2021-11-24, 01:21
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Jo...men dåtidens kaffer kanske hade liiite mindre makt än dagens hottentottar med milondollararvoden ? Ian Flemings snällhet och jämlikhet med dom svarta var alltid kalkylerad - aldrig naiv och självdestruktiv !

Du har nog missförstått, gå och lägg dig istället.
Citera
2021-11-24, 05:57
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Du har nog missförstått, gå och lägg dig istället.

Ha,ha. Där gick du i fällan. Det är ju inte så att likvärdig intelligenskvot kan ignoreras - endast konkurreras !
OnT: Det är ju den ökade köpkraften hos den svarta publiken som resulterat i der Schwarze Bond, som tyskarna säger.
Senast redigerad av AlphaHannen 2021-11-24 kl. 06:09.
Citera
2021-11-24, 11:34
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Ha,ha. Där gick du i fällan. Det är ju inte så att likvärdig intelligenskvot kan ignoreras - endast konkurreras !
OnT: Det är ju den ökade köpkraften hos den svarta publiken som resulterat i der Schwarze Bond, som tyskarna säger.

Ja men ditt stolpskott, boken Leva och låta dö är klart rasistisk med dagens mått.

Det finns inget av "Flemings snällhet och jämlikhet med dom svarta" som du skrev.
Citera
2021-11-24, 17:20
Medlem
Peter Gibbonss avatar
På YOLT IMDb-sida står det under Connections:

Edited into*
Älskade spion*(1977)

https://www.imdb.com/title/tt0062512...ef_=tt_trv_cnn

Lika dant fast tvärt om, Edited from, på TSWLM Imdb

Vad exakt från YOLT är med i TSWLM?
Citera
2021-11-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons

Edited into*
Älskade spion*(1977)

Vad exakt från YOLT är med i TSWLM?
IMDb är en användargenererad databas, det finns miljontals felaktigheter i den, och på senare år har det blivit mer och mer och ofta subjektiva åsikter presenterade som fakta under trivia.

On Her Majesty's Secret Service har scener från tidigare Bond-filmer inklippta i sina opening credits, men det är väl ända vad jag minns? Ivarjefall från gamla eran. Möjligtvis om det syftar på en variant av gun barrel-opening som var ny i Spy och sen återanvändes i Eyes?
Citera
2021-11-24, 17:53
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
IMDb är en användargenererad databas, det finns miljontals felaktigheter i den, och på senare år har det blivit mer och mer och ofta subjektiva åsikter presenterade som fakta under trivia.

Ja det är risken med IMDb

Citat:
I On Her Majesty's Secret Service har scener från tidigare Bond-filmer inklippta i sina opening credits, men det är väl ända vad jag minns? Ivarjefall från gamla eran. Möjligtvis om det syftar på en variant av gun barrel-opening som var ny i Spy och sen återanvändes i Eyes?

Nu blandade du ihop det lite, nämnde ej FYEO
Citera
2021-11-24, 18:07
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

Edited into*
Älskade spion*(1977)

Vad exakt från YOLT är med i TSWLM
?

Likheterna mellan YOLT och TSWLM är flera.
Båda hade Lewis Gilbert som regissör.
Båda har en skurk som "kidnappar" farkoster från Sovjet och USA (rymdfarkoster och ubåtar) i båda filmerna med hjälp av en ännu större farkost.
Båda har en slutstrid i skurkens tillhåll med mycket folk inblandade.
Båda har en monorail i skurkens tillhåll.
Båda skurkarna har dödliga fiskar (pirajor/hajar).

Filmerna har likheter men jag anser dem ändå vara så olika att de inte är att betrakta som kopior.
Senast redigerad av DoktorNo 2021-11-24 kl. 18:09.
Citera
2021-11-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ja det är risken med IMDb

Nu blandade du ihop det lite, nämnde ej FYEO

Givetvis, jag såg fel vad du skrev och klickade inte på länken, tänkte Spy into Eyes, inte Twice into Spy.

En annan förklaring kan vara en återanvändning av något stock footage utav MI6's högkvarter eller dylikt under nån bråkdel av sekund? Men det borde stått ut och synts tydligt pga åldern och 10års lins-utveckling, så jag tror nån behagar sabotera IMDb.

