utlöses av privata låntagare kan politikerna kanske vända nedgången mha ännu ett stimulanspaket någon gång på vägen, vilket skulle minska börsnedgången tillfälligt, men öka risken för inflation och dollarflykt.
Citera
2010-02-02, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Nej, du har knappast ett sjätte sinne när det gäller affärer, och i synnerhet inte börsen. Hade du haft det hade du inte startat denna tråden, eller 245 trådar om vilka fonder som är bra, hur man ska placera sina pengar etc etc. Du kan väldigt lite om detta, och det är inget att skämmas för. Men säg inte att du har ett sjätte sinne för då ljuger du.

Fan, du kom på mig.
Citera
2010-02-02, 17:51
Bannlyst
3:e börsdagen med + i slutet av dagen. Tummen upp för det.
Citera
2010-02-02, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
3:e börsdagen med + i slutet av dagen. Tummen upp för det.

Det stora raset är väldigt nära, tro mig. Tur man har sålt av det mesta så man kan sova tryggt på nätterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in