2024-04-05, 12:13
Medlem
Mår fan dåligt av att läsa i denna tråd hur dåligt Star Wars tycks ha blivit. Har själv inte sett något av de nyare serierna än utan kollar just nu igenom The Clone Wars för att sedan gå över till Rebels I syfte att se, läsa och spela allt som tillhör Star Wars canon.

Originaltrilogin med Luke Skywalker är absolut det bästa Star Wars materialet som gjorts, håller med om att prequel trilogin är till största del skit. Värdelöst skådespel, weird pacing och dialoger. Men kan ändå tolerera de just för att de är kult och viktiga I Star Wars universumet.

Både The Clone Wars och det lilla som jag sett av Rebels tycker jag är riktigt bra. Gillar Anakin's karaktär betydligt bättre I The Clone Wars serien än vad jag gjorde I Prequel Trilogin. I The Clone Wars framkommer han precis så som han beskrivs i originaltrilogin av Yoda och Obi-Wan. En godhjärtad och osjälvisk ung man men med ett dold mörker och inre konflikt inombords som blir tydligare I och med att serien utvecklas och Anakin kommer närmare och närmare den mörka sidan.

Blir fan deprimerad över att höra hur Star Wars har förstörts på grund av woke kulturen och Disney verkar inte bry sig ett skit över om old school Star Wars fans blir upprörda så länge de får framföra sina politiska poäng. När ska detta helvete sluta?

Har dock en fråga. Beställde nyligen hem Star Wars Limited Edition I syfte att äga bioversionerna av episode 4-6. Men stör mig innerligt på den lilla skärmen som de visas upp i. Finns det något sätt att åtgärda detta utan att bildkvalitet försämrar ytterligare? Hört att man ska kunna zooma in men att bildkvaliteten blir lidande då så vad kan man göra? Har även hört att de går 3% snabbare än vad de originalt sett gjorde men det lär väl gå att fixa genom att sakta ner de med 3%?
Citera
2024-05-04, 17:29
Medlem
diseuses avatar
Ny trailer för The Acolyte:

https://youtu.be/6tzur6JrUEA
Citera
2024-05-04, 20:23
Medlem
Jag begravde min personliga Star Wars-relation för gott när jag lämnade biosalongen efter "9:an".

Det var en bra och passande slutkläm på det hela, scenen på Tatooine.

Sen gick jag hem med känslor av både lättnad, vemod och sentimentalitet över att man till sist gjorde sig mentalt fri för evigt från denna långa rymd-såpopera, efter att sedan barndomen låtit just barnet i en hänga i, och trots allt vara nyfiken på den s k utvecklingen.

Man kanske (egentligen) skulle ha varit smart nog att lägga hela skiten på is långt tidigare än man gjorde?
Citera
2024-05-04, 20:31
Medlem
flippwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ny trailer för The Acolyte:

https://youtu.be/6tzur6JrUEA

kommer 4e Juni!
Citera
2024-05-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Jag begravde min personliga Star Wars-relation för gott när jag lämnade biosalongen efter "9:an".

Sen gick jag hem med känslor av både lättnad, vemod och sentimentalitet över att man till sist gjorde sig mentalt fri för evigt från denna långa rymd-såpopera, efter att sedan barndomen låtit just barnet i en hänga i, och trots allt vara nyfiken på den s k utvecklingen.

Man kanske (egentligen) skulle ha varit smart nog att lägga hela skiten på is långt tidigare än man gjorde?

Läs AB kultur i dag, en bra artikel om Star Wars bluffen, de enda filmer som är någorlunda är de orginalgjorda 4-6 utan datamanipulationer. 1-3 går inte ens att se, de är så jävla usla nu för tiden har gått ifrån dem rejält, och fortsättningarna, ja 7:an var en kopia på 4:an, det räckte för mig, då sa jag definitivt adjö åt detta. Nej slöseri med tid är vad det är.
Citera
2024-05-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Läs AB kultur i dag, en bra artikel om Star Wars bluffen, de enda filmer som är någorlunda är de orginalgjorda 4-6 utan datamanipulationer. 1-3 går inte ens att se, de är så jävla usla nu för tiden har gått ifrån dem rejält, och fortsättningarna, ja 7:an var en kopia på 4:an, det räckte för mig, då sa jag definitivt adjö åt detta. Nej slöseri med tid är vad det är.

Stort tack för tipset!
Ja, håller nog med om det mesta i den artikeln, trots att man inte fullt ut har samma åsikt var det "kränger" som värst, d v s blir för mongo, i filmsviten.

Journalisten belyser verkligen på ett bra - och mycket roligt! - sätt varför allt tillslut kraschlandar.

Finns inte på kartan att utsätta sig för ett liknande SW-maraton idag, då skulle man behöva skriva in sig på mentalsjukhus efteråt...

