2017-02-18, 08:57
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spicekungen1337
Yup. Kolla bland internsen på Carnegie/SEB/Swedbank/Nordea etc. - det är alltid några losers från Göteborg/SU/Indek Lund. Deras kunskapsnivå och arbetsmoral brukar emellertid sammanfalla ganska väl med skolornas renommé. Väldigt få som faktiskt får offer givet den tuffa konkurrensen. IB är definitivt ett självförsörjande system vid rekryteringen (se Kanter's teori om tokenism) där handelsmänniskor gärna rekryterar handelsmänniskor. "Vad har du för inskrivningsnummer?" har man ofta hört vid olika intervjuer, och direkt bondar man bättre än en trött loser från Linköping som sprungit runt i overaller.

Så tyvärr för er övriga som inte har nyckeln till de finare salonger - handels über alles.

Handelsstudenters rykte som dryga nollor stämmer iaf bra.
Citera
2017-02-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Till alla er som vill jobba som IB kan jag bara säga att tänk på vad ni gör med ert liv, kasta inte bort det bara för att ni tror ni blir lyckliga av status och pengar. IBs vet ingenting, deras jobb handlar om att suga ut pengar från andra, de tillför inget till samhället. Det är säkert också en riskfylld bransch, vips blir det en skandal/krasch då det framkommer vad folk sysslat med, och så blir man arbetslös. Då står man där helt utan kunskaper som värderas på den riktiga arbetsmarknaden. Plugga något vettigt istället, läkare, lärare, sjuksköterska, ingenjör, otroligt många inressanta och viktiga yrken att välja mellan.

Oroa dig inte, 99% av de som skriver i tråden kommer aldrig att jobba med detta yrke. Detta kan vara den största dröm-tråden på FB. Jag har själv suttit här och drömt när jag var 18 till exempel.
Citera
2017-03-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Handelsstudenters rykte som dryga nollor stämmer iaf bra.

Nollor? Dryga, javisst. Men nollor, inte riktigt.
Citera
2017-03-16, 22:45
Medlem
numberounos avatar
Tja,

vad har ni för tankar om International Business Ekonomins BSc på UPF? Det verkar som en vettig skola men har man någon chans att ta sig in i IB världen från den?

Läste några få tidigare inlägg om RSM i Rotterdam som är postade för några år sedan. Hur ser det ut idag? Någon som gått eller känner någon därifrån som nu jobbar inom IB?
Citera
2017-03-29, 14:08
Medlem
Aquifexs avatar
Ni som arbetade med IB/consulting efter examen och sedan bytte till en annan bransch - vart hamnade ni och hur är det?
Citera
2017-05-20, 13:55
Medlem
Hej allihopa! Jag har ett år kvar på min kandidat och vill gärna få lite erfarenhet inom IB. Hade varit riktigt kul att få chansen att vara intern på en liten firma i Stockholm. Jag undrar hur man bör gå tillväga för dessa firmor som inte har lika standardiserad recruitment som BBs har.

Hur ser ni på cold calling anställda eller lite mer seniora på dessa firmor? Är det bättre än att bara skicka väg ett email? Jag ser inte riktigt bra ut på papper heller så känner väl att ringa ger mig en bättre chans?

Tack till alla som svarar <3
Citera
2017-06-09, 00:04
Medlem
Puka12s avatar
-- Dubbelpostar här och i andra IB-tråden eftersom jag inte vet vart inlägget passar bäst --

Jag har just avslutat första året på en civ.ing-utbildning och gjorde Spring på en bank i London på deras investment banking avdelning. Fick offer om att komma tillbaka och göra summer nästa år (2018). På CVt skrev jag att jag läser en bachelor och är klar 2019 (3-årig) vilket kanske inte stämmer 100& rent tekniskt men mitt lärosäte tillåter att jag tar ut en kandidat/bachelor. Alltså skulle jag, ifall jag får full time offer från mitt summer, kunna strunta i att läsa de två extra åren för att bli civilingenjör.

