2011-09-26, 18:20
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Då känns det som att vi förstår varandra på den punkten i alla fall, även om jag inte riktigt delar din åsikt om maktgalna och aggressiva Sith's! But thats life.

Är den tecknade serien något att ha? Avskyr EP1 och delvis 2 av de nya filmerna, så är lite försiktig vad gäller tillskott i Star Wars-universumet!

Folk i tråden som är insatta får som sagt väldigt gärna komma med tips på läsvärd litteratur! Har inte alls koll på vad som klassas som "giltiga" inom canonen eller vad man ska gå efter?
Börja med "The Thrawn triology". De är nog så nära fortsättning på filmerna man kan komma. Ja det känns som det är Star Wars så som Lucas presenterade filmerna (4-6) utan att blanda in så mycket lullull som fallet kan bli med andra. Rogue Squadron-serien är bra också. Dessa brukar alltid nämnas vid denna frågeställning och det finns en anledning. Sydh's tips är också bra.
Citera
2011-09-26, 18:23
Medlem
sydhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Börja med "The Thrawn triology". De är nog så nära fortsättning på filmerna man kan komma. Ja det känns som det är Star Wars så som Lucas presenterade filmerna (4-6) utan att blanda in så mycket lullull som fallet kan bli med andra. Rogue Squadron-serien är bra också.

..och Darth Bane-trilogin:

Path of Destruction

Rule of Two

Dynasty of Evil
Citera
2011-09-26, 18:39
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydh
..och Darth Bane-trilogin:

Path of Destruction

Rule of Two

Dynasty of Evil
Absolutely! De ger förklaringar till mycket sith lore och nämns alltid som en serie som ska läsas.

Ja sen finns det hur mycket som helst och man får välja efter vad man finner intresant. Old Republic, Yuuzhan Vong (inte min favorit), någon enskild karaktär som Luke, Solo, Fett. så mycket kommer ut att det är omöjligt att hålla sig uppdaterad. Nu är jag inne på Old Republic-eran av naturliga skäl. Inte att glömma Darth Plagueis när den släpps.
Citera
2011-09-26, 18:58
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydh
Bra svar

Citat:
Bra svar

Citat:
Bra svar

Tackar så mycket för flera bra svar av er bägge! Svårt att specificera mig på vad jag vill läsa om när jag har så dålig koll utanför de sex filmerna!

Men Thrawn verkar vara en bra start, så får jag väl beta mig vidare efter det. Känns vettigt att börja med något som ligger nära filmerna för att sedan söka sig utåt. Ska kika lite på den animerade serien också, verkar intressant!
Citera
2011-09-26, 19:14
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Tackar så mycket för flera bra svar av er bägge! Svårt att specificera mig på vad jag vill läsa om när jag har så dålig koll utanför de sex filmerna!

Men Thrawn verkar vara en bra start, så får jag väl beta mig vidare efter det. Känns vettigt att börja med något som ligger nära filmerna för att sedan söka sig utåt. Ska kika lite på den animerade serien också, verkar intressant!
Du kan ta hjälp av denna länk också så får du en liten överblick om när böckerna utspelar sig.

Edit: Här finns också en bra sammanfattning av de olika serierna och böckerna.

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=3435
Senast redigerad av Golachab 2011-09-26 kl. 19:19.
Citera
2011-09-26, 21:57
Medlem
dilbers avatar
Någon annan som tycket att bonusdiscarna på nya boxen hade dålig utformning?
Rörigt och utspridda korta klipp bakom en massa animerade menyer.
Citera
2011-09-27, 04:04
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Har svårt att se kopplingen mellan "anti-jedi" och antisemitism. Menar du att jedis inte hade samma åsikter om Sith, som Sith hade om jedis? De exempel man får se på jedivänliga samhällen motarbetar väl Sith's på samma sätt som Imperiet motarbetar Jedis?
Precis som att de allierade motarbetade Nazityskland? Det finns nog en del som ser nazisterna som de "goda" men de flesta gör inte det.

Det är ju uppenbart att Lucas fått inspiration till imperiet från nazisterna även om det är långt ifrån en ren kopia och han har ju "lånat" från andra ideologier och religioner. Den största skillnaden är ju dock att Star Wars är fiktion. Det är uppenbart att jedis är de "goda" Det är inte jedi-stil att spränga en hel planet t.ex. men du får gilla imperiet hur mycket du vill, det gör dig inte till nazist haha. Jag hade nog också valt den mörka sidan, den är ju coolare. Värdelöst att bli en 900år gammal oskuld som aldrig utnyttjat sin kraft till 100% (Yoda äger iofs.) Men i filmerna "håller" man ju ändå på jedi, storyn är ju berättad från deras vinkel kan man säga.

Citat:
Ursprungligen postat av dilber
Någon annan som tycket att bonusdiscarna på nya boxen hade dålig utformning?
Rörigt och utspridda korta klipp bakom en massa animerade menyer.
Har inte boxen själv men kollade lite hos en polare och av det jag såg av menyerna osv. så var det riktigt rörigt.
Citera
2011-10-01, 16:03
Medlem
sydhs avatar
Det blir bättre i TCW i alla fall, dock slipper vi inte Jar-Jar än...

Nästa episod verkar mycket intressantare än tidigare episoder, och jag hoppas att den är bättre än allt vi fått se i säsongen hittills.

http://www.starwars.com/explore/the-clone-wars/ep405/

Wolffe (och Wolfpack) är nu ännu mer badass i sin nya armor.
Senast redigerad av sydh 2011-10-01 kl. 16:11.
Citera
2011-10-02, 13:59
Medlem
sfrges avatar
Det är klart att den nya generationen förmodligen gillar dom nyare filmerna...I-III:an.
Men för oss som vuxit upp med dom gamla finns det naturligtvis en stor nostalgikänsla över dom. Därför tror jag att dom flesta i min åldersgrupp (70-talisterna) föredrar dom äldre.
Jag kan fortfarande när jag kollar på t.ex Jedins Återkomst tänka hur det var när den kom där år 1983. Den hade ju allt liksom. Jabbapalatset med alla monster och figurer där. Striden vid sandmonstret Salac...Luke:s kamp mot ondskan i form av Vader och den fine söte Kejsaren. Striderna på Endor med dom klassiska "chickenwalkers" och "speed bikes"..Detta är så klassiskt.
Och detta var ju då på tiden innan man började animera sönder alla filmer.
Allt kändes så äkta.
Jag känner personligen att om jag jämför t.ex Star Wars med Star Trek så har det sistnämda inte en chans i kvalitet..

Men jag måste ändå erkänna att just del III, alltså den sista av alla dessa filmer var bra faktist.
När man ser hur Anakin liksom förvandlas till Darth Vader..
Citera
2011-10-02, 14:24
Medlem
blueballss avatar
Inahandlade nyligen en ny Star Wars figur men undrar om någon vet vad figuren heter? kanske någon vet ännu mer om honom?

http://imageshack.us/photo/my-images/689/img0795v.jpg/
Citera
2011-10-02, 14:36
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueballs
Inahandlade nyligen en ny Star Wars figur men undrar om någon vet vad figuren heter? kanske någon vet ännu mer om honom?

http://imageshack.us/photo/my-images/689/img0795v.jpg/
Det är en Aqualish, den mest kända är Ponda Baba. Om det är denne figuren föreställer låter jag vara osagt eftersom den skiljer sig lite från de bilder som finns på figursamlarsidor.
Citera
2011-10-02, 14:57
Medlem
-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här