Citat:
Ursprungligen postat av
barenaren
Omformulerar mitt tidigare inlägg: Är ute efter synpunkter! Vad kan förbättras?
Mitt mål är att ha en optimal kost för deff.
Nuvarande vikt är 74,5 kilo, 14% kroppsfett. Vill nå en kroppsfett på 11%. Har nog ett kaloribehov på 2900 kcal.
Kommer äta 2500 kcal om dagen går ner till 2400 nästa vecka. Siktar på 220 gram protein (35% av kaloriintaget) , 240 gram kolhydrater (38%) och 75 gram fett (27%).
Exempel på gårdagens kost och träning:
07:15 30 Minuter Promenad, 5g bcaa innan.
08:00 4 stekta ägg och en äggvita. 1 dl havregryn.......................................50 0 kcal
10:45 250 g kvarg+ lite nötter/jordnötsmör....................................... .........190 kcal
13:00 Lunch: Fläskfilé med fullkornspasta+ Frukt..........................................560 kcal
15:15 4 ägg och havregryn......................................... ...............................440 kcal
17:20 90 minuters träning. BCAA före och efter träning....................................30 kcal
20:00 Kycklingfilé med fullkornsris+ Omega 3 +Sallad....................................530 kcal
23:30 Kvarg/caseinshake och 2 fullkorns knäckemackor.................................250 kcal
Totalt: 2500 kalorier. 70Gram fett. 240 gram prot. 220 g kollisar.
Ligger väldigt nära mitt mål men justerar smått.
Kommer äta detta i huvudsak. Ordnat efter mängd per vecka:
Kolhydrater: havregryn, fullkornspasta/fullkornsris/fullkornsbulgur, Fullkornsbröd, frukt/sallad.
Protein: kycklingbröst, kvarg, ägg, nötfärs, fläsk.
Fett: Äggula, nötter, avokado, omega 3 pulver.
Frågeställning:
1. Är kost- och träningsuppläget optimalt för en deff?
2. Är 4 ägg och havregryn optimalt två timmar innan träning. 8 ägg totalt under dagen.
3. Bör jag ta snabba kolhydrater innan eller efter träningspassen för energi?
4. Bör jag byta ut havregryn mot vitt ris två timmar innan träning?
5. Bör jag bättre kombinera måltider innehållande fett, kolhydrater och protein bättre?
Tack.
1. Vad som är optimalt och inte går inte att säga om någonting någonsin i princip. Får du i dig tillräckligt med protein, presterar på gymmet, håller dig mätt och går ner i vikt behöver du inte tänka på någonting annat.
2. Nej, ja, vem vet. Som sagt går det inte att säga vad som är optimalt.
3. Testa. Om det inte blir någon skillnad så börja inte med det.
4. Nej det behövs inte.
5. Nä.