2022-07-11, 10:17
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Svart-vitt från perioden där färgfilm redan fanns utbrett har jag ibland också svårt för. En mycket bra film är "Som like it hot"/"I hetaste laget" från 1959 tror jag, med MM. Förstår inte varför en sådan storfilm spelades in i S/V, då färgfilmen var utbredd i Hollywood på den tiden.
Här är anledningen till varför I hetaste laget spelades in i svartvitt:
Billy Wilder chose to shoot the film in black and white as Jack Lemmon and Tony Curtis in full drag costume and make-up looked "unacceptably grotesque" in early color tests. Despite Monroe's contract requiring the film to be in color, she agreed to it being filmed in black and white after seeing that Curtis and Lemmon's makeup gave them a "ghoulish" appearance on color film.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Some_Like_It_Hot

Har själv inget problem med att filmer är i svartvitt. Om en film är i svartvitt eller färg är inte det som avgör om en film är bra eller inte.
Senast redigerad av schizophrenia 2022-07-11 kl. 10:24.
Citera
2022-07-11, 10:41
Medlem
Många äldre filmer faller väl på själva bildkvaliteten som inte blir bra i dagens platta skärmar. Så vad jag syftar på är att de är tekniskt föråldrade.

Jag har även själv fått svårare med att se gamla svartvita filmer de senaste 15 åren. Stör mig för mycket på kvaliteten.
Citera
2022-07-11, 10:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Här är anledningen till varför I hetaste laget spelades in i svartvitt:
Billy Wilder chose to shoot the film in black and white as Jack Lemmon and Tony Curtis in full drag costume and make-up looked "unacceptably grotesque" in early color tests. Despite Monroe's contract requiring the film to be in color, she agreed to it being filmed in black and white after seeing that Curtis and Lemmon's makeup gave them a "ghoulish" appearance on color film.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Some_Like_It_Hot

Har själv inget problem med att filmer är i svartvitt. Om en film är i svartvitt eller färg är inte det som avgör om en film är bra eller inte.

Tråden handlar om varför vissa vägrar se äldre filmer. "Svart-vitheten" kan vara ett tungt vägande skäl. Jo, jag kände redan till det där om Wilders idéer om s/v. Märkligt nog verkar han också valt ett äldre och sämre ljudsystem än vad som var brukligt på 1950-talets slut. Märkligt beroende på att filmen innehåller en hel del musik. Möjligen använde han utrangerad utrustning från 30-talet för att få den "rätta feelingen"?
Citera
2022-07-11, 16:13
Medlem
Bret-Harts avatar
Svart vita filmer är bra men det som stör mig med dom är när någon blir skjuten och man ser klart och tydligt att kulan inte träffar personen, jag menar inte att det ska spruta blod och inälvor över skärmen men det blir för mycket "High chapparall" för min del
Citera
2022-07-11, 22:26
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Många äldre filmer faller väl på själva bildkvaliteten som inte blir bra i dagens platta skärmar. Så vad jag syftar på är att de är tekniskt föråldrade.

Jag har även själv fått svårare med att se gamla svartvita filmer de senaste 15 åren. Stör mig för mycket på kvaliteten.

Både jag och nej. Riktig film är enligt mig överlägset digital film. Speciellt i de större formaten , t.ex. 70 mm. Sedan vet jag inte vad du menar med "dagens platta skärmar"? Bioduken har alltid varit platt.

Det finns gott om regissörer som fortfarande fotor sina filmer med riktig "analog" film. Nolan och Tarantio t.ex. The Hateful Eight (2015) är filmad i 70mm med kameror och fotolinser som är över 50 år gamla. Den filmen ser helt fantastisk ut oavsett vad man tycker om den.
Citera
2022-07-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Både jag och nej. Riktig film är enligt mig överlägset digital film. Speciellt i de större formaten , t.ex. 70 mm. Sedan vet jag inte vad du menar med "dagens platta skärmar"? Bioduken har alltid varit platt.

Det finns gott om regissörer som fortfarande fotor sina filmer med riktig "analog" film. Nolan och Tarantio t.ex. The Hateful Eight (2015) är filmad i 70mm med kameror och fotolinser som är över 50 år gamla. Den filmen ser helt fantastisk ut oavsett vad man tycker om den.

Det är upplösningen jag tänker på. Gamla filmer blir liksom lite suddiga medan moderna filmer är skarpa.
Citera
2022-07-11, 22:59
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Det är upplösningen jag tänker på. Gamla filmer blir liksom lite suddiga medan moderna filmer är skarpa.

Nja, skärpan är det oftast inget fel på. Det är filmkorn du tänker på, det har inget med att göra hur skarp bilden är. Vanlig film har ingen upplösning på det sättet. Men 70mm motsvarar ungefär 12K i digitalt format. Det kan ofta vara skarpare bild med vanlig film. Filmkorn eller film grain är artefakter som har med filmens själva beskaffenhet att göra. Det är silverpartiklar i filmen som reagerar på ljus. Det hör liksom till om man filmar med vanlig film, det ger ett visst estetiskt icke-dokumentärt intryck. De som filmar digitalt lägger ofta på ett filter av "filmkorn" för att försöka uppnå samma resultat. De flesta vill inte att filmen ska se ut som ett nyhetsprogram eller en dokumentär.
Citera
2022-07-12, 05:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Bra poäng!

