2011-04-20, 10:07
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neman
1. Personerna han pratar med vrider obekvämt på sig. Ingen vill höra talas om aktier. På aktier kan man bara förlora och inget man vill bli betingad med. Detta utfall tyder på att börsen är översåld. Småsparare har dragit sig ur och färre aktörer finns.

2. Personerna verkar lite intresserade. De frågar om tips på aktier man skulle kunna tänkas köpa. Inställningen är positiv till personens yrke. Detta tyder på att småsparare är på väg in på börsen och redo att börja handla. Det handlas friskt och allt stiger.

3. Nu är alla aktieproffs. Vår vän, han som handlar med aktier, blir överöst med tips. Han skall köpa det ena och det andra. Alla vet helt enkelt bäst. VARNING! Börsen är överköpt och det mesta är övervärderat. Dags att dra sig ut och fynda i första scenariot.
Var väl bara 40% av aktiespararna och 15% av Svenssons som trodde på stigande börs. Det tyder väl kanske på #1, men sitter man här och läser så finns det ju såklart intresse, men det kanske det finns i alla perioder? Ryssland och asienbörsernas utveckling på sistone lär ju ha tilldragit sig intresse. Å andra sidan var det ju rejält ras då innan så kanske var ett gyllene tillfälle och är motiverat?

Det är ju lätt att veta bäst när _ALLT_ stiger hur som helst =P
Citera
2011-04-20, 19:18
Moderator
Semesters avatar
Citat:
En fråga som jag ställt mig sedan September är "är börsen överköpt?".

Detta genom att tillämpa cocktail/mingel-teorin. Det var en investerare som hade följande scenario för att avgöra om börsen är överköpt.

Personen i fråga kommer till en tillställning där han/hon träffar nya människor. Kallpratet leder in på vilka yrken man har, och personen berättar att hon/han handlar med aktier. Då fanns det 3 möjliga utfall.

1. Personerna han pratar med vrider obekvämt på sig. Ingen vill höra talas om aktier. På aktier kan man bara förlora och inget man vill bli betingad med. Detta utfall tyder på att börsen är översåld. Småsparare har dragit sig ur och färre aktörer finns.

2. Personerna verkar lite intresserade. De frågar om tips på aktier man skulle kunna tänkas köpa. Inställningen är positiv till personens yrke. Detta tyder på att småsparare är på väg in på börsen och redo att börja handla. Det handlas friskt och allt stiger.

3. Nu är alla aktieproffs. Vår vän, han som handlar med aktier, blir överöst med tips. Han skall köpa det ena och det andra. Alla vet helt enkelt bäst. VARNING! Börsen är överköpt och det mesta är övervärderat. Dags att dra sig ut och fynda i första scenariot.

Jag känner att vi är i gränslandet mellan 2 och 3. Många av mina bekanta uttryckte avsky gentemot mina aktieaffärer för några år sedan. Nu har det svängt och man blir ombedd att hjälpa till med att öpnna depåer och dyl. Dessvärre har man börjat bli tipsad om vad man skall köpa.

Vad tror ni FB-vänner? Vilken fest är vi på?
Intressant idé. Stämmer nog rätt bra med verkligheten.
Citera
2011-04-20, 21:22
Medlem
annanmedlems avatar
Kanske är rätt puckat med globalfonder och USA-aktier.

Jag menar:

Dow 12,445 +178 +1.45%
Nasdaq 2,795 +50 +1.84%
S&P 500 1,329 +16 +1.25%

USD/SEK -1,85 % 6,13

Jää! Vinst.

Även när det går bra och indexen stiger på sjunkande dollar så blir det ju ingen vinst kvar i kronor.

Det sjuka är ju att vi följer så nära inpå indexmässigt och med stärkt valuta (som rimligtvis kommer pressa priserna men där effekterna av detta inte verkar ta överhanden.)

Men i USA?

Indexet och oljan går ju upp mest när dollarn sjunker, men sjunker valutan blir det ju ingen vinst kvar. Och sjunker indexet blir det ännu sämre.

Nu kan ju dollarn stiga i värde med men när?
Citera
2011-04-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem

Jag menar:

Dow 12,445 +178 +1.45%
Nasdaq 2,795 +50 +1.84%
S&P 500 1,329 +16 +1.25%

USD/SEK -1,85 % 6,13

Jää! Vinst.

Även när det går bra och indexen stiger på sjunkande dollar så blir det ju ingen vinst kvar i kronor.

