Citat:
Ursprungligen postat av xcvso23
Hoppas ni orkar svara på mitt inlägg om min kost. Även om jag läser tre miljarder guider så får jag inte in det i huvudet om vad jag ska göra. Litar inte hellre på mig själv att få allt rätt. Mitt mål är att bygga muskler/bättre hälsa men ännu inte bulka. Vill vara mitt i mellan. Gymmar tre gånger i veckan, 50 min pass, det mesta är 3x6, 2x8 osv i övningarna. Har ökat en del i övningarna men känns ändå värdelöst ifall man kunde ha ätit bättre och ökat mera och inte slösa tid.
Längd 183cm, vikt 73Kg.
Vanlig dag 7.00-23.00
Bästa = bästa dag, då jag äter mest&bäst
sämsta = inget, väldigt lite mat.
-----------------------------------
Frukost 7.15: Bästa morgon // Två kokta ägg, 3-4 kalla köttbullar eller någon sorts pasta ifrån kylen. Oftast två ägg samt två glas vatten vid en bra dag inget annat.
Sämsta // Ingen frukost(två glas vatten), äter en macka vid första rasten i plugget.
Mellanmål 9.10: Bästa // En macka(skinka, tomat, ost), ett glas vatten.
Sämsta // inget
Lunch 11.00: En matlåda, (normalstor?) Ett kycklingbröst(file) med ris, någon sorts sås. 75-80% av matlådan. Två glas vatten,
Mellanmål 15.30: Bästa // En/två mackor, ljust bröd, smör och skinka. Två glas vatten.
Kvällsmat 17.45: Samma som lunchen.
Innan gym: 18.45: "Xtend" 1 skopa med vatten.
Efter gym: 15 min efter passet: 1 proteinshake, 1.5-2 skopor(0.5dl skopor whey 80) med vatten
Övrigt varje dag: Omega3, zink tabletter.
-------------------------------------------------
Skulle säga att jag äter "bra" 3-4ggr i veckan, då menar jag en någorlunda frukost samt mellanmål. Jag vet att frukosten är åt helvete, där tänkte jag trycka in lite gröt samt en frukt. Hur tycker ni resten ser ut? Kan ni ge några snabb tips om hur jag kan förbättra min kost? Enkla mellanmål som är lätta att göra osv. Bör jag äta mer allmänt? Äter jag väldigt för lite? Hoppas jag la inlägget i rätt tråd.
Det där ser inte alls bra ut! Tänk på att hjärnan använder 150 gram glukos, ENDAST hjärnan alltså. Därför är det viktigt att du äter vid frukost så du kan koncentrera dig i plugget!
Eftersom aptiten oftast inte är så stor vid frukost skulle jag ändå rekommendera det klassiska, gröt. Det slinker lätt ner, innehåller inte mycket kalorier med ger en härlig mättnads känsla! Addera sylt/äppelmos/socker så förhöjer du smaken och häll i mjölk så slinker den ner lättare plus att du får mer proteiner. Frukosten ska ungefär stå för 20-25% av intaget och därför kan du komplettera med ägg/mjöl, hårdbröd med ost, omega 3 tabletter, äggröra, milkshakes. Ja möjligheterna är oändliga!
Mellanmål ska bestå av 5-30% av intaget och här kan du därför minska. Ta därför med något mer än en macka eller frukt. Mitt förslag en milkshake, liten sallad med exmpelvis kyckling, nötter.
Lunchen är bra! Intaget ska ligga på 25-35 här.
Skippa det ljusa brödet! ÄT saker med kostfiber då det är viktigt att d får i dig av det.
Variera maten före gymmet! Ät fisk.
Det är vikigt att du äter olhydrater efter ett gympass då du måste fylla på glykogenlagret