Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2015-03-14, 19:16
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KatzeStyle
Hejsan, en relativt oerfaren kille här som tänkte prova på min första deff. Jag är 170cm / 77kg.
Mitt mål är som många andra att bli av med fettet och få fram lite muskler.

Kostschemat som jag tänkt mig än så länge ser ut såhär.

11:00 Frukost (jag jobbar alltid natt fram tills 2 på natten därav den sena frukosten)
2dl musli med fil
Proteinshake
1 smörgås (fullkorn med skinka)
2 ägg

13:00 Träning
Shake med BCAA

15:00 Middag
Lax/kyckling/nötkött
ris/pasta/potatis

20:00 mellanmål
150g Kvarg

23:00 mellanmål
Proteinshake
Banan

02:00 Kvällsmat
Proteinshake
2 smörgåsar (fullkorn med skinka)

Jag planerar att ligga runt 1700-2000 Kalorier.
Är ute och går 5-9km varje dag, tränar på gymmet 6 dagar i veckan.
Vill gärna ha lite feedback från er som är mer erfarna

Några tankar:
1. Du behöver inte äta så ofta om du inte vill.
2. Du äter för lite fett av vad jag kan avläsa. Byt ut några kolhydrater mot en bra fettkälla.
3. Träna 6ggr/vecka under en deff är för mycket i längden i min mening.
Citera
2015-03-15, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det är inget magiskt med havregrynsgröt egentligen. Fördelen med det är att det är väldigt mättande i förhållande till hur lite energi det ger. Därför är det, i mitt tycke, en optimal deffrukost tillsammans med något proteinrikt (t. ex. en vassleshake.)

Ja. Jag skulle rekommendera två riktiga mål samt en frukost. Sen kan du ju slänga in en vassleshake eller BCAA eller vad du nu vill lite när du känner för det. Men du kommer få ut mer av att äta två riktiga mål med kött/fågel/fisk än mackor med skinka. Kom ihåg att du vill hålla proteinintaget rätt högt.

Mycket bra tips, kommer absolut att prova på detta med 2 rejäla måltider istället.
Citera
2015-03-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Några tankar:
1. Du behöver inte äta så ofta om du inte vill.
2. Du äter för lite fett av vad jag kan avläsa. Byt ut några kolhydrater mot en bra fettkälla.
3. Träna 6ggr/vecka under en deff är för mycket i längden i min mening.

Man får tacka för dom tankarna
Har funderat på att äta mer lax, tror du det räcker eller behöver jag nån mer fettkälla?
Citera
2015-03-15, 15:48
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KatzeStyle
Man får tacka för dom tankarna
Har funderat på att äta mer lax, tror du det räcker eller behöver jag nån mer fettkälla?

Du behöver mer fett dagligen. Inte bara en extra laxbit då och då.
Citera
2015-03-17, 12:23
Medlem
Någon vänlig person som kan göra ett personligt schema till mig? Liksom vilka tider jag Bör äta, och vad samt hur mycket?

Har även en gainer ifall jag inte får i mig tillräckligt.
Citera
2015-03-17, 15:50
Medlem
General.Maximus.s avatar
Nej. Läs på själv.
Citera
2015-03-17, 22:15
Medlem
Diaramas avatar
Behöver hjälp med bra sallader som man kan äta för att få i sig rätt mängd vitaminer och mineraler. Den jag äter nu är bara ett virrvarr av grönsaker och bönor jag kastat ned i en bunke för att jag behöver käka det. Problemet är att den är så jävla vidrig. Alla tips mottages!
Citera
2015-03-17, 23:10
Medlem
En burk tonfisk, lite spenatsallad, cocktailtomater, röd lök, sen häller du på lite vinäger sen sån salladskrydda. Dom i de gröna burkarna. Jag personligen tyckte att detta smakade väldigt gott, sen kan du även ha avokado i eller till sidan av, även apelsin
Citera
2015-03-18, 19:05
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salsius
En burk tonfisk, lite spenatsallad, cocktailtomater, röd lök, sen häller du på lite vinäger sen sån salladskrydda. Dom i de gröna burkarna. Jag personligen tyckte att detta smakade väldigt gott, sen kan du även ha avokado i eller till sidan av, även apelsin

Varken cocktailtomater eller röd lök innehåller särskilt mycket av vitaminerna/antioxidanterna/mineralerna vi behöver dagligen. Finns mycket bättre grönsaker än så.
Citera
2015-03-18, 22:03
Medlem
Tjena!

Precis börjat träna på gym igen och mitt mål är att bli så stark som möjligt, dvs klara så stora vikter jag kan komma upp till i god form med 8x5 i övningarna, givetvis hade volym inte suttit fel heller då jag är väldigt liten i kroppsbyggnaden rent genetiskt ifrån min far.
Är 180cm lång med endast 69kg, var av 13.7% är bf (ca 9kg fett tror jag det blir).
Så jag drog ihop ett schema med mina matvanor, äter nu 1905 kcal på morgonen och 1905 kcal på kvällen, 800 kcal 30 min efter träning och sen en fet och god middag på det där jag inte alls är säker på hur mycket kcal eller protein det är i, mitt energikrav i den aktiva formen jag är i nu behöver jag ca 3000 kcal / dag + 500 kcal i överskott, så 3500 kcal, får i mig drygt 4600 kcal om dagen nu med ca 150g protein (proteinshakes inblandat i frukost, kvällsmat) dessutom en middag som + i kanten, dvs överskott på minst 1600 kcal vilket jag kommer öka varje söndag för att bibehålla det stora överskottet.

