2022-11-05, 20:57
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ja, OHMSS är bra och den hade varit riktigt bra om inte Lazenby gjort den. Som actionfilm betraktat är den riktigt bra, även om rodelscenen är lite dålig rent filmtekniskt sett. Att den följer boken tycker jag bara är bra.

Sen tycker jag att Dalton spelar Bond bäst, åtminstone så som jag uppfattar Bond i böckerna. Synd att han inte gjorde en till, jag tror Dalton hade varit riktigt bra i Goldeneye.

Undrar hur det hade varit ifall det var Sean Connery som gjorde den filmen istället för Lazenby
men det får vi aldrig veta. Timothy Dalton gjorde dessvärre bara 2 filmer å jag hade velat se honom i Goldeneye med. Han hade nog kunnat göra det riktigt bra men eftersom hans kontrakt hade gått ut under det långa uppehållet mellan Licence To Kill & Goldeneye och det låg ingen schism bakom hans beslut.
Citera
2022-11-05, 21:32
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar hur det hade varit ifall det var Sean Connery som gjorde den filmen istället för Lazenby
men det får vi aldrig veta. Timothy Dalton gjorde dessvärre bara 2 filmer å jag hade velat se honom i Goldeneye med. Han hade nog kunnat göra det riktigt bra men eftersom hans kontrakt hade gått ut under det långa uppehållet mellan Licence To Kill & Goldeneye och det låg ingen schism bakom hans beslut.
Anledningen till uppehållet var nåt tjafs mellan producenterna och MGM och även om kontraktet löpt ut så blev Dalton erbjuden Goldeneye men han tackade nej. Och det verkar som att de inte tjatade på honom heller utan tog Brosnan som ändå var tänkt som efterträdare.

Brosnan är för övrigt den sämsta av Bondskådisarna i mitt tycke. Men det kanske beror på att han var med i några av de sämsta filmerna i serien.
Citera
2022-11-05, 21:43
Avstängd
bajsfittahoras avatar
Den enda bra James Bond är Sean Connery. Alla andra är ett skämt några mycket större än andra.
Citera
2022-11-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Den enda bra James Bond är Sean Connery. Alla andra är ett skämt några mycket större än andra.

Jo absolut, han är bäst. Men han fick ju också göra de filmerna som faktiskt var bra! Det underlättar ju lite också.
Senast redigerad av Macke85 2022-11-07 kl. 21:01.
Citera
2022-11-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
När vi ändå talar om böckerna
Tror ni att det kommer komma en del filmer som plockar lite ifrån övriga böcker än Ian Flemings

Nej det tror jag ärligt talat inte..

(Bondkonceptet är för mig genomkommersialiserat skräp. Jag är så trött på Bond.)

Jag retar mig på att ett antal bondfilmer, faktiskt fler än jag kan räkna, ändå kunde varit relativt bra. Men i stället har man valt den enkla vägen med orealistisk action, och en massa andra överdrifter. Jag antar amatörmässigt att det säljer, det går hem hos den breda massan..

En cool grej vore ju att göra historien om när Bond blev Bond? En film som utspelade sig på 40-50 talet. Men det lär väl bolaget som sitter på rättigheterna antagligen aldrig någonsin intressera sig för..
Senast redigerad av Macke85 2022-11-07 kl. 21:36.
Citera
2022-11-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhoppillisnopp
Angående ny Bond ska det bli oerhört spännande åt vilket håll de kommer gå. Tyckte de lyckades med att få in Bond i modern kontext i hans filmer, en avdankad officerare som gått vidare till MI6. Ska de gå åt Woke-hållet o casta nån svart? Iförsig är jag relativt obrydd i just det avseendet.
Connerys gotta give the women a little slap får ju inte förlora sin själ helt och hållet.

Man måste komma med nåt nytt. Vilket såklart är svårt. Woke eller inte bryr jag mig noll om.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejhoppillisnopp
Såg förövrigt att det kommit lite nya utgåvor på svenska av böckerna:
https://www.bokus.com/cgi-bin/produc...s=James%20Bond

Trevligt!
Citera
2022-11-07, 23:18
Medlem
Jag skulle vilja se Vanessa Kirby som ny 007.

Pierce Brosnan kan få komma tillbaka, fast som M.

En kvinna kan få spela Q för en gångs skull också.

