2015-12-24, 14:41
Medlem
Då ska vi se vad folket här tror om mina chanser vad gäller jobb på IB i London eller på Wall Street.

Läste mitt första år på Högskolan i Kristianstad (FEK1 och NEK1).
Denna termin har jag bytt till SU och planerar på att ta min kandidat där eller i Uppsala om jag lyckas öka mitt resultat på hp.

Jag har skrivit GMAT en gång och fått ett resultat på 610. Jag planerar på att göra den så många gånger jag bara hinner för att få ett resultat på +700 vilket jag tror att jag eventuellt kommer att göra.

Mitt mål är att läsa MSc på något toppuni. i Europa eller i USA. Sista utvägen vore HHS.

Jag talar flytande engelska med superbt uttal och behärskar även alla ekonomiska termer. Totalt sett talar jag 3 språk flytande och 3 språk på grundlig nivå.

Mina betyg är below average då jag knappt pluggar. Brukar oftast börja plugga 1-2 dagar före tentorna. Tråkigt nog så tror jag inte på utbildning då jag sett allt för många individer som är så jävla ignoranta så det sjunger om det men som ändå går runt med toppbetyg. Att få toppbetyg är enkelt om man lägger ner tiden men för mig säger det dock ingenting om någon har bra betyg eller inte. TRÅKIGT så delar inte arbetsgivarna my point of view och därför pluggar jag mina damer och herrar. För att nå den ultimata toppen så krävs det att man har en examen från ett toppuni - det hjälper åtminstone en att komma in genom dörren.

Jag jobbar även part-time som försäkringsförmedlare centralt i Stockholm.

Vad tror ni om mina chanser?
Mitt första lärosäte samt mitt låga GPA kan sabba det för mig känner jag men ett högt resultat på GMAT kanske kan få mig att hamna i ett bra lärosäte utomlands?
Citera
2015-12-24, 16:34
Medlem
Fortsätt med kandidaten på SU/UU (spelar nog ingen större roll var, gissar att SU är bättre om du vill ha nära till arbetsmarknaden). Viktigast av allt är väl att fortsätta extrajobba med något relevant som du gör just nu. Sök spring weeks och internships samt fixa meriterna för en bra master så har du säkert en chans.

Underskatta heller inte handels, har sett oerhört mycket handelsfolk på LinkedIn som jobbar på bankerna i London. Om det har med skolans rykte alt. studenternas ambitiösa natur vet jag inte. Förmodligen är det en kombination av de båda.
Citera
2015-12-24, 16:41
Medlem
Personligen så tror jag att UU är bättre, det är intrycket man får iallafall. Jo, du har helt rätt vad gäller extrajobben men det är riktigt svårt må jag säga. Har också kollat runt aktivt på LinkedIn och sett att det bara är HHS studenter eller KTH studenter som får internships i de stora bankerna. Väldigt frustrerande men finns väl inte så mycket att göra någonting åt.

Jag underskattar absolut inte handels. Anledningen till varför det är mitt sista val är för att jag vill känna på att få bo utomlands i något år. Tror att det är en värdefull erfarenhet.

Tror att allt enbart handlar om skolan om jag ska vara ärlig. Hade det varit någonting annat så hade fler av oss fått chans på toppjobb men det får vi inte. HHS studenter besitter verkligen inte utomjordisk kunskap om man uttrycker sig så.
Citera
2015-12-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyandDaughters
Personligen så tror jag att UU är bättre, det är intrycket man får iallafall. Jo, du har helt rätt vad gäller extrajobben men det är riktigt svårt må jag säga. Har också kollat runt aktivt på LinkedIn och sett att det bara är HHS studenter eller KTH studenter som får internships i de stora bankerna. Väldigt frustrerande men finns väl inte så mycket att göra någonting åt.

Jag underskattar absolut inte handels. Anledningen till varför det är mitt sista val är för att jag vill känna på att få bo utomlands i något år. Tror att det är en värdefull erfarenhet.

Tror att allt enbart handlar om skolan om jag ska vara ärlig. Hade det varit någonting annat så hade fler av oss fått chans på toppjobb men det får vi inte. HHS studenter besitter verkligen inte utomjordisk kunskap om man uttrycker sig så.

Handels är snarare en självuppfyllande profetia. De bästa studenterna "vet" att man ska gå på handels för att ha bäst möjligheter. Således söker sig de bästa studenterna dit. Dessa personer vet också att man ska jobba vid sidan av för att bygga CV och öka chanserna ytterligare. När allting på skolan handlar om att få intervju på toppkonsulterna eller london-bankerna kommer studenterna också se till att få skolans bästa CV och trigga varandra. Att sätta någon av dessa personer i Lund/UU hade nog inte spelat någon roll, de hade gått långt karriärsmässigt oavsett.

