Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Nej, men det borde ju ändå inte bli några enorma summor. Men självklart är pengar just skuldsedlar. En hundradollarsedel är ett räntefritt lån på hundra dollar till FED. Pengarna centralbankerna tjänar på detta kallas seigniorage.
http://en.wikipedia.org/wiki/Seigniorage
Nej, det står inte att pengarna är räntefria. Det står så vitt jag kan se att pengar kommer in i systemet genom att FED lånar ut dem till bankerna mot ränta. (Bortsett från vansinnesidén Quantitative easing, men då behåller ju FED de reala tillgångar de köpt för låtsaspengarna).
"The rate the Fed charges banks for these loans is the discount rate (officially the primary credit rate)."
Det står också att FED betalade "$45 billion" till US Treasury år 2009. $45 billion kvar efter avdrag för 6% ser i mina ögon ut som mycket pengar i några fås händer.
Jag har inte hittat någonting om villkoren för FED:s betalningar till US Treasury. Om pengarna lämnas över villkorslöst, som om FED vore en offentlig myndighet, så kompliceras så klart Money is debt-teorin.
Å andra sidan behöver man nog bygga ett väldigt svåröverskådligt och rörigt system om man ska försöka blåsa en hel nation på dess tillgångar...
"If the people allow private banks to control their currency the banks and corporations will deprive the people of all their property until their children will wake up homeless on the continent their fathers conquered." - Thomas Jefferson
För att återknyta bättre till topic, så är det en riktigt otrevlig situation vi befinner oss i, där fundamenta till stor del har satts ur spel. Marknaden har manipulerats, först med en kraftig utlåning av pengar till folk som inte kan betala tillbaka, och sedan med låga räntor och QE mm, i en politik som verkar syfta till att beröva alla småsparare på deras tillgångar. Vi sitter på en krutdurk, där det gäller att välja om man tror att aktiemarknaden hänger med om det blir hyperinflation, eller om den rasar i en stagflation eller depression. Eller nåt ännu värre händer.