2011-02-26, 07:39
Medlem
Mot Kato85 så tror jag ju det är högst troligt att oljan går ner dock .. Varför skulle den stanna på tillfälliga orosnivåer en längre tid?

Silver kanske, men det är ju dyrt.

Märktes väl rätt tidigt att rapportsäsongen blev rätt trist och efteråt kanske folk inte är så sugna än på ett tag. Eller något. Så man borde ju ha kunnat förstå det där och gillat läget ..

Så jävla klantigt.
Senast redigerad av aliquis 2011-02-26 kl. 07:53.
Citera
2011-02-26, 13:22
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Mot Kato85 så tror jag ju det är högst troligt att oljan går ner dock .. Varför skulle den stanna på tillfälliga orosnivåer en längre tid?

Silver kanske, men det är ju dyrt.

Märktes väl rätt tidigt att rapportsäsongen blev rätt trist och efteråt kanske folk inte är så sugna än på ett tag. Eller något. Så man borde ju ha kunnat förstå det där och gillat läget ..

Så jävla klantigt.

För att det inte kommer stanna i Libyen utan sprida sig till flera arabländer. Det är i alla fall vad som håller oljepriset uppe just nu.
Citera
2011-02-27, 06:47
Medlem
Vi som gick ur skulle ju gjort det på en rekyl uppåt.. Fast kanske svårt att träffa rätt och jag tänkte inte på det / kollade inte så mycket.

Ville komma ur innan det blev nya grejer på minus .. Bra dumt och jag hade kunnat komma ur något bättre redan samma dag .. Risken är ju att måndagen blir positiv med.

Men att försöka komma tillbaka och "ångra sig" för att sedan sälja dyrare blir ju bara riskabelt då risken är stor att det vänder neråt igen. Speciellt om index ju skulle börja över typ 1020 på måndag ... Kul risk/reward där, not.

Det dumma är som sagt att man inte gick ur på 1030 som Börstjänaren sade, antingen direkt när det inträffade eller undre de följande dagarna (typ 5-6?) innan vi fick en stängning under 1030. Jag visste inte om stängning krävdes eller inte men jag har fått uppfattningen att det inte gjorde det. Men det var ju lite försent och man har ju inte mycket för att vara efterklok och det är ju inget man kan göra något åt nu.

Men bra dumt att sitta och hoppas på uppgång / att komma ur på ett lite bättre läge när trenden är negativ.. Risken är ju att det inte dök upp, eller att man inte tog det när man hade chansen "utifall att det trots allt går uppåt!", "tänk om" liksom ..

Borde varit nöjd med att ha haft någon vinst och gjort exit direkt. Hellre säker vinst än möjligen bättre i framtiden. Liksom, att missa vidare uppgång är ju bra mycket bättre än att sitta kvar och hoppas att man kommer ut lite bättre, i en trend som är neråt .. Men girighet och grejer gör en ju så dum så dum.

Å andra sidan vill man ju kanske inte alltid sitta utanför för att det någonsin kan gå neråt .. Men nu när det är den riktningen det har för tillfället så.

Samma sak med att paniksälja i trendgolvet .. Kanske, risken fanns ju för uppstuds. Men jag hade inte koll på graferna.

Hade inte koll på trendgolvet i den långsiktiga trenden heller ..

Så jävla dum timing men det känns ju ännu dummare att "försöka rädda"?

Jag hatar att winning trading skriver _EFTER_ kl 09... Vafan, skriv på morgonen =P

VIX rör amerikanska börsen? Den har ju också rasat typ liknande, men senare än vår eller? Vet inte hur mycket det betyder för rörelserna på vår?

Själv hatar jag ju att om det nu skulle bli lite längre nedgång då känns det ju som att nästa problem är att QE2 slutar och att amerikanska börsen kanske faller? =P. Och vart är vi då? Eller skall den kunna stå på egna ben då?

Kan man välja att hålla räntan låg ändå? Eller åker den automagiskt upp utan QE om fler vill placera säkrare om inte "riksbanken" tar hand om det eller hur fungerar det?
Senast redigerad av aliquis 2011-02-27 kl. 06:53.
Citera
2011-02-27, 20:09
Medlem
Starvids avatar
Som oljebolagsägare hoppas jag på fortsatt oro och höga oljepriser. Som människa och demokrat hoppas jag att Kaddafi plattas till så fort det bara går.
Citera
2011-02-27, 20:11
Medlem
Har hört från många analysfirmor att oljan bör ha toppat för denna gång, iaf om våldet inte sprider sig.

Oljan var uppe i 118 dollar, och mer än så bör inte händelserna i Libyen påverka priset.
Citera
2011-02-27, 20:13
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grooodie
Har hört från många analysfirmor att oljan bör ha toppat för denna gång, iaf om våldet inte sprider sig.

Oljan var uppe i 118 dollar, och mer än så bör inte händelserna i Libyen påverka priset.
Det är nog i mindre grad oro för Libyen (2 % av världens oljeproduktion) och i högre grad oro för vad som händer, och kan hända, i Gulfen.
Citera
2011-02-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Som oljebolagsägare hoppas jag på fortsatt oro och höga oljepriser. Som människa och demokrat hoppas jag att Kaddafi plattas till så fort det bara går.

Jag tror inte att någon gynnas av ett alltför högt oljepris, oavsett vad det är för företag man investerat i.
Ett oljepris över 100-110 drabbar all ekonomisk verksamhet, oavsett bransch. För min del får det gärna vara högt, säg 90 men inte över 100.
Citera
2011-02-28, 00:19
Medlem
Vad gör ni då? =P
Citera
2011-02-28, 06:07
Medlem
Oljeproduktion och frakter är ju ett avancerat och skört system därför, som små störningar av det som tex orkan i mexikanska golfen eller oroligheter i Libyen kan få oljepriset att rusa upp. Man kan inte heller bara öka oljeproduktionen hur mycket som helst bara sådär, krävs stora investeringar som tar tid för att börja utvinna mindre lönsamma källor.

Så ju mer priset på olja stiger desto mer olja kommer också att göras tillgänglig för marknaden, bara att det tar lång tid att starta upp den typen av produktion, tex oljesand i kanada som är dyrt och bara lönsamt att utvinna vid ett högt oljepris.

Ett högt oljepris är inte bra, men något vi definitivt kommer få vänja oss vid, var ju ganska uppenbart när det var nere på $40 under finanskrisen att det skulle börja röra sig uppåt igen, får verkligen hoppas att det inte når 2008 års nivåer igen bara alltför snart men då kommer somsagt produktionen att börja dras igång på allvar.
Citera
2011-02-28, 07:38
Medlem
Fast om man ser till värderingen på indexet, är det mer en "orosrabatt" eller är det så att ett högre oljepris (vad det nu kan handla om) gör så stor skillnad på produktionskostnaden och konsumption att man kan förvänta sig mycket svagare vinster och således helt realistiskt / index borde ner?
Citera
2011-02-28, 07:41
Medlem
Och var kan man se oljepriset?
Citera
2011-02-28, 07:51
Medlem
http://www.bloomberg.com/news/2011-02-28/longest-decline-in-world-bonds-since-2008-masks-junk-surge-amid-recovery.html låter ju bra

Låter ju bra. Är det köp- eller säljläge?

Hur stor skillnad gör nuvarande grejer och har påverkas sådant där av inflation i tillväxtländerna och så? Gör det överhuvudtaget? Eller stärker det kanske tom de utvecklade länderna? Försvagar?
Senast redigerad av aliquis 2011-02-28 kl. 07:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in