Det var många contributors som blev rejält less på IMDb när dom tog bort dom mycket uppskattade discussion boards som fanns under varje titel, vilket Amazon gjorde då dom insåg att det började dyka upp diskussioner och genomgångar utav i praktiken varenda film, gällande på vilka sätt filmerna kunde antas utgöra globalistisk propaganda i form av handling och karaktärers statistiskt orimliga etnicitet, och vilka inblandade produktion/skådespelare som hade judisk härkomst, vilket ju i praktiken är varenda Hollywood-film. Det blev för mycket att moderera så dom tog bort boardsen helt, och slängde ur sig lite genomskinliga floskler som ursäkt.

Edit: Synd du inte postade om detta för tre veckor sedan, jag såg båda filmerna på Viaplay alldeles nyss och kunde suttit och tänkt på det när jag såg Spy, ifall något såg ut som återanvänt stock footage.
Senast redigerad av pumahunter 2021-11-24 kl. 18:10.
Citera
2021-11-24, 18:19
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Likheterna mellan YOLT och TSWLM är flera.
Båda hade Lewis Gilbert som regissör.
Båda har en skurk som "kidnappar" farkoster från Sovjet och USA (rymdfarkoster och ubåtar) i båda filmerna med hjälp av en ännu större farkost.
Båda har en slutstrid i skurkens tillhåll med mycket folk inblandade.
Båda har en monorail i skurkens tillhåll.
Båda skurkarna har dödliga fiskar (pirajor/hajar).

Filmerna har likheter men jag anser dem ändå vara så olika att de inte är att betrakta som kopior.

Absolut.

Men "Edited into" tolkar jag som mer än så. Se nedan

Tycker YOLT är den bästa bondfilmen och TSWLM är Roger Moores bästa bondfilm så visst finns det plats för båda.

Citat:

En annan förklaring kan vara en återanvändning av något stock footage utav MI6's högkvarter eller dylikt under nån bråkdel av sekund? Men det borde stått ut och synts tydligt pga åldern och 10års lins-utveckling, så jag tror nån behagar sabotera IMDb.

Tror som dig. Antingen för kort för att märkas eller falskt

Citat:
Det var många contributors som blev rejält less på IMDb när dom tog bort dom mycket uppskattade discussion boards som fanns under varje titel

Saknar det forumet som fan
Citera
2021-11-24, 18:56
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Absolut.

Men "Edited into" tolkar jag som mer än så. Se nedan

Aha, jag missförstod ditt inlägg men nu tror jag att jag begriper vad du menar. Att någon filmad sekvens i YOLT återanvänds i TSWLM? Isåfall inget jag lagt märke till och kan peka ut. Men det är ju en anledning att se om båda och försöka hitta vad det kan vara
Citera
2021-11-24, 19:09
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Edit: Synd du inte postade om detta för tre veckor sedan, jag såg båda filmerna på Viaplay alldeles nyss och kunde suttit och tänkt på det när jag såg Spy, ifall något såg ut som återanvänt stock footage.

"Stock footage" är annars allmänna klipp från naturscenerier, städer och annat. Det är inte återanvänt material från tidigare filmer inom samma filmserie.

Dock finns det nog stock footage i YOLT, nämligen vulkanutbrottet på slutet. Det är antagligen stock footage och inget man sköt speciellt för YOLT.

Att det skulle finnas material från YOLT som återanvändes i Spy har jag svårt att tro.

Men det finns många likheter mellan dessa filmer som ni redan varit inne på.

Edit: Det finns nog stock footage i Spy också förresten, när missilerna från ubåtarna exploderar. Det blir ju en sån där svamp när en atombomb exploderar. Man har ju gjort tester med såna på riktigt och filmat detta.
Senast redigerad av Dornier 2021-11-24 kl. 19:28.
Citera
2021-11-25, 01:38
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Ja men ditt stolpskott, boken Leva och låta dö är klart rasistisk med dagens mått.

Det finns inget av "Flemings snällhet och jämlikhet med dom svarta" som du skrev.

Jo, men nu nu talar vi ju om filmen och inte om boken. För övrigt, stolpskott kan du vara själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in