Citat:
Ursprungligen postat av
Kar--i--Gnaget
Från att räkna kalorier till att höfta.
Ja hur anpassar man sig till detta på bästa sätt?
Jag började med en deff då jag började träna. Tappade 10kg på några månader, räknade allt jag åt genom en app.
Nu sedan ett par månader sedan så började jag höfta med lunchen, käkade på jobbet och slutade så småningom med egna (kalkylerade) matlådor.
Efter ett tag där slutade jag att föra in resten av målen i appen.
Står vid ett vägsjäl nu. Kalkylera allt (innebär att jag gör egen lunch (vilket är dumt då jobbet ändå drar lunch från min lön), kalkylera allt och uppskatta lunchen (äta på jobb) eller helt enkelt höfta allt!
Jag har lätt att bli väldigt inrutat, det blev jag då jag kalkylerade allt så då jag uppskattar mängder istället så känns det "ej opti", trots att jag litar på mig själv att jag har ett bra hum på kalorierna jag får i mig.
Hur gör ni? Optinojjar jag?
Har lite av samma problem, var osäker på om jag borde starta en egen tråd o fråga eller kolla i gamla.
Men så här är det för mig, vill gå ned i vikt under en längre tid. Väger nu typ 85-90kg (har ingen våg hemma, blir att köpa) och är 177cm, så jag antar att jag borde väga snarare runt 75kg.
Enligt slumpad kalori-kalkylator borde jag äta 3000kcal för att hålla mig på samma vikt. Så min tanke var att äta 1500kcal, vilket har gått bra tidigare (gick ned 10kilo för två år sen o hade då målet att äta 1500kcal).
Jag har nu börjat lite med en app för att räkna kalorier, fatsecret heter den, tycker den är helt okej, men det blir ju uppskattningar hela tiden, då jag i appen inte för in varje ingrediens i en maträtt utan istället för en hela maträtten (som ngn annan har räknat ut kalorier på)...
Vet inte hur bra detta stämmer med verkligheten. Ville höra lite hur andra gör.
Väger ni allt ni lagar, alltså alla ingredienser o sen lägger ihop kalorierna?
Känns bökigt att göra det, särskilt om man ska gå ned i vikt under säg 6 månader eller mer.
Men det kanske är det enda sättet, eller är dessa appar tillräckligt tillförlitliga? I så fall, vilka appar har ni prövat och tycker är bra?