2011-02-28, 12:31
Medlem
Någon bank gissade väl på 114 dollar det närmaste året eller vad jag läste. Hur hade det påverkat?

Energikostnad slår väl igenom i alla led iaf, men hur mycket?

Satsa på energiskog istället?
Citera
2011-02-28, 12:31
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Sådärja Aktieklipparn:
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=7010

Fritt fram att fånga den fallande kniven

Ja självklart

Blev inte direkt rikare av LUMI, la en köporder på en Warre (0,10) den handlades på 0,11 och har idag gått upp 2-3 hundra procent

Däremot snittade jag ner Minilong Naturgas (R) i Fredags vilket känns lite bättre
Citera
2011-02-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Ja självklart

Blev inte direkt rikare av LUMI, la en köporder på en Warre (0,10) den handlades på 0,11 och har idag gått upp 2-3 hundra procent

Däremot snittade jag ner Minilong Naturgas (R) i Fredags vilket känns lite bättre
Slagig kurs, minst sagt, men de långsiktiga vinner nog

Lundin sågade ju de där ca 53 sek, borde ju rimligtvis betyda att han ser ett större värde =P

Hur funkar warranten då? Hade den fel kurs eller hur fan kan det bli 2-300%? Det är inte någon faktor mot kursen utan beroende på hur mycket priset avviker på något sätt eller? Kursen började ju ändå rätt högt idag och jag antar att warranten handlades efter det?

Ni får gärna förklara sådant där. Eller så kanske jag borde läsa ?

Känns det bättre med sådant där? För att du bara riskerar en liten del av kapitalet totalt (har man diciplin att inte låta det bli större o större del och gör vinster så minskar ju riskerna antar jag .. ), mer effekt än med eget kapital om hävstångseffekten är jättestor och courtaget fuckar inte sönder alltför mycket? Dels mindre pengar det handlar om men framförallt så om nu courtaget utgjorde typ 0.5% mot om det är 0.05% relativt hävstången så har man ju bra mycket bättre utgångsläge för kortsiktiga affärer.

Låter drygt det där dock . Kul för er som fattar, pallar och orkar hålla koll

Blir slutresultatet bättre än för random annan placerare då / index?

Jag har svårt att förstå hur man skall jämföra kurserna, inte för det spelar någon roll men typ om du ser något som stöd eller motstånd i den vanliga aktiekursen att överföra det till motsvarande nivå för warranten typ.
Senast redigerad av aliquis 2011-02-28 kl. 13:04.
Citera
2011-02-28, 14:28
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Slagig kurs, minst sagt, men de långsiktiga vinner nog

Lundin sågade ju de där ca 53 sek, borde ju rimligtvis betyda att han ser ett större värde =P

Hur funkar warranten då? Hade den fel kurs eller hur fan kan det bli 2-300%? Det är inte någon faktor mot kursen utan beroende på hur mycket priset avviker på något sätt eller? Kursen började ju ändå rätt högt idag och jag antar att warranten handlades efter det?

Ni får gärna förklara sådant där. Eller så kanske jag borde läsa ?

Känns det bättre med sådant där? För att du bara riskerar en liten del av kapitalet totalt (har man diciplin att inte låta det bli större o större del och gör vinster så minskar ju riskerna antar jag .. ), mer effekt än med eget kapital om hävstångseffekten är jättestor och courtaget fuckar inte sönder alltför mycket? Dels mindre pengar det handlar om men framförallt så om nu courtaget utgjorde typ 0.5% mot om det är 0.05% relativt hävstången så har man ju bra mycket bättre utgångsläge för kortsiktiga affärer.

Låter drygt det där dock . Kul för er som fattar, pallar och orkar hålla koll

Blir slutresultatet bättre än för random annan placerare då / index?

Jag har svårt att förstå hur man skall jämföra kurserna, inte för det spelar någon roll men typ om du ser något som stöd eller motstånd i den vanliga aktiekursen att överföra det till motsvarande nivå för warranten typ.

Jag är inte så insatt i warranter, men jag la en köporder i Fredags på: LUM1E 60SWE (0,10)
och den handlades som sagt för 0,11 och stod under dagen på 0,29
Vill du ha mer hävstång så har du: LUM1C 48CBK som ökat 500% idag (förfaller i Mars)

Jag brukar inte gå in så mkt på prospekt mm, utan köpa någon warrant ibland som känns rätt och som har endel omsättning så man lättare kan se att prissättningen är ok. Jag har också alltid sålt av innan lösendagen.

För det mesta så handlar jag med Minifutures (Minilong-RBS) som har mindre hävstång, men utan lösendatum, s.k open-end. Men däremot så höjs finansieringsnivån samt stoplossen på Miniling.

Förra året så klarade jag mig väldigt bra på Minilong, speciellt Oljan.

Iår har jag inte gjort så många avslut ännu. sålde Minilong-Naturgas för 1,15 inköpta på 0,76 2v före, samt har köpt tillbaka i Fredags samt tidigare iår (snitt: 0,72)

Jag kan inget om teknisk analys mm, och tror väl inte speciellt mkt på det heller.

Tjänar mest på att jag alltid sitter med ganska mkt likvida och kan köpa vid nergångar.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-02-28 kl. 14:49.
Citera
2011-02-28, 14:45
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakelife
Oljeproduktion och frakter är ju ett avancerat och skört system därför, som små störningar av det som tex orkan i mexikanska golfen eller oroligheter i Libyen kan få oljepriset att rusa upp.
Systemet är bara skört om det saknas marginaler, så kallad reservkapacitet. Annars är det bara för saudierna att vrida på kranarna, oljevärldens "centralbank" som de är.

