2021-11-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Men "Edited into" tolkar jag som mer än så. Se nedan

Saknar det forumet som fan
Edited into/Edited from är helt korrekt att scener klippts in i filmen, så dom utgör en del av det färdiga verket, som exempelvis i Majesty's opening credits. Ska dock inte blandas ihop med features/featured in, vilket åsyftar när ett verk spelas upp på en TV eller på bio i filmens miljö(enbart ljudet räcker).

Vilket även blev en trivia-lek åt mig själv och dom som vill haka på, finns det någon Bond-film där en äldre fiktiv film eller ett avsnitt av en TV-serie spelas upp på bio eller en TV i någon scen? På rak arm kan jag inte minnas någon sådan sekvens i någon EON-film, eller vad sjutton tittar han den ryske pipeline-ansvarige på när hon hon-djävulen kommer in och är trevlig? Är det sport kanske? Utan att fuska då givetvis med IMDb connections-listor för alla filmerna.

Kan det vara en TV påslagen också kanske hemma hos hon våpet som skriker "-Jaaaaaaames!!!" hela tiden i View? Eller i Diamonds? Finns det verkligen ingen Bond-film som har en scen som utspelar sig i en biosalong?

Ska även tilläggas att när Bond och han den lille otäcke dvärgen ser sig själva på TV i ett skyltfönster räknas inte!

Ang IMDb's nerlagda message board, jo man kunde fastna i det ganska länge i samband med att man såg en film, fanns ofta mycket intressanta diskussioner och svar på många frågor som uppstod i ens huvud under filmen. Amazon är inget företag man vill gynna precis these days.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
"Stock footage" är annars allmänna klipp från naturscenerier, städer och annat. Det är inte återanvänt material från tidigare filmer inom samma filmserie.

Att det skulle finnas material från YOLT som återanvändes i Spy har jag svårt att tro.

Men det finns många likheter mellan dessa filmer som ni redan varit inne på.
Givetvis har du rätt, och det vet jag, reused footage borde jag kallat det.

Dock börjar jag funderar på om det är just faktumet att det finns så mycket likheter mellan Twice och Spy, som någon försökt adda en koppling mellan utan att veta hur han borde gjort, i trivia-sektionen.

Nu, lite morgongymnastik till den coola låten som Batman's brud tränar till i Never. Dock är det jäkligt svårt att få till samma sköna sound som i filmen utan en equalizer.
Citera
2021-11-25, 10:30
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Vilket även blev en trivia-lek åt mig själv och dom som vill haka på, finns det någon Bond-film där en äldre fiktiv film eller ett avsnitt av en TV-serie spelas upp på bio eller en TV i någon scen? På rak arm kan jag inte minnas någon sådan sekvens i någon EON-film, eller vad sjutton tittar han den ryske pipeline-ansvarige på när hon hon-djävulen kommer in och är trevlig? Är det sport kanske? Utan att fuska då givetvis med IMDb connections-listor för alla filmerna.

Han kollar mycket riktigt på sport, fotboll närmare bestämt på en svartvit skärm
Citera
2021-11-25, 12:57
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
finns det någon Bond-film där en äldre fiktiv film eller ett avsnitt av en TV-serie spelas upp på bio eller en TV i någon scen? På rak arm kan jag inte minnas någon sådan sekvens

Den enda existerande spelfilm jag kommer på som figurerat i nån Bondfilm är Call Me Bwana (1963) med Bob Hope och Anita Ekberg. Det är den affischen på husväggen Krilencu har en lucka genom i Agent 007 ser rött. Den filmen producerades också av Eon Productions.

Inget klipp från den filmen i Bondfilmen, men kul att notera ändå.
Citera
2021-11-25, 19:10
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Den enda existerande spelfilm jag kommer på som figurerat i nån Bondfilm är Call Me Bwana (1963) med Bob Hope och Anita Ekberg. Det är den affischen på husväggen Krilencu har en lucka genom i Agent 007 ser rött. Den filmen producerades också av Eon Productions.

Inget klipp från den filmen i Bondfilmen, men kul att notera ändå.
En annan lite kul sak att notera, som du säkert redan noterat, är tavlan som Bond får syn på när han ska äta middag hemma hos Dr. No.

Det var en Goya som i verkliga livet stals från London National Gallery strax före inspelningen av "Agent 007 - med rätt att döda". Ken Adam ordnade snabbt en kopia som en kul grej att ha med i filmen.

Tavlan återfanns för övrigt 1965.
Citera
2021-11-25, 23:42
Medlem
EggBoxJuans avatar
Skulle vilja rekommendera de 30-minuters dokumentärer som finns om varje film i den stiliga blu-ray boxen som hyllar 50 år av Bond.
De finns kanske även med på vissa enskilda utgåvor.

Allt från stunts, produktion, rollbesättning och katastrofer under inspelningen diskuteras.
Citera
2021-11-26, 06:19
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Skulle vilja rekommendera de 30-minuters dokumentärer som finns om varje film i den stiliga blu-ray boxen som hyllar 50 år av Bond.
De finns kanske även med på vissa enskilda utgåvor.

Allt från stunts, produktion, rollbesättning och katastrofer under inspelningen diskuteras.
Ja, de är sevärda och i nästan alla av dessa "bakom filmen"-dokumentärer görs speakerrösten av Patrick Macnee, han som spelade Bonds "betjänt" i Levande Måltavla.

