2014-10-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogueTrader
Kul att du nämner det, hur stor betydelse har egentligen ett cover letter när man söker Spring Week exempelvis? Hört att det körs analysprogram som letar efter särskilda ord för att screena kandidater är detta något som kan verifiera eller avfärda detta rykte?
Hade en gammal arbetskamrat som berättade hur hans polare i sitt CV och personliga brev skrivit in alla möjliga ord som man kan tänka sig att rekryterare letar efter. Typ "Oxford", "Harvard", "Investment Banker", "Internship" osv, du fattar. Sedan lyckades han på någon vänster få ner storleken på raddan med ord så att det bara tog upp några pixlar för att sedan färga skiten vit. När filen gjordes om till PDF syntes så klart ingenting, men om man ctrl+f:ade på orden fick man träffar. Han kom tydligen på intervju på det mesta i bankväg han sökte trots ett i övrigt mediokert CV (enligt min arbetskamrat).
Citera
2014-10-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Hade en gammal arbetskamrat som berättade hur hans polare i sitt CV och personliga brev skrivit in alla möjliga ord som man kan tänka sig att rekryterare letar efter. Typ "Oxford", "Harvard", "Investment Banker", "Internship" osv, du fattar. Sedan lyckades han på någon vänster få ner storleken på raddan med ord så att det bara tog upp några pixlar för att sedan färga skiten vit. När filen gjordes om till PDF syntes så klart ingenting, men om man ctrl+f:ade på orden fick man träffar. Han kom tydligen på intervju på det mesta i bankväg han sökte trots ett i övrigt mediokert CV (enligt min arbetskamrat).

Hahaha, vad sjukt! Kanske ska provs på ett urval av banker och se om det ger resultat.
Citera
2014-10-18, 20:22
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle

Tyder väl snarare på att ingen faktiskt läser breven. Ni känner inte av orimligheten i att någon (från HR) skulle orka lägga tid och pengar på att skapa ett "analysprogram" som scannar av random ord i ett cover letter där alla vet att alla hittar på massa dravel?
Citera
2014-10-18, 21:08
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tyder väl snarare på att ingen faktiskt läser breven. Ni känner inte av orimligheten i att någon (från HR) skulle orka lägga tid och pengar på att skapa ett "analysprogram" som scannar av random ord i ett cover letter där alla vet att alla hittar på massa dravel?

Inte alls orimligt. ATS-mjukvaror används hos många företag. Ingen koll på specifikt banker men skulle förvåna mig om det inte används inom finans.
Citera
2014-10-18, 23:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Få (ingen?) läser cover letters. Det är ju ändå bara en massa skitsnack i dom, det vet man ju från när man själv skrev dom.. Har aldrig fått annat än CVn från hr hos oss. Möjligen att de skulle tittat i breven isf

Jag kan helt och hållet instämma i ovanstående. Jag arbetade flera år på bank i London och när jag och mina kollegor gick genom ansökningar till internships/fulltime-positioner så lades i princip ingen tid på att läsa cover letters och för den delen så fick inte enskilda CV:n så särskilt lång uppmärksamhet heller.

Jag intervjuade även personer både för internships och fulltime och det första jag gjorde i varje intervju var att låta kandidaten presentera sig själv, och därmed få en sammanfattning av deras CV och i någon mening även eventuella cover letters (som ugglan säger så är det vanliga att man inte ens får kandidatens cover letter).

Själva konceptet med cover letter verkar egentligen främst vara att kunna sålla ut ansökningar av personer som inte bemödar sig att stava ordentligt, alternativt sådana som copy/paste:ar flera ansökningar och råkar ut för att ha med fel arbetsgivares namn när man skriver att man tycker att [arbetsgivare X] skulle vara bäst att arbeta för.
Citera
2014-10-19, 18:41
Medlem
Vill jobba som Quant i London, Vad ska jag läsa här i Sverige för att ha störst chans?
Citera
2014-10-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MONEYHOESCLOTHES
Vill jobba som Quant i London, Vad ska jag läsa här i Sverige för att ha störst chans?

Är också lite intresserad av kvant, vad jag har förstått borde man läsa något matematiskt, TM/TF. Hur kan man slå sig in i liknande yrke som en simpel nationalekonom?
Citera
2014-10-19, 20:01
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Är också lite intresserad av kvant, vad jag har förstått borde man läsa något matematiskt, TM/TF. Hur kan man slå sig in i liknande yrke som en simpel nationalekonom?

Det kan du inte, på tok för mycket och avancerad matematik för att en ekonom ska klara av det.
Citera
2014-10-19, 20:22
Medlem
krillebois avatar
Citat:

Phd
Citera
2014-10-19, 22:27
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Det anställs ibland några quants med utbildning på masternivå inom matematik eller naturvetenskapliga ämnen alternativt civilingenjör, men som krilleboi antyder så är det vanligare att quants har doktorerat. Det fungerar i princip att ha doktorerat inom ekonomi, så länge som man kan demonstrera duglighet i programmering och kunskap om/intresse för finansmarknaderna.
Citera
2014-10-19, 22:37
Medlem
Vad kan man skaffa sig för relevanta erfarenheter för ett jobb inom t.ex M&A(eller IB allmänt) som gymnasiestudent. Jobbar som butiksbiträde men känner inte riktigt att det är allra mest relevanta. Vad har ni för tips på jobb/meriter man kan söka/göra?
Citera
2014-10-19, 23:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Vad kan man skaffa sig för relevanta erfarenheter för ett jobb inom t.ex M&A(eller IB allmänt) som gymnasiestudent. Jobbar som butiksbiträde men känner inte riktigt att det är allra mest relevanta. Vad har ni för tips på jobb/meriter man kan söka/göra?

Ärligt talat är jag inte säker på att sånt man gör under gymnasietiden spelar någon nämnvärd roll när man söker IB-jobb. Det skulle väl vara spring insight i så fall, eftersom man då inte hunnit göra så mycket på högskolan ännu.

Det mest konkreta rådet jag skulle ge är faktiskt att satsa på att få så höga gymnasiebetyg som möjligt alternativt sätta ett bra HP-resultat under den tiden, så att du maximerar dina chanser att antas till HHS. Det är ju främsta target school i Skandinavien för de internationella bankerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in