2011-08-06, 09:39
Medlem
kato85s avatar
@kakasmet: du vet bäst själv hur du känner för detta, det verkar som att du är mycket oroad, och om du har svårt att sova och inte vill chansa så rekommenderar jag dig att ta ut, du kan alltid gå in senare när du känner dig säker att gå in igen. 3000 är inte mycket på 100.000. 2008 förlorade jag cirka 40% av mitt fondinnehav. Som sagt det kan ju bli en snabb lösning på detta, men det är från min sida tveksamt. Går du ut nu och krisen visade sig vara en fejk så har du iaf. inte förlorat lika mycket som om du skulle sitta krisen ut om den blir minst lika svår som 2008.
Citera
2011-08-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
@kakasmet: du vet bäst själv hur du känner för detta, det verkar som att du är mycket oroad, och om du har svårt att sova och inte vill chansa så rekommenderar jag dig att ta ut, du kan alltid gå in senare när du känner dig säker att gå in igen. 3000 är inte mycket på 100.000. 2008 förlorade jag cirka 40% av mitt fondinnehav. Som sagt det kan ju bli en snabb lösning på detta, men det är från min sida tveksamt. Går du ut nu och krisen visade sig vara en fejk så har du iaf. inte förlorat lika mycket som om du skulle sitta krisen ut om den blir minst lika svår som 2008.

Är inte 3000 kr på 4 dagar mycket på ett kapitalspar?
Citera
2011-08-06, 10:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakasmet
Är inte 3000 kr på 4 dagar mycket på ett kapitalspar?

jo verkligen, men jämför med 40% på ett halvår, som jag nämnde. man får tänka i det långa loppet om man nu ska sitta still i båten eller ej.

förhoppningsvis är det värsta raset över, men det betyder inte att det kommer fortsätta med en nedåttrend, troligtvis kommer man kunna se fler kortsiktiga rekyler.

Alla kan leka siare men ingen vet säkert, detta är bara mina tankar om det hela, andra tycker annorlunda, upp till dig att göra en bedömning, läs så mycket nyhetssajter du kan o försök få en egen inblick i situationen. det enda jag säkert kan säga är att marknaden är bear nu. det är ingen positiv händelse.
Citera
2011-08-06, 10:08
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastNovember
Nej detta är som vanligt inte lika med undergången, även om reaktionen på marknaderna efter sänkningen kommer att vara den vanliga. Men S&Ps värderingar är, som de själva många gånger har intygat, just åsikter. De värderade subprimelån och CDOs som AAA investeringar dagar innan det kraschade 2008, och Lehman Brothers som ett mycket sunt företag dagar innan aktien var nere på 0.

Paul Krugman skrev ganska bra om det på sin blogg:
http://krugman.blogs.nytimes.com/2011/08/05/sp-and-the-usa/

Men som vanligt kommer foliehattar att börja förespråka "sälj allt och investera allt du har i guld,
flytta upp i skogen, bygg skyddsrum på tomten, förbered dig på ny guldmyntfot och sedan byteshandel" och liknande trams.

Om denna episod har lärt oss någonting så borde det vara hur viktigt det är för marknaderna att
politiker agerar rationellt och handlingskraftigt i sådana här situationer, och inte som de har gjort
hittills.

Undrar just vem som har foliehatten på? Du hyllar en man som hyllar systemet som satt USA i den sits dom sitter i nu och som vill ha mer av samma sak. Tror du att problemen skapades i veckan som var? Nej dom skapades under den galna bolåneeran som Krugman hyllar.
Citera
2011-08-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
jo verkligen, men jämför med 40% på ett halvår, som jag nämnde. man får tänka i det långa loppet om man nu ska sitta still i båten eller ej.

förhoppningsvis är det värsta raset över, men det betyder inte att det kommer fortsätta med en nedåttrend, troligtvis kommer man kunna se fler kortsiktiga rekyler.

Alla kan leka siare men ingen vet säkert, detta är bara mina tankar om det hela, andra tycker annorlunda, upp till dig att göra en bedömning, läs så mycket nyhetssajter du kan o försök få en egen inblick i situationen. det enda jag säkert kan säga är att marknaden är bear nu. det är ingen positiv händelse.

ok, tack!
Citera
2011-08-06, 11:20
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adMau5
Körde en all-in i BEAR 2 imorse. I skrivande stund 7,89%
Kolla på gårdagens utveckling så kanske du förstår vad jag menade med "mest tur" när du handlade i torsdags.

Nu vet jag ju inte vem du är och hur erfaren du är men.

Hade du köpt bear 2 på morgonen igår hade du nog inte varit så stursk i korken och nöjd med dina offantliga tradingskills senare under dagen?

Eller så kanske du vet vad du gör. Vad vet jag?
Citera
2011-08-06, 11:29
Medlem
Vidare.., visst är det så att USA har fått AAA ifrån 2 andra institut men AA+ från S&P?
Citera
2011-08-06, 11:39
Medlem
Kul jul. http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=291407&rlt=0&pid=241874__Arti clePageProvider&epslanguage=sv

Lär bli en trist dag på måndag även om det till viss del redan borde vara diskonterat i aktiekurserna.
Citera
2011-08-06, 11:49
Medlem
Jag vill vidare göra det jävligt klart att det är sjukt att de ens kan behålla AA+?

Var de inte när på att ställa in deras betalningar, default?

Hur de kan få AA+ samt AAA ifrån instituten just för att de höjer ett SKULDtak går inte ihop, kanske därför det ser som det gör idag.

Om allt nu skulle rasa, är det likvid eller långa/korta räntefonder som gäller?
Citera
2011-08-06, 11:58
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paahlavi

Jag funderar också på det. Någon som vet vilken som är bäst?
Citera
2011-08-06, 12:15
Medlem
Citat:
Jag vill vidare göra det jävligt klart att det är sjukt att de ens kan behålla AA+?

Var de inte när på att ställa in deras betalningar, default?

Hur de kan få AA+ samt AAA ifrån instituten just för att de höjer ett SKULDtak går inte ihop, kanske därför det ser som det gör idag.

Du hinner inte med att sälja av tror jag.
Det skulle ha gjorts i maj, juni eller juli.
Nu är det bara att sitta kvar i båten?
Citera
2011-08-06, 12:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Vidare.., visst är det så att USA har fått AAA ifrån 2 andra institut men AA+ från S&P?
Det stämmer. Men de har en tendens att göra samma bedömningar. Det är alltså möjligt att Moody's och Fitch följer S&P:s sänkning. Jag tror någon av dem tidigare i veckan redan har hotat med en sänkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in