2016-12-15, 10:51
Medlem
Yup. Kolla bland internsen på Carnegie/SEB/Swedbank/Nordea etc. - det är alltid några losers från Göteborg/SU/Indek Lund. Deras kunskapsnivå och arbetsmoral brukar emellertid sammanfalla ganska väl med skolornas renommé. Väldigt få som faktiskt får offer givet den tuffa konkurrensen. IB är definitivt ett självförsörjande system vid rekryteringen (se Kanter's teori om tokenism) där handelsmänniskor gärna rekryterar handelsmänniskor. "Vad har du för inskrivningsnummer?" har man ofta hört vid olika intervjuer, och direkt bondar man bättre än en trött loser från Linköping som sprungit runt i overaller.

Så tyvärr för er övriga som inte har nyckeln till de finare salonger - handels über alles.
Citera
2016-12-22, 21:52
Medlem
Bocconi - Super Omnia <3
Citera
2016-12-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spicekungen1337
Yup. Kolla bland internsen på Carnegie/SEB/Swedbank/Nordea etc. - det är alltid några losers från Göteborg/SU/Indek Lund. Deras kunskapsnivå och arbetsmoral brukar emellertid sammanfalla ganska väl med skolornas renommé. Väldigt få som faktiskt får offer givet den tuffa konkurrensen. IB är definitivt ett självförsörjande system vid rekryteringen (se Kanter's teori om tokenism) där handelsmänniskor gärna rekryterar handelsmänniskor. "Vad har du för inskrivningsnummer?" har man ofta hört vid olika intervjuer, och direkt bondar man bättre än en trött loser från Linköping som sprungit runt i overaller.

Så tyvärr för er övriga som inte har nyckeln till de finare salonger - handels über alles.

Nja, tycker det stämmer sisådär. Teorin stämmer delvis ja, men som vanligt ej som man vill tro i praktiken. Av egen erfarenhet är folk ganska flexibla och tänker inte alltid i lilla bubblan.
För övrigt är Handels inte ens i närheten av att vara "Über alles", går ju piss i rankings. Och då pratar jag om FT QS osv, baserat på lön, reputation, academic-staff. Nedförsbacke dessvärre.
Citera
2017-01-28, 11:23
Medlem
Fuxtapositions avatar
Någon mer än jag som ska på SW? Skicka PM!

(Kan för övrigt inflika att jag inte läser på HHS och inte hade några helst problem att få offer från T1 bank (IBD).)
Citera
2017-01-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Någon mer än jag som ska på SW? Skicka PM!

(Kan för övrigt inflika att jag inte läser på HHS och inte hade några helst problem att få offer från T1 bank (IBD).)

Vad läser du och vilket år?
Citera
2017-01-31, 14:53
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallesvans
Vad läser du och vilket år?

PM.
Citera
2017-02-02, 22:14
Medlem
Jaccoos avatar
Har säkert diskuterats tidigare i tråden men finns det någon möjligt att arbeta som IB efter en kandidat även om man inte avlar sin examen vid HHS? Via till exempel Lund eller Uppsala.
Citera
2017-02-02, 22:29
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccoo
Har säkert diskuterats tidigare i tråden men finns det någon möjligt att arbeta som IB efter en kandidat även om man inte avlar sin examen vid HHS? Via till exempel Lund eller Uppsala.

Ja
Citera
2017-02-17, 16:40
Medlem
Hej tråden. Jag undrar hur ni ser på mina möjligheter att göra karriär inom investment banking. Så här ser min situation ut:

Tar kandidaten i finans nu till våren. Nästa år ska jag läsa MSc i Finance och Management på Cranfield. Problemet är att jag inte har någon erfarenhet av sommarjobb eller internship på bank.

Hur mycket drar det ner mina meriter att jag inte har någon vidare arbetslivserfarenhet? Hur ska jag göra under min Masterutbildning? Ska man försöka ts CFA samtidigt som man pluggar? Är det värt? Är det svårt? Ska jag skicka in spontanansökningar om helgjobb i London. Finns det ens några helgjobb?