Jag delar helt din åsikt att filmerna från 1977-83 i sin ursprungliga form (ej de 1997-justerade) är de man idag kanske härdar ut, och där spelar kanske ens ålder - 70-talist - in ganska mycket.
Den allra första filmen är ju faktiskt en ganska perfekt äventyrs-matiné, ett serietidnings-artat pojkäventyr med charmigt lätt naiv ton.

Men har som sagt numera stängt dörren för gott till denna "space-cirkus"!
Citera
2024-05-05, 21:59
Medlem
Citat:

Stort tack för tipset!
Ja, håller nog med om det mesta i den artikeln, trots att man inte fullt ut har samma åsikt var det "kränger" som värst, d v s blir för mongo, i filmsviten.

Journalisten belyser verkligen på ett bra - och mycket roligt! - sätt varför allt tillslut kraschlandar.

Finns inte på kartan att utsätta sig för ett liknande SW-maraton idag, då skulle man behöva skriva in sig på mentalsjukhus efteråt...

Jag delar helt din åsikt att filmerna från 1977-83 i sin ursprungliga form (ej de 1997-justerade) är de man idag kanske härdar ut, och där spelar kanske ens ålder - 70-talist - in ganska mycket.
Den allra första filmen är ju faktiskt en ganska perfekt äventyrs-matiné, ett serietidnings-artat pojkäventyr med charmigt lätt naiv ton.

Men har som sagt numera stängt dörren för gott till denna "space-cirkus"!

i dagarna släppte disney en "4 maj" blabla . Inte en sekund från skitfilmerna 7,8,9.
Citera
2024-05-05, 22:00
Medlem
Djungelskribentens avatar
Tales of the Empire var ett riktigt sömnpiller
Citera
2024-05-05, 23:16
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Lite ojämn artikel men en och annan korrekt iaktagelse.

Citat:
De sorgligt daterade effekterna som George Lucas i efterhand pillade in i sin originaltrilogi, och som nu fläckar skärmen som variga sår.

Antar att han här refererar till de datoriserade effekterna och de totalt onödiga extra scenerna i vad George Lucas kallade för "Special Editions".

Original effekterna från 70 och 80 talet var däremot banbrytande för sin tid.

Citat:
När man ser alla filmer i rad blir det uppenbart att filmerna inte är avsedda att tas in på det här sättet.

En korrekt observaton. Idén om the Star Wars Saga, har aldrig varit något annat än rent PR påhitt. De berättar om vad som sägs vara samma karaktärer, men har aldrig passat ihop överhuvudtaget.

Citat:
Men de håller sig flytande genom sin koppling till originaltrilogin

Stämmer inte. De har ingen koppling till originaltrilogin. Utan Clone Wars skulle de fallit i glömska när den generation som växte upp med dem mognat till lite. Det var tack vare Clone Wars som den traditionen injicerades med en del energi. Disney trilogin däremot är hjälplöst forlorad.

Citat:
”The force awakens” lever också gott på att samla det gamla gänget igen. Harrison Ford är förstås en fröjd.

Fel igen Harrison Ford måste ha varit en av de värsta aspekterna av The Force Awakens. Snacka om att slösa onödig tid på honom, istället för att göra något intressant av de nya karaktärerna så man kunde byggt en yngre fan base. Disney gjorde verkligen precis allting fel.
Citera
2024-05-06, 20:57
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:

Jag säger som K-2SO. "I find that answer vague and unconvincing."

Episode IX hade premiär för nästan 5 år sen. Nu är du här och skriver i en Star Wars-tråd.
Citera
2024-05-06, 21:05
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Stämmer inte. De har ingen koppling till originaltrilogin. Utan Clone Wars skulle de fallit i glömska när den generation som växte upp med dem mognat till lite. Det var tack vare Clone Wars som den traditionen injicerades med en del energi. Disney trilogin däremot är hjälplöst forlorad.

Nja, snarare är det så att Clone Wars vann över de äldre generationerna, som inledningsvis hatade PT, till att uppskatta dessa filmer. Det mesta tyder på att den yngre generationen tyckte PT var rätt jävla bra hela tiden. Jar Jar kan fortfarande debatteras.

Med denna kunskap är det för tidigt att såga ST jäms med fotknölarna.
Citera
2024-05-06, 21:24
Medlem
Efter avdamnings-premiär? i helgen verkar 25års jubilerarande Star Wars Episode 1 - Det mörka hotet klämt sig in på plats fyra på biotoppen.

Av filmerna i denna trilogi är det nog den segaste förutom när det blir podrace.
Främst p g a den långa ljussabelduellen på Mustafar i tredje filmen är den minst dålig i min bok.
1 h 18 min analys av svärdnörd om var den har enstaka brister:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in