Actionscenerna i äldre filmer är ofta under all kritik. Jag tror tid, energi och lärdom Keanu Reeves eller Tom Cruise lägger in idag i sina filmer kontra Sean Connery eller John Wayne när det begav sig är dag och natt.

Däremot tycker jag äldre filmer ofta är roligare (mer passande humor) och hade vettigare handlingar eller handlingar lättare att hänga med i. John Wick 3s handling skulle jag inte kunna återberätta. Han åkte ut i någon öken? Skulle ge sig på "bossarna", men misslyckades? Ska nu ge revansch med Fishbournes karaktär i nästa film Det blir mest fokuset på själva våldet. Inget omkring för min del väcker vidare intresse. Vilket blir lite trist.

När jag ser t ex gamla Bondfilmer eller westerns (med typ John Wayne eller Clintan) så är det ju skådespeleri, foto och story som är de stora attraktionerna, absolut inte att detaljgranska hur folk slåss rent tekniskt och hur realistisk den sidan är. Och det är samma sak med nyare flmer. Fajterna i t ex Jason Bourne-filmerna är säkerligen mer realistiska än i t ex The Searchers eller Åskbollen, men den tekniska sidan av detta är ointressant för mig. Jag minns att jag såg en bit av Mortal Kombat på tv för tjugo år sedan och tyckte att det var en av de mest absurt dötråkiga rullar jag någonsin hade sett - det enda som hände var att Christophe Lambert och någon till stönade, grymtade, kicksparkade mot varandra (eller om de hade kendokäppar också?) och väste knappt urskiljbara repliker i stil med "Must kill Shan!".

Den här scenen ur den klassiska brittiska gangsterfilmen Get Carter är lysande, men det beror inte på Michael Caines slagteknik - även om den var realistisk på ett helt nytt sätt då - utan på att man känner Jack Carters kalla raseri, det fyller varje por i hela hans gestaltning just här (mannen han tar av daga har strax innan försökt få honom mördad i ett bakhåll i hamnen med ett par lejda torpeder för att tysta honom; Carter som själv är gammal yrkesgangster tar deras bil och kör tillbaka till mannen som hade sänt ut dem, en krögare med kontakter i den undre världen).

Michael Caine var fullt klar över sin avsikt i den här filmen att ge en mer realistisk och hårdkokt grynig bild av hur yrkeskriminella tänker, agerar och jobbar.

Dialogen i scenen är också helt underbar, de använder medvetet tonfall, vändningar och sättet att tala för att mejsla ut karaktärerna (t ex de båda arkitekterna som har kallats in för att diskutera en möjlig restaurang i takvåningen ovanpå parkeringshuset men istället nästan blir vittnen till ett mord)...

Get Carter (1971): https://www.youtube.com/watch?v=lng-YA-mOc8
Senast redigerad av HepCat-X 2022-07-12 kl. 06:08.
Citera
2022-07-12, 08:37
Medlem
Är man inte så intresserad av film så gillar man nog mer nischat.
Allt som är från 2000 och nyare säger jag är "nytt" när jag pratar med människor.

Man kan jämföra Dinosaurierna från Jurassic Park (1995) med nyare filmers försök till att återskapa djur digitalt. Det fanns inte ens datorer på den tiden och det är ofta utklassning mot dagens försök!

Själv föredrar jag äldre filmer ibland.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-07-12 kl. 08:46.
Citera
2022-07-12, 10:44
Medlem
Dorniers avatar
I 70-talets karatefilmer finns det både exempel på sloppy movie fighting och mer autentiska tekniker.

I karatefilmer med sloppy movie fighting är det mer flaxande med armar och ben. Och i filmer med mer autentiska slagsmål är det martial artists som kan sin sak som gör uppvisningar, så att säga.

I karatefilmer är det dock viktigt att slagsmålen är spektakulära och snygga och håller på länge, så det är ingen realism på det sättet. I tidiga karatefilmer tog man också gärna hjälp av trampoliner utanför bild så karaktärerna kunde göra spektakulära hopp t.ex.
Citera
2022-07-12, 11:27
Medlem
15minFames avatar
Citat:

Jag är likadan. Kvalitet är ofta avgörande. Om jag snubblar över en gammal film som laddats upp på youtube tex och den är i 360p eller 480p så brukar jag skippa den då en sådan låg kvalitet på en tv är alldeles för dålig att titta på.
Citera
2022-07-12, 11:42
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag är likadan. Kvalitet är ofta avgörande. Om jag snubblar över en gammal film som laddats upp på youtube tex och den är i 360p eller 480p så brukar jag skippa den då en sådan låg kvalitet på en tv är alldeles för dålig att titta på.

Men ditt stolpskott, det kan du ju inte beskylla själva filmen för, att nån laddat upp en undermålig rip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in