Pluggar själv i Uppsala och kan väl säga att det kvittar med största säkerhet om du väljer mellan SU/UU. Valde Uppsala pga studentlivet som är fantastiskt men extrajobbar i sthlm som riskassistent på en av storbankerna för att inte låta allt sånt gå ut över karriären. Men att välja Uppsala före SU bara pga "större chans till IB-jobb" håller nog inte i längden, framför allt om vi snackar London. Tänk inte så mycket på skola och se till att få in foten i branschen, det väger tyngre.
Citera
2015-12-24, 19:48
Medlem
Citat:
HHS studenter besitter verkligen inte utomjordisk kunskap om man uttrycker sig så.

Och det vet du hur? Jag har pluggat både på Handels och en av de "fyra stora" och det är väldigt stor skillnad i kvalitet.

Om det nu är så enkelt att få bra betyg och du är så smart så hade du pluggat på Handels. Det är lätt att sitta och säga att man minsann skulle kunna ha höga betyg om man "bara ville". Är det så enkelt som du påstår så hade du haft höga betyg och du hade pluggat på Handels.

Du kommer inte kunna jobba inom Investment Banking, inte för att du pluggat i Kristianstad eller på SU, utan för att du har helt fel inställning.
Citera
2015-12-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Och det vet du hur? Jag har pluggat både på Handels och en av de "fyra stora" och det är väldigt stor skillnad i kvalitet.

Om det nu är så enkelt att få bra betyg och du är så smart så hade du pluggat på Handels. Det är lätt att sitta och säga att man minsann skulle kunna ha höga betyg om man "bara ville". Är det så enkelt som du påstår så hade du haft höga betyg och du hade pluggat på Handels.

Du kommer inte kunna jobba inom Investment Banking, inte för att du pluggat i Kristianstad eller på SU, utan för att du har helt fel inställning.

Det har hänt att man stött på studenter från HHS och ganska snabbt märkt att det inte är någonting speciellt med dom. Har även hört från bekanta som jobbat med studenter från HHS att de fått lämna arbetsplatsen medan folk från sämre skolor fått stanna kvar, vilket jag tycker är väldigt bra då arbetsgivaren gått efter kompetens. Missförstå mig inte, är säker på att det finns många begåvade personer på HHS men majoriteten är ingenting speciellt i jämförelse med studenter från t.ex. Kristianstad.

Enkelt är det men också väldigt tidskrävande. Att man är villig att ge upp sitt sociala liv för höga betyg betyder inte att man är smart, intelligent eller vis. Det är den punkten jag försöker komma fram till. Att lyckas i livet kräver mer än höga betyg och tyvärr så märks det på 90% av studenterna på HHS att de inte besitter någon annan typ av kvalité förutom höga betyg. Visst, de må ha disciplinen. Men att ha disciplin för läxor och tentaplugg är annorlunda från att ha disciplin för jobb. Vissa triggas igång mer när man jobbar och majoriteten tycker förmodligen att deras arbete är mycket roligare än alla olika kurser som man läser på universitetet. Under min gymnasietid skulle jag aldrig kunna sitta nästan varje dag och bara plugga. Majoriteten av det man studerar är ju fullkomligt ointressant.

Jag har tagit genvägar under min studietid. Jag har ett betygssnitt på 14-15 och kom in på universitetet genom ett fint resultat på högskoleprovet och vill inom något år ta mig in på en MSc utbildning genom ett fint GMAT resultat. Dessa prov kräver mindre plugg men ger ändå bra utdelning. Högskoleprovet kan man plugga på i 1-2 veckor och enkelt få en poäng på ca. 1,2 - 1,3 vilket går lång väg. GMAT kräver dock mer men tyvärr måste man lägga ner tiden nu för att kunna få en trygg framtid hur begåvad man än är. Blir det ingen elitskola så blir det inte investment banking i London...