Jag har även blivit antagen till Queen Mary och CASS men Cranfield år högre rankat än dessa och ger en högre snittlön efter tre år. Cranfield är också rankat etta i UK för careers och har en jättebra career service där man får en personlig rådgivare. Väntar även på svar i från Warwick men känns tveksamt att jag skulle komma in där.

Drömmen är att jobba med finans i London. Allra helst IB. Hur påverkar Brexit? Hur ser mina möjligheter ut?
Citera
2017-02-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kewkn
Hej tråden. Jag undrar hur ni ser på mina möjligheter att göra karriär inom investment banking. Så här ser min situation ut:

Tar kandidaten i finans nu till våren. Nästa år ska jag läsa MSc i Finance och Management på Cranfield. Problemet är att jag inte har någon erfarenhet av sommarjobb eller internship på bank.

Hur mycket drar det ner mina meriter att jag inte har någon vidare arbetslivserfarenhet? Hur ska jag göra under min Masterutbildning? Ska man försöka ts CFA samtidigt som man pluggar? Är det värt? Är det svårt? Ska jag skicka in spontanansökningar om helgjobb i London. Finns det ens några helgjobb?

Jag har även blivit antagen till Queen Mary och CASS men Cranfield år högre rankat än dessa och ger en högre snittlön efter tre år. Cranfield är också rankat etta i UK för careers och har en jättebra career service där man får en personlig rådgivare. Väntar även på svar i från Warwick men känns tveksamt att jag skulle komma in där.

Drömmen är att jobba med finans i London. Allra helst IB. Hur påverkar Brexit? Hur ser mina möjligheter ut?

Kan bara kommentera angående CFA. Det är ett av de mest respekterade "certifikatet" man kan ha inom finansvärlden, iaf enligt de amerikanska fondförvaltare och analytiker jag lyssnat på. Men enligt CFA är också snittiden man lägger ner per "level" 300 timmar +, skulle tänka mig att den går ner lite om du har erfarenhet sen tidigare. Sen är average pass rate 43% också så det är inget man börjar plugga till veckan innan direkt.
Citera
2017-02-17, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Ett tips till alla som läser den här tråden, men även den i arbetsmarknadsforumet, är att ta det lugnt och ta allt med en nypa salt. De som jobbar inom banking har en tendens att överdriva t.ex. antalet timmar man jobbar och den profil som behovs, och det blir inte bättre när minst hälften av alla som svarar fortfarande är studenter (min gissning). Min känsla är att det är samma "sanningar" som cirkulerat i alla år och att folks uppfattning snarare är grundad på vad som skrivs här än hur det faktiskt förhåller sig i verkligheten.

Har man en bra profil i övrigt (dvs tillräckligt bra för att få komma på intervju och gör bra ifrån sig där samt framstår som duktig och sympatisk - sådant som faktiskt är viktigt) så kommer inte någon bry sig om det tagit ett eller två år innan man började plugga, vilka kurser man läst, om man gjorde SW på den ena eller den andra banken, eller alla andra saker som verkar vara helt livsavgörande om man läser den här tråden. Det är klart att allt är enklare om man pluggat på HHS, fått bästa betyg i allt och har massvis med relevanta extracurriculars och extrajobb, men riktigt så enkelt är det inte.
Kan vi alla ta och klistra upp detta på väggen någonstans?
Citera
2017-02-18, 08:46
Medlem
Ruttet-apples avatar
Till alla er som vill jobba som IB kan jag bara säga att tänk på vad ni gör med ert liv, kasta inte bort det bara för att ni tror ni blir lyckliga av status och pengar. IBs vet ingenting, deras jobb handlar om att suga ut pengar från andra, de tillför inget till samhället. Det är säkert också en riskfylld bransch, vips blir det en skandal/krasch då det framkommer vad folk sysslat med, och så blir man arbetslös. Då står man där helt utan kunskaper som värderas på den riktiga arbetsmarknaden. Plugga något vettigt istället, läkare, lärare, sjuksköterska, ingenjör, otroligt många inressanta och viktiga yrken att välja mellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in