Citat:
Man kan inte heller bara öka oljeproduktionen hur mycket som helst bara sådär, krävs stora investeringar som tar tid för att börja utvinna mindre lönsamma källor.
Och frågan är om man kan öka produktionen alls. För att öka produktionen (alltså inte minska nedgångstakten i befintliga källor) måste man exploatera nya fält. För att göra det måste man hitta dem först. Vi hittade mest olja i mitten av 60-talet. Sen början av 80-talet har vi varje år använt mer olja än vi hittat. För varje år som går hittar vi mindre och mindre olja.

Citat:
Så ju mer priset på olja stiger desto mer olja kommer också att göras tillgänglig för marknaden, bara att det tar lång tid att starta upp den typen av produktion, tex oljesand i kanada som är dyrt och bara lönsamt att utvinna vid ett högt oljepris.
Oljesand har dessutom stora logistiska utmaningar. Reserven är enorm, men den kan bara utvinnas i en viss begränsad takt. Det är inte storleken på tanken som är problemet där, utan storleken på kranen.
Citera
2011-02-28, 15:17
Medlem
Citat:
Tjänar mest på att jag alltid sitter med ganska mkt likvida och kan köpa vid nergångar.
Mjo, jag har inte förstått tanken kring det. "All-in borde ju ge mer pengar över tiden?", men ja, det är ju kanske bara om man är helt oaktiv .. Det trista är ju att man håller på att kissa i brallan när det trycker på... Med din strategi kan man ju ta det lugnt och se det som att "tack, den tar jag" istället.

Usch, dryg dag... Känns som lumi räddade den, men jävla uppgång.. Frågan är ju de närmaste dagarna.

Jävla måndag och månadsskifte o skit!

Och varför rasar dollarn då? =P

Index började ju så fint minus

Fast nu mår jag väl bäst i uppgång hur som helst, det är ju bara synd att den knappt gynnar mig

Jag hade fortfarande gärna haft dig som "chatkamrat"
Citera
2011-02-28, 15:30
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Mjo, jag har inte förstått tanken kring det. "All-in borde ju ge mer pengar över tiden?", men ja, det är ju kanske bara om man är helt oaktiv .. Det trista är ju att man håller på att kissa i brallan när det trycker på... Med din strategi kan man ju ta det lugnt och se det som att "tack, den tar jag" istället.

Usch, dryg dag... Känns som lumi räddade den, men jävla uppgång.. Frågan är ju de närmaste dagarna.

Jävla måndag och månadsskifte o skit!

Och varför rasar dollarn då? =P

Index började ju så fint minus

Fast nu mår jag väl bäst i uppgång hur som helst, det är ju bara synd att den knappt gynnar mig

"Mjo, jag har inte förstått tanken kring det. "All-in borde ju ge mer pengar över tiden?", men ja, det är ju kanske bara om man är helt oaktiv .. Det trista är ju att man håller på att kissa i brallan när det trycker på... Med din strategi kan man ju ta det lugnt och se det som att "tack, den tar jag" istället."

Det får man försöka tränga bort, känslor, av alla slag, är det värsta som du kan ha när du "tradar".

"Och varför rasar dollarn då? =P"
Läget i mellanöstern är tydligen lugnare enligt de stora valutaspekulanterna.

"Fast nu mår jag väl bäst i uppgång hur som helst, det är ju bara synd att den knappt gynnar mig "
Vet hur det känns, jag har inget placerat direkt i index, det suger en sådan här dag.

"Jag hade fortfarande gärna haft dig som "chatkamrat" "
Vet att du inte citerade mig, men får jag också vara med?
Citera
2011-02-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Vet att du inte citerade mig, men får jag också vara med?
Ser inte vad du skulle få ut av det men klart du får

Var man sådan däringa cool hade man säkert kunnat automatiserat köp en bit över 1120 och sålt en bit under och skit ..
Citera
2011-02-28, 16:15
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ser inte vad du skulle få ut av det men klart du får

Var man sådan däringa cool hade man säkert kunnat automatiserat köp en bit över 1120 och sålt en bit under och skit ..

Man kan alltid tipsa varandra om idéer på investeringar som man sedan kan kolla lite närmare på, analysen är inte det svåra utan att hitta det man ska analysera. Så av den anledningen kan man inte ha får många kontakter.

Langa ett PM med skype eller MSN eller nåt.

"Var man sådan däringa cool hade man säkert kunnat automatiserat köp en bit över 1120 och sålt en bit under och skit .."
Vad menar du?
Citera
2011-02-28, 16:48
Medlem
http://finance.yahoo.com/news/Buy-everything-sentiment-rb-3737406048.html?x=0&.v=2
Citera
2011-02-28, 17:00
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:

Jag är gärna chatkompis med dig, men då får du allt ge mig ett riktigt aktietips med garanti
Citera
2011-02-28, 17:13
Medlem
Citat:
Jag är gärna chatkompis med dig, men då får du allt ge mig ett riktigt aktietips med garanti
Ok då, tänkte ge ett nu men jag ångrar mig för jag vill inte spilla det till alla.. Om H&M inte rör sig upp 5 öre från en dip definierad som säg minst 25 öre ner med minst 5 öre upp i vändningen någon gång under dagen kan du få en krona - ehh, vänta, 50 öre.. i ersättning. Inte per aktie då .. ;D

Ingen vidare garanti men ..

Jag lägger femtioöringen utanför dörren.. (min egen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in