Poängen med mitt första inlägg är att arbetsgivarna antingen inte vet om detta eller vägrar engagera sig specifikt i varje individ som söker. Hur speciell man än är så kanske man aldrig får chansen att visa upp sig eftersom att man inte har tagit sin examen på en elitskola. Arbetsgivarna sorterar ansökningar efter vart man har tagit sin examen och därmed hamnar resten av oss i papperskorgen.
Citera
2015-12-24, 21:17
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Det har hänt att man stött på studenter från HHS och ganska snabbt märkt att det inte är någonting speciellt med dom. Har även hört från bekanta som jobbat med studenter från HHS att de fått lämna arbetsplatsen medan folk från sämre skolor fått stanna kvar, vilket jag tycker är väldigt bra då arbetsgivaren gått efter kompetens. Missförstå mig inte, är säker på att det finns många begåvade personer på HHS men majoriteten är ingenting speciellt i jämförelse med studenter från t.ex. Kristianstad.

Enkelt är det men också väldigt tidskrävande. Att man är villig att ge upp sitt sociala liv för höga betyg betyder inte att man är smart, intelligent eller vis. Det är den punkten jag försöker komma fram till. Att lyckas i livet kräver mer än höga betyg och tyvärr så märks det på 90% av studenterna på HHS att de inte besitter någon annan typ av kvalité förutom höga betyg. Visst, de må ha disciplinen. Men att ha disciplin för läxor och tentaplugg är annorlunda från att ha disciplin för jobb. Vissa triggas igång mer när man jobbar och majoriteten tycker förmodligen att deras arbete är mycket roligare än alla olika kurser som man läser på universitetet. Under min gymnasietid skulle jag aldrig kunna sitta nästan varje dag och bara plugga. Majoriteten av det man studerar är ju fullkomligt ointressant.

Jag har tagit genvägar under min studietid. Jag har ett betygssnitt på 14-15 och kom in på universitetet genom ett fint resultat på högskoleprovet och vill inom något år ta mig in på en MSc utbildning genom ett fint GMAT resultat. Dessa prov kräver mindre plugg men ger ändå bra utdelning. Högskoleprovet kan man plugga på i 1-2 veckor och enkelt få en poäng på ca. 1,2 - 1,3 vilket går lång väg. GMAT kräver dock mer men tyvärr måste man lägga ner tiden nu för att kunna få en trygg framtid hur begåvad man än är. Blir det ingen elitskola så blir det inte investment banking i London...

Poängen med mitt första inlägg är att arbetsgivarna antingen inte vet om detta eller vägrar engagera sig specifikt i varje individ som söker. Hur speciell man än är så kanske man aldrig får chansen att visa upp sig eftersom att man inte har tagit sin examen på en elitskola. Arbetsgivarna sorterar ansökningar efter vart man har tagit sin examen och därmed hamnar resten av oss i papperskorgen.

Jag förstår inte riktigt vad argumenterar för i ditt inlägg, men jag får känslan av att du har en otroligt skev syn på branschen överlag. Du vill jobba inom IB, men samtidigt ser du ner på folk som jobbar hårt för att få bra betyg osv. Och bortförklaring efter bortförklaring. Lycka till med den attityden.
Citera
2015-12-24, 21:51
Medlem
Citat:
finns många begåvade personer på HHS men majoriteten är ingenting speciellt i jämförelse med studenter från t.ex. Kristianstad.
Hur mycket du än vill få det till att det inte är någon skillnad så är det ändå det. Är man driven/ambitiös/duktig så går man på Handels. Är man inte det så går man i Kristianstad. Därmed inte sagt att alla i Kristanstad inte är ambitiösa, men genomsnittsstudenten är betydligt sämre/mindre ambitiös. Sen om det får dig att må bättre så kan du intala dig att Kristianstad håller samma nivå som Handels.

Citat:
tyvärr så märks det på 90% av studenterna på HHS att de inte besitter någon annan typ av kvalité förutom höga betyg.
Jaså, det märks? Jobbar du med HHS-alumner? Och dina kompisar från Kristianstad besitter förstås fantastiska egenskaper?

Citat:
Visst, de må ha disciplinen. Men att ha disciplin för läxor och tentaplugg är annorlunda från att ha disciplin för jobb.
Nej, det är det inte. Om du inte ens har disciplinen för att plugga så kommer du inte ha disciplinen för att jobba inom Investment Banking. Vad är det som magiskt händer när du börjar jobba som gör att du går från odisciplinerad Kristianstad-student till att bli en disciplinerad banker som jobbar 80 timmar i veckan?

Citat:
Majoriteten av det man studerar är ju fullkomligt ointressant.
Det är det du pluggar som du ska jobba med. Om ekonomi är tråkigt, varför vill du jobba med Investment Banking?

Citat:
Jag har tagit genvägar under min studietid.
Kommer gå bra för dig i IB.