Bondbrud? Nån okänd icke-britt. Nån fransk skådespelerska såklart. Snygg brytning.. Sen så blir det dessutom en French kiss som går till filmhistorien.

Ett sätt att passa över namnet kan va att 007 heter James i efternamn i stället, så blir det lite en historisk koppling, men ändå nåt nytt. Men det är inte jätteviktigt.
Senast redigerad av Macke85 2022-11-07 kl. 23:40.
Citera
2022-11-08, 12:17
Medlem
Dorniers avatar
John Gardner var en engelsk författare som skrev Bond-böcker på 80-talet. Det finns flera såna andra författare som fortsatte den litteräre Bond efter Fleming. Hur som helst, i hans första bok är Q en kvinna, som vitsigt kallas Cute (=gullig). Jag har bara läst hans första Bond-bok så jag vet inte hur det är i resten.

Citat:
John Edmund Gardner (20 November 1926 – 3 August 2007) was an English spy and thriller novelist, best known for his James Bond continuation novels, but also for his series of Boysie Oakes books and three continuation novels containing Sir Arthur Conan Doyle's fictional villain, Professor Moriarty.
[...]
In 1979, Glidrose Publications (now Ian Fleming Publications) approached Gardner and asked him to revive Ian Fleming's James Bond series of novels. Between 1981 and 1996, Gardner wrote fourteen James Bond novels, and the novelizations of two Bond films.
Citera
2022-11-08, 17:12
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
John Gardner var en engelsk författare som skrev Bond-böcker på 80-talet. Det finns flera såna andra författare som fortsatte den litteräre Bond efter Fleming. Hur som helst, i hans första bok är Q en kvinna, som vitsigt kallas Cute (=gullig). Jag har bara läst hans första Bond-bok så jag vet inte hur det är i resten.
I den andra Gardnerboken "Specialuppdrag för 007" är Blofeld en kvinna. Eller rättare sagt hon är dotter till Ernst Stavro Blofeld.
Hon har naturligtvis en pikant kroppslig defekt som Bond upptäcker när han går till sängs med henne.

Boken är faktiskt bra, även om 007 inte åker Aston Martin eller ens Lotus, utan istället kör Saab

Jag tror faktiskt att boken skulle göra sig som film, då den har ungefär samma upplägg som en traditionell Bondfilm som de var i slutet av 70-talet.
Senast redigerad av DoktorNo 2022-11-08 kl. 17:17.
Citera
2022-11-08, 17:56
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
I den andra Gardnerboken "Specialuppdrag för 007" är Blofeld en kvinna. Eller rättare sagt hon är dotter till Ernst Stavro Blofeld.
Hon har naturligtvis en pikant kroppslig defekt som Bond upptäcker när han går till sängs med henne.

Boken är faktiskt bra, även om 007 inte åker Aston Martin eller ens Lotus, utan istället kör Saab

Jag tror faktiskt att boken skulle göra sig som film, då den har ungefär samma upplägg som en traditionell Bondfilm som de var i slutet av 70-talet.

Precis, Saab 900 var det väl. Det körde han i första boken också. Den var lite specialutrustad dessutom, kunde släppa ut tårgas runt bilen bland annat, så det var mer som Bond-bilarna i filmerna.

Har du läst alla Gardners Bond-böcker?
Citera
2022-11-08, 18:36
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Precis, Saab 900 var det väl. Det körde han i första boken också. Den var lite specialutrustad dessutom, kunde släppa ut tårgas runt bilen bland annat, så det var mer som Bond-bilarna i filmerna.

Har du läst alla Gardners Bond-böcker?
Nej, bara de två första. Och det är de enda Bondböcker förutom Flemings jag läst.
Citera
2022-11-09, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag skulle vilja se Vanessa Kirby som ny 007.

Pierce Brosnan kan få komma tillbaka, fast som M.

En kvinna kan få spela Q för en gångs skull också.

Bondbrud? Nån okänd icke-britt. Nån fransk skådespelerska såklart. Snygg brytning.. Sen så blir det dessutom en French kiss som går till filmhistorien.

Ett sätt att passa över namnet kan va att 007 heter James i efternamn i stället, så blir det lite en historisk koppling, men ändå nåt nytt. Men det är inte jätteviktigt.
Cringe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in