2016-12-14, 19:51
Medlem
Man-At-Armss avatar
Med all rätt blev Jar Jar Binks ett hatobjekt, men undra vad Lucas hade för urspungsplaner för Jar Jar i episode två och tre?
Han lär ju ha haft större del i Lucas vision innan alla protester.

Kanske ville Lucas att Anakin skulle döda Jar Jar i episode 3? Att allas favorit, den nya trilogins knasbollechewbacca blir dödad av sin forna bästa vän?
Citera
2016-12-15, 17:42
Medlem
Jag tycker att C-3PO var en mycket bättre comic relief än Jar Jar Binks.
Citera
2016-12-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Med all rätt blev Jar Jar Binks ett hatobjekt, men undra vad Lucas hade för urspungsplaner för Jar Jar i episode två och tre?
Han lär ju ha haft större del i Lucas vision innan alla protester.

Kanske ville Lucas att Anakin skulle döda Jar Jar i episode 3? Att allas favorit, den nya trilogins knasbollechewbacca blir dödad av sin forna bästa vän?
har du inte läst detta?
https://www.reddit.com/r/StarWars/co...4r&sh=becce270
Citera
2016-12-16, 11:36
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
har du inte läst detta?
https://www.reddit.com/r/StarWars/co...4r&sh=becce270
Jodå, det är en jäkla rolig och bra teori.
Citera
2016-12-16, 21:16
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesomegamedude
Ska man kanske konvertera dom till digitala filer innan banden slits?
Det låter väl som en utmärkt idé.
Citera
2016-12-16, 22:56
Medlem
Lavettens avatar
Bioversionerna följde med som bonus på några av DVD-utgåvorna som släpptes i samband med filmerna 1, 2 och 3. Dessvärre var det tyvärr inte DVD-kvalitet på extramaterialet.

De finns dock tillgängliga som "Despecialized Editions" i blu-ray-kvalitet, där fans som ett projekt samlat på sig det bästa de hittat av original-materialet och pusslat ihop det för att få en maximal upplevelse. Det är riktigt, riktigt bra gjort och bräcker de gamla VHS-kassetterna med hästlängder. Rekommenderas verkligen.

Dessa är inte officiella versioner och finns ej att köpa. Däremot kan man ladda ned dem men det får du söka efter själv hur man gör.

Det finns också text till dem i mängder av språk, inklusive svensk.

Här har du i alla fall några länkar med värdefull information om dessa:
1. The Ultimate Introductory Guide to Harmy’s Star Wars Trilogy Despecialized Editions
2. Introducing the Despecialized Edition and Its Sources (YouTube)
Citera
2016-12-17, 01:20
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Bioversionerna följde med som bonus på några av DVD-utgåvorna som släpptes i samband med filmerna 1, 2 och 3. Dessvärre var det tyvärr inte DVD-kvalitet på extramaterialet.

De finns dock tillgängliga som "Despecialized Editions" i blu-ray-kvalitet, där fans som ett projekt samlat på sig det bästa de hittat av original-materialet och pusslat ihop det för att få en maximal upplevelse. Det är riktigt, riktigt bra gjort och bräcker de gamla VHS-kassetterna med hästlängder. Rekommenderas verkligen.

Dessa är inte officiella versioner och finns ej att köpa. Däremot kan man ladda ned dem men det får du söka efter själv hur man gör.

Det finns också text till dem i mängder av språk, inklusive svensk.

Här har du i alla fall några länkar med värdefull information om dessa:
1. The Ultimate Introductory Guide to Harmy’s Star Wars Trilogy Despecialized Editions
2. Introducing the Despecialized Edition and Its Sources (YouTube)

Bra tips, är det närmsta man kan komma orginal Star Wars med HD kvalité.
Finns ju på piratebay också för den som inte har privata trackers.
Citera
2016-12-17, 01:30
Medlem
BallaKlavas avatar
Vem fan bryr sig egentligen? Räcker med att man själv kommer ihåg hur dessa mästerverk var att se på 80-talets sönderkopierade VHS-kassetter. Då kan man tillåta sig själv ett leende i mjugg när ungdomen diskuterar hur misslyckad karaktären JarJar är, och man är den enda i rummet som vet att han inte ens existerar.
Citera
2016-12-17, 06:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Vem fan bryr sig egentligen? Räcker med att man själv kommer ihåg hur dessa mästerverk var att se på 80-talets sönderkopierade VHS-kassetter. Då kan man tillåta sig själv ett leende i mjugg när ungdomen diskuterar hur misslyckad karaktären JarJar är, och man är den enda i rummet som vet att han inte ens existerar.

Jag hade en Star Wars-kopia så dålig att stjärnorna knappt syntes. Rymden var bara mattsvart. Var ett lyft när någon hittat en kopia där man faktiskt såg dessa. Ljudet på min kopia var piss också. I sista striden vid Dödsstjärnan så hördes ingen radiokommunikation piloterna emellan.

Att öht htta filmerna på VHS på 80-talet var svårt.
Citera
2016-12-17, 07:57
Medlem
Angående "unaltered"-versionerna, hur lika är de egentligen bioversionerna?
Om jag känner George Lucas rätt så lär han väl säkert ha kastat in någon ändring till och med i de absolut allra första versionerna som någonsin existerade utanför biograferna, men de eventuella ändringarna kanske bara var nåt trams i stil med att C-3PO säger "We stopped...? Wake up!" istället för "Wake up!" eller nåt liknande?

Jag har också hört från en del 50-talister att biograferna tydligen visade olika versioner på olika ställen, exempelvis att vissa biografer hade repliken "Close the blast doors!" medan andra biografer inte hade det.
Senast redigerad av Mikael861 2016-12-17 kl. 08:02.
Citera
2016-12-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag hade en Star Wars-kopia så dålig att stjärnorna knappt syntes. Rymden var bara mattsvart. Var ett lyft när någon hittat en kopia där man faktiskt såg dessa. Ljudet på min kopia var piss också. I sista striden vid Dödsstjärnan så hördes ingen radiokommunikation piloterna emellan.

Att öht htta filmerna på VHS på 80-talet var svårt.

Jag har en box från 90 talet, men den är remastered
Citera
2016-12-17, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag har en box från 90 talet, men den är remastered

Från -92 eller så kan jag tänka mig om den är från utlandet. Jag tror annars att VHS-boxarna för den svenska marknaden kom ut -95. Flera saker SW-relaterat inträffade 1995:

Leksakerna kom ut i nyproduktion. Kvaliteten var återigen bra.
VHS-filmer till försäljning, trilogin på TV (började 1994).
Star Wars Galaxy Magasine, läsvärd tidning....
Utställning 1995 på leksaksmuseet i Stockholm...

Sedan trailern till specialversionen. Saker var definitivt på gång igen. Trailern kom ut -96 i samband med Independence Day (som för övrigt till stora delar är en pissrulle men det är en annan historia).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in