Det sjuka är ju att vi följer så nära inpå indexmässigt och med stärkt valuta (som rimligtvis kommer pressa priserna men där effekterna av detta inte verkar ta överhanden.)

Men i USA?

Indexet och oljan går ju upp mest när dollarn sjunker, men sjunker valutan blir det ju ingen vinst kvar. Och sjunker indexet blir det ännu sämre.

Du kan ju alltid gå kort i dollar för att för att minimera valutaeffekten.
Citera
2011-04-25, 08:34
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
En fråga som jag ställt mig sedan September är "är börsen överköpt?".

Detta genom att tillämpa cocktail/mingel-teorin. Det var en investerare som hade följande scenario för att avgöra om börsen är överköpt.

Personen i fråga kommer till en tillställning där han/hon träffar nya människor. Kallpratet leder in på vilka yrken man har, och personen berättar att hon/han handlar med aktier. Då fanns det 3 möjliga utfall.

Jag känner att vi är i gränslandet mellan 2 och 3. Många av mina bekanta uttryckte avsky gentemot mina aktieaffärer för några år sedan. Nu har det svängt och man blir ombedd att hjälpa till med att öpnna depåer och dyl. Dessvärre har man börjat bli tipsad om vad man skall köpa.

Vad tror ni FB-vänner? Vilken fest är vi på?

Finns en kortare och bättre:

När taxichauffören börjar prata aktier så är det drags att dra sig ur.
Citera
2011-04-25, 14:51
Medlem
annanmedlems avatar
Blir det räntehöjningar och börsras på onsdag?

Eller inga räntehöjningar och... Ja.. någon slags reaktion och fortsatt försvagad dollar och rallyn i ädelmetaller och skeptis?

Eller något helt annat?

Jag ville lägga säljordrar idag. Men jag är ju alltid en hare. Och skall man alltid gå på det trygga så gör man väl inga pengar heller. Men jag började ju med sådant här sent så jag tycker att jag har rätt att vara hare . Hade varit något helt annat om jag hade handlat under 2009

VIX på drygt 14. Risk att vi får en volatil vecka skulle jag säga. Även om det naturligtvis kan dra uppåt.

Om dollarn stärktes och börsen gick ner av någon anledning är det kanske ändå bäst att vara i USA då dollarkursen håller emot. Vet inte jag.

Ge mig mark
Citera
2011-04-25, 15:44
Medlem
Nasdaq kommer forsätta upp sålänge FED trycker pengar, vågar sätta alla mina hästar på att helicopter Ben snart lanserar QE3.
Citera
2011-04-25, 17:00
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grazie
Nasdaq kommer forsätta upp sålänge FED trycker pengar, vågar sätta alla mina hästar på att helicopter Ben snart lanserar QE3.
Jag tror att du sade det alldeles nyligen med

Bra med några som har en tro och uppfattning om något iaf
Citera
2011-04-25, 19:00
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem

Jag menar:

Dow 12,445 +178 +1.45%
Nasdaq 2,795 +50 +1.84%
S&P 500 1,329 +16 +1.25%

USD/SEK -1,85 % 6,13

Jää! Vinst.

Men i USA?

"Även när det går bra och indexen stiger på sjunkande dollar så blir det ju ingen vinst kvar i kronor."

det var ju precis det här jag menade i min andra tråd där vi diskuterat fonder som handlas i USD. Så detta gäller för index men inte för fonder?
Citera
2011-04-26, 10:11
Medlem
Vad händer med Ryssland idag? Dow Jones RusIndex Titans 10 ner 9,3% hitills idag enligt Avanza, det är ju ett helst absurt dropp. WTF? Hittar ingen övrig information om detta på nätet..
Citera
2011-04-26, 10:36
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Vad händer med Ryssland idag? Dow Jones RusIndex Titans 10 ner 9,3% hitills idag enligt Avanza, det är ju ett helst absurt dropp. WTF? Hittar ingen övrig information om detta på nätet..

-0,88 % inte -9,3 %.
Citera
2011-04-26, 16:11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
"Även när det går bra och indexen stiger på sjunkande dollar så blir det ju ingen vinst kvar i kronor."

det var ju precis det här jag menade i min andra tråd där vi diskuterat fonder som handlas i USD. Så detta gäller för index men inte för fonder?
Aktierna handlas i dollar. Går aktien upp och dollarn ner kan du fortfarande tappa. Går aktien ner och dollarn upp kan du fortfarande få mer i SEK.

Men det gäller oavsett fondens noteringsvaluta. Spelar ingen roll om den är SEK eller USD. Det intressanta är värdet på innehaven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in