2010-03-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullingdon
Det precis som du säger när det gäller att man gärna rekryterar någon med samma bakgrund som en själv, men det är också så (enligt min uppfattning i alla fall) att många fler på HHS söker sig till internships i London. I år vet jag att det t.ex. var så att den enda som sökte i ettan från I på KTH fick spring internship. Det hade säkerligen varit fler som fick internship om det var lika många på I som sökte som på HHS.

Nu vet jag inte exakt vad ett spring internships på BB innehåller men det är imponerande och glädjande att någon lyckas landa ett sådant redan i ettan. Killen (eller tjejen?) lär ha ett rätt så snyggt CV vid examen om det fortsätter så.

Jag skrev i ett tidigare inlägg precis vad du skrev om att det är relativt få som söker sig till London även om det verkar vara betydligt fler nu än när jag gick ut. Det är viktigt att få in många toppkrafter på internship och fasta anställningar hos prestigefyllda arbetsgivare. De gör indirekt reklam för utbildningen och det bäddar för dem som kommer efter. HHS skall ha cred för de har varit mycket duktiga på detta.
Citera
2010-03-09, 22:51
Medlem
PhatCaTs avatar
Någon här som har några åsikter eller erfarenheter från Cass i London? Ligger ju ganska bra till i diverse rankingar, men sällan man hör snack om den.
Citera
2010-03-10, 00:32
Medlem
Mercais avatar
Ang. Spring Internships så är de främst för förstaårselever och är mer orientation och networking än jobb.

Ang. Cass så är det en bra skola som är lite "up and coming". Däremot så ligger de fortf. långt efter toppskolorna och har mer eller mindre ingen chans när det gäller IB även om ett fåtal studenter givetvis kommer in även därifrån.
Citera
2010-03-10, 12:53
Medlem
plas avatar
Aekei;

Tycker du att man kan för lite i 2an på i för att kunna göra ett bra jobb på ett Summer Internship?
Citera
2010-03-11, 01:24
Medlem
Aekeis avatar
Jag kan inte tala för alla I-program men om du går i Lund har du i princip endast studerat matematik och ekonomi på väldigt låg nivå. Dina teoretiska kunskaper från skolan räcker varken till IBD, S&T eller research men det betyder inte att du automatiskt kommer bli bortsållad. Banker vill ha resultatdrivna och analytiska personer som är duktiga på att kommunicera och jobba i grupp. Dessa egenskaper måste lyftas fram i din ansökan. Sedan räcker det med att läsa en bok i corporate finance (Berk, DeMarzo), eventuellt corporate valuation (Damodaran) och få resten på Mergers and Inquisitions så bör du klara av en intervju på IBD. Däremot kan man nog glömma mer avancerade roller inom FICC där du verkligen behöver specifik kunskap för att klara av din roll.

Detta är bara en teoretisk utgångspunkt, i praktiken kommer det inte vara lätt att få en intervju från non-target school med obefintliga finanskunskaper. Iare har en mycket trögare kunskapskurva i de lägre årskurserna och når sin fulla potential relativt sent i programmet och får då en väldigt stark konkurrenskraft. Om intervjuaren vet att du t ex studerat derivat på en mer avancerad nivå kommer du istället för vanliga brainteasers få frågor som t ex att rita upp vega för en binär option. Det imponerar mer att svara rätt på en sådan fråga och du har större chans att få jobbet.

Om ni ändå ska läsa master är ett tips att köra BO-internship först.
Citera
2010-03-11, 11:42
Medlem
plas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Jag kan inte tala för alla I-program men om du går i Lund har du i princip endast studerat matematik och ekonomi på väldigt låg nivå. Dina teoretiska kunskaper från skolan räcker varken till IBD, S&T eller research men det betyder inte att du automatiskt kommer bli bortsållad. Banker vill ha resultatdrivna och analytiska personer som är duktiga på att kommunicera och jobba i grupp. Dessa egenskaper måste lyftas fram i din ansökan. Sedan räcker det med att läsa en bok i corporate finance (Berk, DeMarzo), eventuellt corporate valuation (Damodaran) och få resten på Mergers and Inquisitions så bör du klara av en intervju på IBD. Däremot kan man nog glömma mer avancerade roller inom FICC där du verkligen behöver specifik kunskap för att klara av din roll.

Detta är bara en teoretisk utgångspunkt, i praktiken kommer det inte vara lätt att få en intervju från non-target school med obefintliga finanskunskaper. Iare har en mycket trögare kunskapskurva i de lägre årskurserna och når sin fulla potential relativt sent i programmet och får då en väldigt stark konkurrenskraft. Om intervjuaren vet att du t ex studerat derivat på en mer avancerad nivå kommer du istället för vanliga brainteasers få frågor som t ex att rita upp vega för en binär option. Det imponerar mer att svara rätt på en sådan fråga och du har större chans att få jobbet.

Om ni ändå ska läsa master är ett tips att köra BO-internship först.

Tack för ett bra svar. Jag tror dock inte att FÅ internship kommer va ett problem. Jag undrar mer om en I:are i tvåan kan tillräckligt mycket för att ö.h.t kunna utföra arbetsuppgifterna.
Citera
2010-03-11, 12:17
Medlem
Gurkan100s avatar
Någon som pluggar eller jobbar med IB i Asien och har koll på vilka skolor som är target schools för IB där? Tänker på ställen som Hong Kong / Singapore.
Citera
2010-03-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Någon som pluggar eller jobbar med IB i Asien och har koll på vilka skolor som är target schools för IB där? Tänker på ställen som Hong Kong / Singapore.
Singaporeans alskar och komma till London for att plugga pa Imperial. Sedan aker de tillbaka for att landa grymma jobb hemma. Om du snackar om att faktiskt plugga dar hade jag for Singapore satsat pa NUS som ar ganska starkt internationellt.
Citera
2010-03-11, 16:09
Medlem
Aekeis avatar
pla,

Dåså, se till att läsa ovanstående böcker för IBD och ha koll på marknaden genom Economist och FT för S&T och research. Sedan under internshipet, shine!

PS. Glömde tilläga det absolut viktigaste, lär dig använda Excel och PowerPoint. Självklart utan mus.
Senast redigerad av Aekei 2010-03-11 kl. 16:32.
Citera
2010-03-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pla
Tack för ett bra svar. Jag tror dock inte att FÅ internship kommer va ett problem. Jag undrar mer om en I:are i tvåan kan tillräckligt mycket för att ö.h.t kunna utföra arbetsuppgifterna.

Får man fråga varför det inte kommer vara ett problem? Har du väldigt speciella personliga kontakter eller gudomliga meriter?
Citera
2010-03-11, 22:19
Medlem
plas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Får man fråga varför det inte kommer vara ett problem? Har du väldigt speciella personliga kontakter eller gudomliga meriter?

Luuugn. Om jag vill ha ett internship så löser jag det på nått sätt.

EDIT: Tack för tipsen Aekei .
Citera
2010-03-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullingdon
DI år vet jag att det t.ex. var så att den enda som sökte i ettan från I på KTH fick spring internship. Det hade säkerligen varit fler som fick internship om det var lika många på I som sökte som på HHS.

Det är ju även så att olika banker vill ha olika människor med olika bakgrund. Jag har för mig att banken han ska till var den enda bank som besökte KTH i år, och av övriga deltagare på just det spring internshipet verkar "oproportionerligt" många vara ingenjörsstuderade (och även tre från HHS).

Dessutom vill jag påstå att han omöjligt kan ha varit den enda som sökte, något jag sagt även om jag inte råkat veta att det faktiskt var fler som sökte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in