2011-04-18, 13:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Här är det dock med viss rätta man kan säga att ett fall "skulle" ha kommit. Ty man kan inte underdriva den effekt de två QE-paketen haft på börsutvecklingen det senaste året.
Bara en sådan sak som att börsen gick upp högre än före Japantsunamin trots vetskap om produktionsstörningar, ännu högre oljepris, och ännu närmare QE2-avslut.

Får väl se om det blir en 20% nu med, eller om det kapsejsar helt och hållet.

Personligen har jag ju klurat på om nedgången som redan har varit är en påbörjan av avslut på QE2-nedgången för att folk har backat ur lite i förväg eftersom de är medvetna om att det kommer att ske eller om det har med annat att göra och det kommer bli ännu värre sen.

Någon som vågar ge en reflektion över tillväxtmarknaderna? God tillväxt men stigande räntor och inflation. Minskar det senare (räntorna) tillväxten och är det ändå bra med innehav där eller är det så att de är rent ut sagt skit eftersom alla redan är där? Europa som starkaste kort?

Fast frågan är ju om någonting är något att ha kortsiktigt. Säkert bättre och vänta tills man har sett konsekvenserna av saker och ting, eller köpa när folk är som osäkrast.

MACD känns ju ofta som att den lyckas träffa väldigt bra vad gäller sälj? Visst kan den säkert ha fel emellanåt. Men vad svider mest?
Senast redigerad av annanmedlem 2011-04-18 kl. 13:37.
Citera
2011-04-18, 13:37
Moderator
Semesters avatar
http://finance.yahoo.com/news/Greek-default-fears-weighing-apf-1385540914.html?x=0&sec=topStories&pos=main&asset= &ccode=

Finns nog skäl att oroa sig för en begynnande fastighetskrasch i Kina.
Citera
2011-04-18, 13:41
Medlem
annanmedlems avatar
Göran på Börstjänaren har täckt det där med bostadsbubblor rätt bra.

Det enda han verkar gilla just nu är TLT bonds i USA. Hatobjekt nummer ett. Han ser rätt rejäl potentiell uppsida där. (Naturligtvis finns det ju en risk nedåt med, men det finns det ju på andra marknader också.)

Han ser möjlig halvering i silver med. Å andra sidan känner sig ju en del sig inte så bekväma med sina fiatvalutor heller. Men guld och silver blir ju inte direkt värt mer för en privatperson än vad man kan sälja det för ändå.

Tryggast känns nog mark. Vad som än händer så har man kvar den. Och någon kommer eventuellt fortfarande vilja ha den. Det finns och man har användning av det.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-04-18 kl. 13:44.
Citera
2011-04-18, 13:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Tänker mig att börsen kan ligga på -10% på årsbasis till semestern.
Skulle det bara vara 1080 inkl. avslut på QE2 så hade jag varit nöjd.

(Fast snyggt att resonera så om vi ligger på över 1110 nu. Då gäller ju sälj såklart och avvakta.)

Faller 1080 är ju frågan om det blir återtest av 1045, och faller 1045 så ser ju grafen genast bra mycket tråkigare ut

950-1000 nästa? 750?

Uniflex backade 7%, staaackars aktieägare! .. ;D

Snygg MTG runt rapporten:
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=216089
Citera
2011-04-18, 13:59
Medlem
annanmedlems avatar
Swedbank värderade väl risken för stagflation till 30%. Det innebär ju att det finns positiva scenarion till 70% men ..

Känns ändå som att globalt/europa borde vara tryggare än asien. Mindre upphypeat. I PIIGS-länderna vet ju alla att det är skit redan.
Citera
2011-04-18, 15:32
Medlem
annanmedlems avatar
Snygg öppning i USA.

Vågar ni er på några gissningar vad gäller huruvida 1300 håller _FÖR IDAG_ eller inte?

Rimligtvis om det stängs nära så går det åt helvete de närmaste dagarna ändå men. Tänk om folk som säljer nu kommer känna sig precis lika nöjda med beslutet som de som sålde 2007? =P
Citera
2011-04-18, 15:55
Medlem
annanmedlems avatar
"buy the dips!" ..
Citera
2011-04-18, 16:09
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vågar ni er på några gissningar vad gäller huruvida 1300 håller _FÖR IDAG_ eller inte?
Nu behöver ni inte fundera på det längre ..

Kanske kan vara bra att iaf vara medveten om att börsen kan rasa? ..
Citera
2011-04-18, 16:21
Medlem
annanmedlems avatar
VIX är ju fortfarande låg, upp 21% dock =P, samma sak där, risk/reward när den närmar sig 16 är nog inget vidare nu , bättre att stå utanför än att sitta still och hoppas att man kanske kan få ut lite till innan det är dags för någon rörelse.
Citera
2011-04-18, 16:21
Moderator
Semesters avatar
Tidigare har det ryktats om att QE2 ska avslutas när S&P-500 når 1775. Nu när vi med viss sannolikhet hamnar en god bit därifrån kan man eventuellt börja fundera på om vi verkligen kommer se ett QE3.
Citera
2011-04-18, 16:54
Medlem
annanmedlems avatar
Ser inte varför de skall stimulera upp börsen? Bryr sig ens svenssons, err... Vad de nu heter där borta, om börsens utveckling? Jag har ju själv undrat hur mycket av företagens stigande vinster som kommer från ett krediterna är billigare. Men det har ju jag svårt att skaffa mig en bild av, någon annan som kan? Hur mycket borde de påverkas med normala kreditnivåer? Är vad som ser ut som säg P/E 14 nu snarare typ P/E 28 om de hade normala räntor? Pga att kostnaderna steg?

Om folk bara kunde låtit saker och ting sköta sig själva. I skuld? Det suger. Arbeta dig ur den.

Skulle det verkligen bli sämre av att ta bort alla regleringar?
Citera
2011-04-20, 09:56
Medlem
Nemans avatar
En fråga som jag ställt mig sedan September är "är börsen överköpt?".

Detta genom att tillämpa cocktail/mingel-teorin. Det var en investerare som hade följande scenario för att avgöra om börsen är överköpt.

Personen i fråga kommer till en tillställning där han/hon träffar nya människor. Kallpratet leder in på vilka yrken man har, och personen berättar att hon/han handlar med aktier. Då fanns det 3 möjliga utfall.

1. Personerna han pratar med vrider obekvämt på sig. Ingen vill höra talas om aktier. På aktier kan man bara förlora och inget man vill bli betingad med. Detta utfall tyder på att börsen är översåld. Småsparare har dragit sig ur och färre aktörer finns.

2. Personerna verkar lite intresserade. De frågar om tips på aktier man skulle kunna tänkas köpa. Inställningen är positiv till personens yrke. Detta tyder på att småsparare är på väg in på börsen och redo att börja handla. Det handlas friskt och allt stiger.

3. Nu är alla aktieproffs. Vår vän, han som handlar med aktier, blir överöst med tips. Han skall köpa det ena och det andra. Alla vet helt enkelt bäst. VARNING! Börsen är överköpt och det mesta är övervärderat. Dags att dra sig ut och fynda i första scenariot.

Jag känner att vi är i gränslandet mellan 2 och 3. Många av mina bekanta uttryckte avsky gentemot mina aktieaffärer för några år sedan. Nu har det svängt och man blir ombedd att hjälpa till med att öpnna depåer och dyl. Dessvärre har man börjat bli tipsad om vad man skall köpa.

Vad tror ni FB-vänner? Vilken fest är vi på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in