Annars är väl Macnee mest känd för tv-serien The Avengers där även Bondbrudarna Honor Blackman och Diana Rigg var med.
Citera
2021-11-26, 12:47
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
En annan lite kul sak att notera, som du säkert redan noterat, är tavlan som Bond får syn på när han ska äta middag hemma hos Dr. No.

Det var en Goya som i verkliga livet stals från London National Gallery strax före inspelningen av "Agent 007 - med rätt att döda". Ken Adam ordnade snabbt en kopia som en kul grej att ha med i filmen.

Tavlan återfanns för övrigt 1965.

Jag är ingen tavelkännare, men jag har läst att det låg till på det viset. Likadant var det såklart vid tiden för filmen, det måste varit mycket omtalat i nyheterna att just den tavlan stulits, annars hade inte biopubliken fattat grejen.

Det förekommer en liknande referens i Åskbollen när Spectre har möte, en medlem säger att de fick "consultation fee for the british train robbery 250 000 pounds". Det hade nämligen begåtts ett tågrån på riktigt i England 1963.

Citat:
The Great Train Robbery was the robbery of £2.6 million from a Royal Mail train heading from Glasgow to London on the West Coast Main Line in the early hours of 8 August 1963, at Bridego Railway Bridge, Ledburn, near Mentmore in Buckinghamshire, England.

After tampering with the lineside signals to bring the train to a halt, a gang of 15, led by Bruce Reynolds, attacked the train.

With careful planning based on inside information from an individual known as "The Ulsterman", named (erroneously) as Patrick McKenna in 2014, the robbers escaped with over £2.6 million (equivalent to £55 million today). The bulk of the stolen money was never recovered.
Citera
2021-11-26, 12:50
Medlem
Dorniers avatar
Beträffande Bond-dokumentärerna, de fanns med redan på de första dvd-utgåvorna av Bondfilmerna som kom ut i slutet av 90-talet. De är alltså inte nya för bluray-utgåvorna.
Citera
2021-11-26, 13:53
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Jag är ingen tavelkännare, men jag har läst att det låg till på det viset. Likadant var det såklart vid tiden för filmen, det måste varit mycket omtalat i nyheterna att just den tavlan stulits, annars hade inte biopubliken fattat grejen.

Det förekommer en liknande referens i Åskbollen när Spectre har möte, en medlem säger att de fick "consultation fee for the british train robbery 250 000 pounds". Det hade nämligen begåtts ett tågrån på riktigt i England 1963.
Det är såna små detaljer som gör att det blir lite roligare att se om filmerna. Missar man det första gången kan man alltid hitta det nästa gång. Bondfilmerna är ju fulla med smågrejer, särskilt gliringarna till äldre filmer. Men det får heller inte vara för tydligt, lite ska man ha att fundera på, tycker jag.
Citera
2021-11-26, 17:41
Medlem
Citat:
'63, det kan inte varit det tågrånet Sean Connery var inblandad i?

It's Friday, so i'm allowed!

Edit: Jag ska för övrigt se en film om just konststölder ikväll, Ungerska animerade "Ruben Brandt, a gyujto" från 2018. Den utgår imorgon på svenska Netflix, så passa på.
Senast redigerad av pumahunter 2021-11-26 kl. 17:56.
Citera
2021-11-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Likheterna mellan YOLT och TSWLM är flera.
Båda hade Lewis Gilbert som regissör.
Båda har en skurk som "kidnappar" farkoster från Sovjet och USA (rymdfarkoster och ubåtar) i båda filmerna med hjälp av en ännu större farkost.
Båda har en slutstrid i skurkens tillhåll med mycket folk inblandade.
Båda har en monorail i skurkens tillhåll.
Båda skurkarna har dödliga fiskar (pirajor/hajar).

Filmerna har likheter men jag anser dem ändå vara så olika att de inte är att betrakta som kopior.
Tommorow Never Dies har likheter med YOLT och TSWLM om man analyserar
Ser även vissa likheter mellan Goldfinger och A View To A Kill och mellan From Russia With Love och The Living Daylights
Citera
2021-11-27, 18:22
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Tommorow Never Dies har likheter med YOLT och TSWLM om man analyserar
Ser även vissa likheter mellan Goldfinger och A View To A Kill och mellan From Russia With Love och The Living Daylights

TND, Spy och YOLT har absolut många likheter. När det gäller Spy och YOLT är det väl framförallt skurkens projekt med att kidnappa ubåtar/rymdfarkoster och föra dessa till ett futuristiskt högkvarter (där slutstriden sedan utspelas). I Spy och TND är likheten att Bond får samarbeta under uppdraget med en kvinnlig agent från en annan stormakt, en stormakt som också drabbats av skurkens plan. Bond samarbetade med Aki i YOLT, men Japan hade ju inga rymdfarkoster som blev kidnappade.

Det finns också likheter mellan YOLT och TND (som är grejer som inte finns i Spy), jag vet att jag reflekterat över detta tidigare men jag kommer inte på vad det var nu. Har inte sett filmerna på länge.

TND och Spy har också Bondbilar med extrautrustning (BMW:n och Lotusen), i YOLT är det bara Akis Toyota 2000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in