Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Bra poäng!
Actionscenerna i äldre filmer är ofta under all kritik. Jag tror tid, energi och lärdom Keanu Reeves eller Tom Cruise lägger in idag i sina filmer kontra Sean Connery eller John Wayne när det begav sig är dag och natt.
Däremot tycker jag äldre filmer ofta är roligare (mer passande humor) och hade vettigare handlingar eller handlingar lättare att hänga med i. John Wick 3s handling skulle jag inte kunna återberätta. Han åkte ut i någon öken? Skulle ge sig på "bossarna", men misslyckades? Ska nu ge revansch med Fishbournes karaktär i nästa film Det blir mest fokuset på själva våldet. Inget omkring för min del väcker vidare intresse. Vilket blir lite trist.
När jag ser t ex gamla Bondfilmer eller westerns (med typ John Wayne eller Clintan) så är det ju skådespeleri, foto och story som är de stora attraktionerna, absolut inte att detaljgranska hur folk slåss rent tekniskt och hur realistisk den sidan är. Och det är samma sak med nyare flmer. Fajterna i t ex Jason Bourne-filmerna är säkerligen mer realistiska än i t ex
The Searchers eller
Åskbollen, men den tekniska sidan av detta är ointressant för mig. Jag minns att jag såg en bit av
Mortal Kombat på tv för tjugo år sedan och tyckte att det var en av de mest absurt dötråkiga rullar jag någonsin hade sett - det enda som hände var att Christophe Lambert och någon till stönade, grymtade, kicksparkade mot varandra (eller om de hade kendokäppar också?) och väste knappt urskiljbara repliker i stil med "Must kill Shan!".
Den här scenen ur den klassiska brittiska gangsterfilmen
Get Carter är lysande, men det beror inte på Michael Caines slagteknik - även om den var realistisk på ett helt nytt sätt då - utan på att man känner Jack Carters kalla raseri, det fyller varje por i hela hans gestaltning just här (mannen han tar av daga har strax innan försökt få honom mördad i ett bakhåll i hamnen med ett par lejda torpeder för att tysta honom; Carter som själv är gammal yrkesgangster tar deras bil och kör tillbaka till mannen som hade sänt ut dem, en krögare med kontakter i den undre världen).
Michael Caine var fullt klar över sin avsikt i den här filmen att ge en mer realistisk och hårdkokt grynig bild av hur yrkeskriminella tänker, agerar och jobbar.
Dialogen i scenen är också helt underbar, de använder medvetet tonfall, vändningar och sättet att tala för att mejsla ut karaktärerna (t ex de båda arkitekterna som har kallats in för att diskutera en möjlig restaurang i takvåningen ovanpå parkeringshuset men istället nästan blir vittnen till ett mord)...
Get Carter (1971):
https://www.youtube.com/watch?v=lng-YA-mOc8