Tränar styrketräning mån, tis, ons, tors, fre och lör, vilar på sön (uppdelat i 1 muskelgrupp per dag så de får mycket vila samt att man orkar köra slut på dem helt och hållet).

Men nu behöver jag er hjälp, vad mer ska jag tänka på för att nå så bra resultat som möjligt?
Mycket vatten vet jag, drar i mig ca 4L om dagen, men vad mer?
Vill ge min kropp den bästa möjligheten att få så bra resultat som möjligt.
Berätta lite gärna om hur era vanor är och vad som funkar bäst för er, tack i förhand!

Och tips mig gärna om ni ser någon som är galet i mitt upplägg, behöver all hjälp jag kan få känner jag, seriösa tips dock, tack :P
Citera
2015-03-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICYxHUNTER
Tjena!

Precis börjat träna på gym igen och mitt mål är att bli så stark som möjligt, dvs klara så stora vikter jag kan komma upp till i god form med 8x5 i övningarna, givetvis hade volym inte suttit fel heller då jag är väldigt liten i kroppsbyggnaden rent genetiskt ifrån min far.
Är 180cm lång med endast 69kg, var av 13.7% är bf (ca 9kg fett tror jag det blir).
Så jag drog ihop ett schema med mina matvanor, äter nu 1905 kcal på morgonen och 1905 kcal på kvällen, 800 kcal 30 min efter träning och sen en fet och god middag på det där jag inte alls är säker på hur mycket kcal eller protein det är i, mitt energikrav i den aktiva formen jag är i nu behöver jag ca 3000 kcal / dag + 500 kcal i överskott, så 3500 kcal, får i mig drygt 4600 kcal om dagen nu med ca 150g protein (proteinshakes inblandat i frukost, kvällsmat) dessutom en middag som + i kanten, dvs överskott på minst 1600 kcal vilket jag kommer öka varje söndag för att bibehålla det stora överskottet.

Tränar styrketräning mån, tis, ons, tors, fre och lör, vilar på sön (uppdelat i 1 muskelgrupp per dag så de får mycket vila samt att man orkar köra slut på dem helt och hållet).

Men nu behöver jag er hjälp, vad mer ska jag tänka på för att nå så bra resultat som möjligt?
Mycket vatten vet jag, drar i mig ca 4L om dagen, men vad mer?
Vill ge min kropp den bästa möjligheten att få så bra resultat som möjligt.
Berätta lite gärna om hur era vanor är och vad som funkar bäst för er, tack i förhand!

Och tips mig gärna om ni ser någon som är galet i mitt upplägg, behöver all hjälp jag kan få känner jag, seriösa tips dock, tack :P

Kan skriva lite vad jag känner och vad för råd jag vill ge dig utifrån mina erfarenheter. Det känns som du tagit råd från träningstidningar (vilket inte är så positivt).

1. 500 kalorier i överskott är allt för mycket. Speciellt för någon som inte har flera års erfarenhet och inte kan träna effektivt. Du kommer få mediokra resultat och samtidigt kasta bort allt för många veckor av året på att deffa. Vill du bli stor och stark så ät smart så att du inte behöver deffa mer än nödvändigt. Det räcker med att du siktar på ett pyttelitet överskott varje dag. Ökningarna kommer komma i samma takt som med ett större överskott, tro mig.

2. Att träna en muskel en gång i veckan är bortkastat om du vill bli stor och stark. Läs lite mer om diverse upplägg. Det finns starting strenght och andra upplägg för nybörjare där man tränar kroppen 3ggr i veckan. Eftersom jag inte tränar för enbart styrka själv så kan jag inte ge dig framtida råd , men jag vet så pass hur man ska träna första året ifall man siktar på att bli stark inom ryck och stöt.

3. Dina kostvanor har du arbetat in under alla år du levt och du behöver inte ändra så mycket på dem mer än att räkna dina macros och se så du får i dig allt. Men givetvis så är maten efter träningen jätteviktig. Själv äter jag runt 1/3 till 2/3 av dagens kalorier efter träningen.

4. Det handlar om att bryta ner musklerna och inte slita ut dem (ditt ordval var köra slut). Jag kör efter 60 reps principen för de större musklerna och det fungerar bra. Du behöver inte köra 200 reps totalt för små som stora. De små behöver inte många reps för att växa så prioritera rätt. Skriv ner dina resultat varje pass så att du kan försöka förbättra dig.

Lite råd, men samtidigt så måste man hitta vad som fungerar för en själv och det finns inget som är skrivet i sten mer än att man måste sköta träning, vila och kosten för att bli stor och stark. Sen hur man gör allt det där är mer än vetenskap...
Citera
2015-03-20, 15:35
Medlem
eshkoshkas avatar
Nyligen börjar träna. Är helt grön inom området men pratat med folk runtomkring och runt 1800 kalorier funkar att ligga på. Det jag tänkte fråga här är vad man bör käka under natten? Jag jobbar alltså natt, 12h.

Jag personligen tänker att en förpackning (3 konserver) med makrill och en liten kvarg. Kan det vara för lite?
Senast redigerad av eshkoshka 2015-03-20 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in