Alltid märker man något nytt eller reflekterar över en detalj man struntat i förr. Nu två saker.
Varför visades inte mordet på Harold Strutter utav
New Orleans Jazz Funeral i bild som det första utav Hamilton? Kan mordet ha filmats men utelämnats då det ansågs kontroversiellt med en neger som dödar en annan neger?
Strutter den stackaren är väl den enda negern i hela filmen ihop med Quarrel Jr som är god och sympatisk istället för ond eller korrupt. En aspekt som kanske kan anses gjort filmen förhållandevis rasistisk sett även men dåtidens mått mått? Mängden korrupta eller kriminella negrer i filmen är massivt, det är flera hundra, mot två laglydiga. Men jag antar att det avbildade folkslaget var glada åt att få så stor roll i en Bond-film.
Det andra, när Bond och patiensen jagas av dom korrupta polismotorcyklisterna i sin buss, så tvingas motorcyklisterna i ett klipp gira för kokosnötter på vägen.
Filmen i fråga gör mig dessutom alltid sugen på att se om
Midnight Run (1988) där Kotto briljerar som Alonzo Mosley.
Halvt relaterat till alla negrer och blaxploitation-kopplingen, så skulle jag egentligen sett på
Cotton Comes to Harlem (1970) idag eftersom den kom före dess sequel,
Come Back, Charleston Blue (1973), som i sin tur var den filmen som stod på tur i mitt plöjande av alla filmer med Miami Vice-skådisarna, men annat kom i vägen och om jag har någon ork kvar när LALD är slut så ska jag försöka orka mig på
Vi hade i alla fall tur med vädret (1980). Får ta bomullbalens äventyr imorgon.
Cotton Comes to Harlem delar även två skådisar med LALD, taxichaffisen och han som norpar Billy-Bob's båt.
LALD sågs för övrigt ihop med passande middag, friterade kycklingklubbor och whiskey.
Nu, husvagnssemester.