Du har pluggat i Kristianstad, du har kassa betyg och tycker ekonomi är tråkigt. Nu vill du jobba med Investment Banking. Hur naiv får man vara?
Citera
2015-12-24, 22:12
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Tråkigt nog så tror jag inte på utbildning då jag sett allt för många individer som är så jävla ignoranta så det sjunger om det men som ändå går runt med toppbetyg.

Har du problem med det kommer du garanterat vantrivas på en bank. Där om någonstans hittar du ignoranta människor som är ruggigt bra på dom gör och drar in mer pengar än vad man själv gör.
Citera
2015-12-24, 22:45
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
TRÅKIGT så delar inte arbetsgivarna my point of view och därför pluggar jag mina damer och herrar.
Hur skulle du göra ett effektivare urval som arbetsgivare än att gå efter betyg och varför?
Citera
2015-12-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hur mycket du än vill få det till att det inte är någon skillnad så är det ändå det. Är man driven/ambitiös/duktig så går man på Handels. Är man inte det så går man i Kristianstad. Därmed inte sagt att alla i Kristanstad inte är ambitiösa, men genomsnittsstudenten är betydligt sämre/mindre ambitiös. Sen om det får dig att må bättre så kan du intala dig att Kristianstad håller samma nivå som Handels.

Jaså, det märks? Jobbar du med HHS-alumner? Och dina kompisar från Kristianstad besitter förstås fantastiska egenskaper?

Nej, det är det inte. Om du inte ens har disciplinen för att plugga så kommer du inte ha disciplinen för att jobba inom Investment Banking. Vad är det som magiskt händer när du börjar jobba som gör att du går från odisciplinerad Kristianstad-student till att bli en disciplinerad banker som jobbar 80 timmar i veckan?

Det är det du pluggar som du ska jobba med. Om ekonomi är tråkigt, varför vill du jobba med Investment Banking?

Kommer gå bra för dig i IB.

Du har pluggat i Kristianstad, du har kassa betyg och tycker ekonomi är tråkigt. Nu vill du jobba med Investment Banking. Hur naiv får man vara?

Baste nu larvar du dig.

Se på det så här, hade Kristianstads bästa student klarat sig på HHS? - Enkelt!
Kommer han få chansen? - Nej!
Varför? - För dåliga betyg i gymnasiet.

HHS sämsta student söker samma jobb som Kristianstads bästa student. Vem landar jobbet? HHS-studenten. Det är detta jag försöker komma fram till. Jag tar ingenting ifrån HHS-studenten, bara att gratulera människan för att ha lagt ner sin tid på studierna under gymnasietiden.

Det tråkiga i hela grejen är att studenten från Kristianstad (jättedåligt exempel) skulle prestera bättre på just den arbetsplatsen som båda sökt till men hen kommer aldrig att få chansen enbart för att han tog sin examen på ett "sämre" universitet.

Det magiska som sker när du börjar jobba är att du äntligen får göra det du alltid avsett att göra. Arbetet är mer nischat än skolan vilket gör att man är mer motiverad dagligen.
Man tjänar pengar vilket också är ett stort incitament till varför disciplinen ökar.

Tycker absolut inte att ekonomi är tråkigt. Utbildningen är tråkig i början då man läser lite bredare kurser som t.ex. organisation och marknadsföring (sett att man är intresserad i finans). Utbildningen blir ju som roligast efter att man läst fek2an, det är ju efter det som man får börja inrikta sig på det man är intresserad av.

Jag har pluggat i Kristianstad (nu i SU), jag har kassa betyg (än så länge) tillägg även faktumet att jag ändå klarat mig utan att knappt plugga vilket väldigt få klarar av och som sagt så hatar jag inte ekonomi.

Ska bli kul att se vart jag hamnar . En massa E och D men ett jävla högt resultat på GMAT kan nog fixa mig en MSc utbildning på ett hyfsat uni utanför Sverige.

Vi hörs om några år så får vi se vart jag befinner mig
Citera
2015-12-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Har du problem med det kommer du garanterat vantrivas på en bank. Där om någonstans hittar du ignoranta människor som är ruggigt bra på dom gör och drar in mer pengar än vad man själv gör.

HAHA, jag vet! Äntligen någon som förstår ett och annat!

Jag tycker bara att det är kul om jag ska vara ärlig. Ska bli jävligt trevligt att hamna på en sån arbetsplats en vacker dag och sopa rent golvet med alla dessa studenter som har 0 socialkompetens och ingen visdom vad gäller livet och människor . Ett gäng Louis Marlowe Litt's är vad de är. Skolan lär dig ingenting om livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in