Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2012-03-02, 18:04
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
text

Den uträkningen var riktigt vilseledande. Läs denna länken och gör en ny uträkning istället.

Vad innebär "grönsaker"? Innebär det paprika eller broccoli t.ex. täcks nog även C-vitaminbehovet.

Lite kolhydrater efter träningen hade nog inte skadat. Någon banan och någon macka kanske?

Annars ser det väl helt okej ut.
Senast redigerad av SiSenior 2012-03-02 kl. 18:07.
Citera
2012-03-02, 18:41
Medlem
Frisims avatar
66.5 + (13.75 x 115) + (5.003 x 197) – (6.775 x 25) = 2464

Tror min sida gjorde samma sak, bara att jag presenterade det lite kasst. Men den uträkningen innebär väl att jag bränner 2464kcal under ett dygn då jag bara ligger stilla i sängen. Så jag tänkte att det blir lagom att satsa att hamna runt 2000kcal som ett dagsintag. De dagar jag tränar kommer jag säkerligen upp till att förbruka 3000kcal, dvs -1000 under ett dygn. De dagar jag inte tränar tänker jag hamnar på kanske -500kcal.

Jo det går nog att fixa broccoli det skulle ju lösa c-vitaminet väldigt smidigt, tack för tipset.

Problemet med att gymma sent är att jag inte riktigt känner för att laga mat kl 23 på kvällen när mina roomies redan susar. Men jag kom till insikt att jag ju kan dela upp mitt middagsmål i två mindre portioner. Så jag äter en del till middag och sen värmer jag på den andra delen efter träningen. Blir nog bättre så.

Tack för råden SiSenior!
Citera
2012-03-02, 18:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
66.5 + (13.75 x 115) + (5.003 x 197) – (6.775 x 25) = 2464

Tror min sida gjorde samma sak, bara att jag presenterade det lite kasst. Men den uträkningen innebär väl att jag bränner 2464kcal under ett dygn då jag bara ligger stilla i sängen. Så jag tänkte att det blir lagom att satsa att hamna runt 2000kcal som ett dagsintag. De dagar jag tränar kommer jag säkerligen upp till att förbruka 3000kcal, dvs -1000 under ett dygn. De dagar jag inte tränar tänker jag hamnar på kanske -500kcal.

Jo det går nog att fixa broccoli det skulle ju lösa c-vitaminet väldigt smidigt, tack för tipset.

Problemet med att gymma sent är att jag inte riktigt känner för att laga mat kl 23 på kvällen när mina roomies redan susar. Men jag kom till insikt att jag ju kan dela upp mitt middagsmål i två mindre portioner. Så jag äter en del till middag och sen värmer jag på den andra delen efter träningen. Blir nog bättre så.

Tack för råden SiSenior!

Macka och banan kräver ingen tillagning Lycka till!
Citera
2012-03-04, 17:56
Medlem
Dagligt matschema

Hej!

Nu är det såhär att jag tänkte börja träna igen efter ungefär ett halvårs uppehåll.
Känner själv att jag fick en ganska god idé om träningen och maten då jag tränade ihop med en erfaren vän förut. Men har nu flyttat och ska börja träna med en annan polare som är på ungefär samma stadie som mig.

Söker lite vägledning och tips angående min mat, saker man kan bättra på eller saker jag har missat.
Mitt mål är att försöka bli av med en del fett men samtidigt kunna bygga på mig en del muskler.

Ålder: 21
Vikt: ~90 kg
Längd: 186 cm

Såhär ser min dag ut på ett ungefär;

05:30 - Whey-80 shake
08:30 - Frukost - havregrynsgröt med 3 DL mjölk + kaffe
11:30 - Lunch - Något lätt > här vill jag ha tips osv för jag är inte riktigt säker på vad jag ska trycka i mig
14:00 - Slutar jobbet, beger mig mot gymmet och tar ännu en Whey-80
15:30/16:00 - Klar på gymmet - Whey-80 igen
17:00 - Middag - vanlig husmanskost, köttfärs, kött, fisk, fågel kombinerat med ris/pasta/potatis etc.
19:30 - Kvarg/tonfisk, proteinrikt med lite fett och kolhydrater.

