Citat:
Ursprungligen postat av
ugglan
Få (ingen?) läser cover letters. Det är ju ändå bara en massa skitsnack i dom, det vet man ju från när man själv skrev dom.. Har aldrig fått annat än CVn från hr hos oss. Möjligen att de skulle tittat i breven isf
Jag kan helt och hållet instämma i ovanstående. Jag arbetade flera år på bank i London och när jag och mina kollegor gick genom ansökningar till internships/fulltime-positioner så lades i princip ingen tid på att läsa cover letters och för den delen så fick inte enskilda CV:n så särskilt lång uppmärksamhet heller.
Jag intervjuade även personer både för internships och fulltime och det första jag gjorde i varje intervju var att låta kandidaten presentera sig själv, och därmed få en sammanfattning av deras CV och i någon mening även eventuella cover letters (som ugglan säger så är det vanliga att man inte ens får kandidatens cover letter).
Själva konceptet med cover letter verkar egentligen främst vara att kunna sålla ut ansökningar av personer som inte bemödar sig att stava ordentligt, alternativt sådana som copy/paste:ar flera ansökningar och råkar ut för att ha med fel arbetsgivares namn när man skriver att man tycker att [arbetsgivare X] skulle vara bäst att arbeta för.