2010-04-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bytingen
Får jag fråga ni som pluggar till att arbeta inom IB, var har ni för betyg? i snitt ungefär. Vad är det för krav för att studera till ekonom eller att arbeta inom en investment bank?

Kravet är en 2:1 enligt det engelska systemet (http://en.wikipedia.org/wiki/British_undergraduate_degree_classification#Second -class_Honours.2C_Upper_Division). Är dock lite osäker på hur man anpassar bolognasystemet till det.
Citera
2010-04-27, 10:04
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Får jag fråga ni som pluggar till att arbeta inom IB, var har ni för betyg? i snitt ungefär. Vad är det för krav för att studera till ekonom eller att arbeta inom en investment bank?

Läs den här tråden från början, det framgår ganska bra vad som krävs: https://www.flashback.org/t326889

Vi snackar om toppbetyg från dom bästa skolorna.

Citat:
Vad är det för krav för att studera till ekonom eller att arbeta inom en investment bank?

Va?
Citera
2010-04-27, 12:23
Medlem
Mercais avatar
Citat:

Grundskola: 320 p
Gymnasie: 20.0
Engelskt universitet: 1st
Citera
2010-04-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Glom inte att den dar extrakursen i grundskolan ocksa helst ska vara MVG. Lite plus i kanten liksom.
Citera
2010-04-27, 19:12
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Glom inte att den dar extrakursen i grundskolan ocksa helst ska vara MVG. Lite plus i kanten liksom.

Det var den .
Citera
2010-04-27, 22:13
Medlem
Bullingdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai

Känns inte som att grundskolebetygen är allt för relevanta att visa när man söker jobb sen. Att gymnasiebetygen är bra är ju ingen nackdel, men det viktigaste är ändå självklart vilka betyg man kommer med från universitetet. Att få 20.0 eller 320 p är ju ingen större bedrift vilket de flesta som studerat kan intyga, det gör att höga betyg där inte smäller så högt. Bättre att fylla ut sitt CV med relevanta andra uppdrag då grundskolebetygen är så ointressanta att de inte ska få ta någon plats från de andra mycket viktigare meriterna.
Jag antar dock att du redan har full koll på detta, men kan ju vara bra att upplysa de som kanske fick intrycket av att det är väldigt viktigt att man kan visa på bra betyg genom alla år.
Citera
2010-04-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullingdon
Känns inte som att grundskolebetygen är allt för relevanta att visa när man söker jobb sen. Att gymnasiebetygen är bra är ju ingen nackdel, men det viktigaste är ändå självklart vilka betyg man kommer med från universitetet. Att få 20.0 eller 320 p är ju ingen större bedrift vilket de flesta som studerat kan intyga, det gör att höga betyg där inte smäller så högt. Bättre att fylla ut sitt CV med relevanta andra uppdrag då grundskolebetygen är så ointressanta att de inte ska få ta någon plats från de andra mycket viktigare meriterna.
Jag antar dock att du redan har full koll på detta, men kan ju vara bra att upplysa de som kanske fick intrycket av att det är väldigt viktigt att man kan visa på bra betyg genom alla år.

Jag håller helt och hållet med dig, tycker gymnasiebetyg är helt överflödiga. Dock vill jag upplysa om att arbetsgivare inom IB faktiskt ser relevans i gymnasiebetygen när det gäller entry-positions. Kikar du runt lite kommer du upptäcka att många av de svenska firmorna inte ens behandlar din ansökan om gymnasiebetyg är utelämnade.
Citera
2010-04-27, 23:25
Medlem
Mercais avatar
För er som inte förstod det var mitt inlägg med betygen inte helt seriöst (även om det var sant).

Kan även tillägga att banken jag ska jobba för nu krävde in mina högstadiebetyg (hur stor roll de sen spelade är en annan femma...).
Citera
2010-04-28, 00:15
Medlem
Bullingdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
Jag håller helt och hållet med dig, tycker gymnasiebetyg är helt överflödiga. Dock vill jag upplysa om att arbetsgivare inom IB faktiskt ser relevans i gymnasiebetygen när det gäller entry-positions. Kikar du runt lite kommer du upptäcka att många av de svenska firmorna inte ens behandlar din ansökan om gymnasiebetyg är utelämnade.

Självklart vet jag att vissa banker kräver gymnasiebetygen, men mitt påpekande var att enligt min synvinkel ger det inte så mycket. Vem som helst kan få 20.0 om man satsar lite vilket gör att det kanske visar på några större kunskaper. Dock anser ju många ,t.ex. CS, att allt man gör/gjort skall peka på att man vill jobba där, och att det skall visas i allt från betygen från gymnasiet till allt man gör på sin fritid. Varför de vill att man vid 16-17 års ålder ska ha bestämt sig vad man vill göra vet jag inte, men tycker att det ibland kan kännas lite överflödigt.
Citera
2010-04-28, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullingdon
Självklart vet jag att vissa banker kräver gymnasiebetygen, men mitt påpekande var att enligt min synvinkel ger det inte så mycket. Vem som helst kan få 20.0 om man satsar lite vilket gör att det kanske visar på några större kunskaper. Dock anser ju många ,t.ex. CS, att allt man gör/gjort skall peka på att man vill jobba där, och att det skall visas i allt från betygen från gymnasiet till allt man gör på sin fritid. Varför de vill att man vid 16-17 års ålder ska ha bestämt sig vad man vill göra vet jag inte, men tycker att det ibland kan kännas lite överflödigt.
Vem som helst kan få 20.0. Vem som helst kan få jobb på goldman sachs också.
Vem som helst kan bidra med intelligenta svar i denna tråden (förutom jag då).
Citera
2010-04-28, 09:40
Medlem
Aekeis avatar
Man brukar få fylla i sina gymnasiebetyg i alla online-ansökningar men det är nog viktigast vid pre-screening. Konsulterna verkar i regel lägga mer tyngd på betygen och då screena kurs för kurs medan bankerna hellre vill se en schysst helhet. GS är nog den bank som skiter mest i betyg.

När du väl får jobbet väntar en background check som är mycket mer rigorös. Då får man ibland skicka in grundskolebetyg och lista alla arbetsplatser de senaste 10 åren. Då har du ju visserligen redan fått jobbet och behöver inte vara orolig om du inte har ljugit eller har nåt skumt i bagaget.
Citera
2010-04-28, 10:53
Medlem
PhatCaTs avatar
OT: Är det ofta drogtester inom IB? Frågar av ren nyfikenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in