Spännande nyheter idag ang nya Star Wars-filmer.
3 nya filmer är på g:
En som utspelar sig 15 år efter Rise of Skywalker och kommer handla om Rey, med återvändande skådespelerska, som ska bygga upp en ny Jedi Order.
En som blir något sort klimax/fortsättning på "arcen" som är igång i och med Mandalorian, Book of Boba Fett och serien Ashoka, som också fick sin första trailer.
En som ska handla om de första Jedi Riddarna (typ).
Säga vad man vill, men jag har intrycket att de ändå tänker till på Disney/Lucasarts. De verkar inte längre bara slänga fram material, som verkade vara fallet med planerna på t.ex. den där "Squadron" filmen som skulle vara någon sorts flygstrids-film, eller Rian Johnson-trilogin.
Jag tycker ändå senaste nyheterna är genomtänkta:
Sequel-trilogin var ett antiklimax för de flesta och med den nya Rey-filmen kan man få "ett nytt slut" och gottgöra sequel-filmerna. Det kommer säkert utformas till "startskottet" för den nya generationens Star Wars som Disney hoppades att Force Awakens-filmerna skulle vara. Förvånar mig inte om karaktärerna/storylinen som sätts upp i denna film kommer vara dem som fortsätter vara drivande i serierna efteråt.
Mando/Ashoka/Boba Fett-filmen har tidigare sagts vara det som ska knyta samman alla story-lines i de nuvarande serierna. Spännande koncept att en film ska vara det som avslutar allt, alternativt att det blir lite "Avengers-stil". Alla har sina egna serier, men de går ihop när "shit's going down" i en stor film.
Filmen som ska utspela sig längre bak i tiden är fristående från allting och det finns därför många kreativa möjligheter där, samtidigt som det också kan vara startskottet för ännu fler storylines och nya karaktärer (förvånar mig inte om de vill se vilken av denna eller Rey-filmen som slår bäst för att sedan spinna vidare på det). Båda filmerna sätter upp en helt ny era och filmerna är oändliga. Hoppas hoppas detta blir något som anknyter till Knights of The old Republic