Citat:
Ursprungligen postat av
szabo
Har sedan april kört ett mål om dagen med grönsaker, kött och kolhydrater. Exempelvis fisk med potatis, paprika och tomater. Under dagen äter jag något äpple och dricker mycket te. Det jag just skrev om gör jag ca 1-3ggr/v och har tappat 5kg.
Jag tänkte snart lägga ner det här då jag börjar närma mig min målvikt och jag undrar hur det skulle fungera med om jag kör en sådan här "bantningsdag" varje dag nu i 5-7 dagar i rad? Vill ej åka på näringsbrist, räcker det jag äter under en "bantningsdag"? Förutom exemplet jag tidigare skrev så kan en bantningsdag bestå utav; En banan, en kopp kaffe, kycklingköttbullar med makaroner, bjäst, ärtor och tomat. Juice gjord på apelsin, morötter och ingefära, blir typ 3dl. Sedan ett äpple och massor med te.
Du behöver nog inte oroa dig för näringsbrist, du får i dig vitaminer/mineraler från frukten och grönsakerna och är din kost generellt näringsrik så lär det inte vara någon större fara, du behöver dock få i dig essentiella fettsyror och protein. Det är vad du gör över en längre tidsperiod som har praktisk betydelse, dvs äter man näringsfattigt och slarvar så kan man säkert få någon negativ effekt på hälsan på sikt.