Utöver detta tar jag Omega-3 kapslar + vitamintabletter varje dag för att få i mig det. (Dålig på att äta frukt och grönt)

Så nu frågar jag er vad jag skulle kunna bättra på och även tips på en bra lunch!

Tacksam för svar

Mvh
Citera
2012-03-04, 18:00
Medlem
SiSeniors avatar
Du borde äta något proteinrikt till lunch så du slipper ta så förbannat många whey-80 drinkar. Kött, fågel, fisk, keso, etc, etc.
Citera
2012-03-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Du borde äta något proteinrikt till lunch så du slipper ta så förbannat många whey-80 drinkar. Kött, fågel, fisk, keso, etc, etc.

Ok. Anledningen till drinkarna är dock att det går alldeles för många timmar mellan lunchen och träningen. Men keso kan jag trycka i mig. Ty for help.
Citera
2012-03-04, 18:20
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobjob.
Ok. Anledningen till drinkarna är dock att det går alldeles för många timmar mellan lunchen och träningen. Men keso kan jag trycka i mig. Ty for help.

Skulle whey-80 innan passet ge dig energi till gymmet menar du?
Citera
2012-03-04, 18:26
Medlem
Citat:
Skulle whey-80 innan passet ge dig energi till gymmet menar du?

Probs not. Därför bad jag om förslag på ändringar eller så
Citera
2012-03-04, 18:37
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobjob.
Probs not. Därför bad jag om förslag på ändringar eller så

Jag hade strukit den drinken och ätit lite större lunch istället. Testa dig fram. Låter otroligt att den drinken skulle ge dig nämnvärt med energi till träningspasset i alla fall.
Citera
2012-03-04, 18:56
Medlem
Citat:
Jag hade strukit den drinken och ätit lite större lunch istället. Testa dig fram. Låter otroligt att den drinken skulle ge dig nämnvärt med energi till träningspasset i alla fall.

Schemat är inte provat än, det är bara ett eventuellt upplägg som jag tänkte testa ifall det funkar. Därför bad jag om vägledning och tips på förändringar som kanske funkar bättre.

Men jag ska prova ditt tips! Tack
Citera
2012-03-05, 21:47
Medlem
Svenges avatar
Såhär ser mitt schema ut för tillfället:

Frukost
1dl havregrynsgröt
2x Wasa Husman
15g Philadelphia på vardera knäckebröd
4dl mellanmjölk
äppelmos på gröten

Mellanmål
100g jordnötter
1dl Whey-80

Lunch
1dl bulgur
2x hamburgare
4dl mjölk
Ketchup :P

Mellanmål/efter träning
1dl Whey-80

Kvällsmat
1dl bulgur
2x hamburgare
4dl mjölk
Ketchup

Väger ~60kg. Får jag i mig för mycket fett? Ska slänga in lite grönsaker, men det är trots allt mitt första schema. Synpunkter uppskattas
Citera
2012-03-05, 21:55
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenge
Såhär ser mitt schema ut för tillfället:

Frukost
1dl havregrynsgröt
2x Wasa Husman
15g Philadelphia på vardera knäckebröd
4dl mellanmjölk
äppelmos på gröten

Mellanmål
100g jordnötter
1dl Whey-80

Lunch
1dl bulgur
2x hamburgare
4dl mjölk
Ketchup :P

Mellanmål/efter träning
1dl Whey-80

Kvällsmat
1dl bulgur
2x hamburgare
4dl mjölk
Ketchup

Väger ~60kg. Får jag i mig för mycket fett? Ska slänga in lite grönsaker, men det är trots allt mitt första schema. Synpunkter uppskattas

Ja du får förmodligen, mycket tack vare hamburgarna, i dig tillräckligt med fett.

Utan att veta vad du har för mål med detta kostschemat kan jag inte ge några konkreta synpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in