Min fråga är ifall det kommer vara en nackdel i framtiden? Har förstått att civ.ing är en viktigare titel i Sverige än utomlands. Blir mina exit ops mot Sverige sämre ifall jag bara har en bachelor? Tror ni att det är skillnad ifall exit görs inom finans, consulting eller industrin? Vore väldigt uppskattat att höra er take på det hela och hur ni hade gjort. Banken är en BB och kommer som sagt göra summer på corporate finance / investment banking - avdelningen.
Citera
2017-06-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puka12
-- Dubbelpostar här och i andra IB-tråden eftersom jag inte vet vart inlägget passar bäst --

Jag har just avslutat första året på en civ.ing-utbildning och gjorde Spring på en bank i London på deras investment banking avdelning. Fick offer om att komma tillbaka och göra summer nästa år (2018). På CVt skrev jag att jag läser en bachelor och är klar 2019 (3-årig) vilket kanske inte stämmer 100& rent tekniskt men mitt lärosäte tillåter att jag tar ut en kandidat/bachelor. Alltså skulle jag, ifall jag får full time offer från mitt summer, kunna strunta i att läsa de två extra åren för att bli civilingenjör.

Min fråga är ifall det kommer vara en nackdel i framtiden? Har förstått att civ.ing är en viktigare titel i Sverige än utomlands. Blir mina exit ops mot Sverige sämre ifall jag bara har en bachelor? Tror ni att det är skillnad ifall exit görs inom finans, consulting eller industrin? Vore väldigt uppskattat att höra er take på det hela och hur ni hade gjort. Banken är en BB och kommer som sagt göra summer på corporate finance / investment banking - avdelningen.

Om du får full time efter summer så hade jag personligen skippat master och gått direkt till banken, om det nu är finans du vill jobba med direkt efter examen. Dina "Exit Ops" i Sverige kommer inte vara sämre för att du gått till banken direkt och skippat mastern.

Vill du läsa en master så småningom kan du alltid hoppa på en MBA i på en toppskola i USA efter några år på banken och gå in med betydligt högre lön/på högre position än vad en vanlig master skulle ge. En vanlig master i ekonomi kvalificerar dig för samma typer av jobb som en bachelor.

Det finns vissa trainee-program som specificerar att de vill ha en master, men dessa är du ju ändå inte ute efter.
Citera
2017-07-09, 18:58
Medlem
Typemynames avatar
Bakgrund: Frågar åt en vän som tar examen nästa vår med ett betygssnitt på 4.5ish samt även har meriterande deltidsarbeten (dock är han mellan 28-30år).

Givet en akademisk examen (M.Sc inom CS från CTH) och bra meriter, hur ser chanserna ut att landa ett kvantjobb inom de fyra stora bankerna och i förlängningen karriär utanför Sverige? Bör han stanna inom bank eller röra sig mot hedgefonder?

Blir det lättare att få bättre jobb givet att man kommit in i branschen och hur ser löneutvecklingen ut både i Sverige/internationellt?
Citera
2017-07-10, 17:53
Medlem
ambivallenss avatar
Har man som utbildad civilingenjör inom bioteknik någon möjlighet att ta sig in i finansvärlden?
Citera
2017-07-10, 19:20
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Har man som utbildad civilingenjör inom bioteknik någon möjlighet att ta sig in i finansvärlden?

I allmänhet så bryr sig i alla fall internationella arbetsgivare i branschen inte så ofta om exakt vilken utbildning man har gått, så länge som man på rimligt sätt (exempelvis engagemang vid sidan av studierna) kan visa på intresse och förmåga för finansyrken. Det är alltså inte någon direkt nackdel att ha läst bioteknik jämfört med andra civilingenjörsprogram, annat än att man förmodligen inte har fått samma exponering mot finansiell teori genom själva studierna som någon som läst finansiell matematik som master.
Citera
2017-07-10, 22:52
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
I allmänhet så bryr sig i alla fall internationella arbetsgivare i branschen inte så ofta om exakt vilken utbildning man har gått, så länge som man på rimligt sätt (exempelvis engagemang vid sidan av studierna) kan visa på intresse och förmåga för finansyrken. Det är alltså inte någon direkt nackdel att ha läst bioteknik jämfört med andra civilingenjörsprogram, annat än att man förmodligen inte har fått samma exponering mot finansiell teori genom själva studierna som någon som läst finansiell matematik som master.

Ett tips är också att små-skarva i beskrivningen av ditt program. Underlättar ifall du som typ biotekniker väljer till någon ekonomi- eller statistikkurs så kan du åtminstone skriva typ "Minor in mathematical economics" eller något flummigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in