2015-12-04, 13:04
Medlem
Hoppas någon Star Wars nörd kan besvara en fråga som gäckat mig i många år :P

När man växte upp och enbart Episode 4, 5 och 6 fanns att tillgå så hörde man alltid att "George Lucas tyckte att dom Episoderna var bättre än 1-3 så därför filmade man dom istället".

Betyder detta att han faktiskt hade skrivit Episode 1-3 redan på den tiden? Eller var det bara ett rykte? Eller skrev han helt enkelt historien för Episode 1-3 först i samband med releaserna av dom nyare filmerna i slutet på 90 och början på 2000-talet?

Om det nu är som man hörde när man var barn. Alltså att dom redan var skrivna men ej filmade. Fanns dom att tillgå i ex bokform eller annat?
Citera
2015-12-04, 13:48
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacore84
Hoppas någon Star Wars nörd kan besvara en fråga som gäckat mig i många år :P

När man växte upp och enbart Episode 4, 5 och 6 fanns att tillgå så hörde man alltid att "George Lucas tyckte att dom Episoderna var bättre än 1-3 så därför filmade man dom istället".

Betyder detta att han faktiskt hade skrivit Episode 1-3 redan på den tiden? Eller var det bara ett rykte? Eller skrev han helt enkelt historien för Episode 1-3 först i samband med releaserna av dom nyare filmerna i slutet på 90 och början på 2000-talet?

Om det nu är som man hörde när man var barn. Alltså att dom redan var skrivna men ej filmade. Fanns dom att tillgå i ex bokform eller annat?

Om jag minns rätt så ändrade George Lucas titlen på första filmen, från "Star Wars" till "Star Wars Episode IV: A New hope" år 1981. Så redan där fanns planerna för flera filmer. Sen är det ju allmänt känt att Lucas hittat på mycket av storyn allt eftersom filmerna gjordes, men själva idén om 6 filmer istället för 3 hade han nog tidigt.
Citera
2015-12-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Om jag minns rätt så ändrade George Lucas titlen på första filmen, från "Star Wars" till "Star Wars Episode IV: A New hope" år 1981. Så redan där fanns planerna för flera filmer. Sen är det ju allmänt känt att Lucas hittat på mycket av storyn allt eftersom filmerna gjordes, men själva idén om 6 filmer istället för 3 hade han nog tidigt.

Ok tack för svar. Så du menar alltså att han hade planer och tankar på att göra filmer som utspelade sig före Episode 4-6 men att dessa alltså till stor del skrevs långt efter 70 och 80-tals filmerna? Du kunde med andra ord inte 1992 gå och köpa en bok med Episode 1?

Så kortfattat är det en myt jag växte upp med att han tyckte att Episode 4-6 var bättre än Episode 1-3 och därför filmade dom istället eftersom dom helt enkelt inte var färdigutvecklade på den tiden? Iofs kan han väl ha haft idéer om vad dom skulle handla om redan då och kände att 4-6 verkade mer lovande.
Citera
2015-12-04, 14:21
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacore84
Ok tack för svar. Så du menar alltså att han hade planer och tankar på att göra filmer som utspelade sig före Episode 4-6 men att dessa alltså till stor del skrevs långt efter 70 och 80-tals filmerna? Du kunde med andra ord inte 1992 gå och köpa en bok med Episode 1?

Så kortfattat är det en myt jag växte upp med att han tyckte att Episode 4-6 var bättre än Episode 1-3 och därför filmade dom istället eftersom dom helt enkelt inte var färdigutvecklade på den tiden? Iofs kan han väl ha haft idéer om vad dom skulle handla om redan då och kände att 4-6 verkade mer lovande.

Står lite om det här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Star_W...iginal_trilogy
Citera
2015-12-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Står lite om det här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Star_W...iginal_trilogy

Tack!

"It wasn't long after I began writing Star Wars that I realized the story was more than a single film could hold. As the saga of the Skywalkers and Jedi Knights unfolded, I began to see it as a tale that could take at least nine films to tell—three trilogies—and I realized, in making my way through the back story and after story, that I was really setting out to write the middle story."
Senast redigerad av dacore84 2015-12-04 kl. 15:29.
Citera
2015-12-04, 18:02
Medlem
Sameshs avatar
Kan även passa på och säga att i Star Wars-bibeln som finns ute nu så finns det ett reportage där George tar upp detta ämnet också.
Citera
2015-12-05, 17:53
Det var längesen man såg Star Wards filmerna, nu tänkte jag ändå se dem innan nya kommer ut på bio. Även fast de inte hänger samman kan det vara kul att komma in i världen och atmosfären igen, så nu undrar jag iaf i vilken ordning man ska se de gamla Star Wars filmerna?
Citera
2015-12-05, 18:02
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Det var längesen man såg Star Wards filmerna, nu tänkte jag ändå se dem innan nya kommer ut på bio. Även fast de inte hänger samman kan det vara kul att komma in i världen och atmosfären igen, så nu undrar jag iaf i vilken ordning man ska se de gamla Star Wars filmerna?

The Force Awakens lär inte påminna om de hemska prequelfilmerna på något sätt, så du bör skippa skiten helt och hållet. Se bara A New Hope, The Empire Strikes Back och Return of the Jedi. Despecialized-versionerna, såklart.
Citera
2015-12-05, 18:36
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Det var längesen man såg Star Wars filmerna, nu tänkte jag ändå se dem innan nya kommer ut på bio. Även fast de inte hänger samman kan det vara kul att komma in i världen och atmosfären igen, så nu undrar jag iaf i vilken ordning man ska se de gamla Star Wars filmerna?

Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
The Force Awakens lär inte påminna om de hemska prequelfilmerna på något sätt, så du bör skippa skiten helt och hållet. Se bara A New Hope, The Empire Strikes Back och Return of the Jedi. Despecialized-versionerna, såklart.

Jag håller på att se om alla sex filmerna också nu inför The Force Awakens, även om Ep. 1-3 inte är särskilt bra så innehåller dom ändå vissa ljusglimtar som gör det värt att se filmerna, sen den gamla trilogin finns väl inte ens tillgänglig utan Special Edition ens?, får hoppas Disney släpper dom separat någon gång.
Citera
2015-12-05, 18:38
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
sen den gamla trilogin finns väl inte ens tillgänglig utan Special Edition ens?, får hoppas Disney släpper dom separat någon gång.

Tyvärr inte! Man får ladda ner despecialized-versionerna om man vill se originalfilmerna i prima ljud- och bildkvalitet, utan alla genomhemska ändringar.
Citera
2015-12-05, 18:44
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
The Force Awakens lär inte påminna om de hemska prequelfilmerna på något sätt, så du bör skippa skiten helt och hållet. [/u].

Håller inte med alls, dom är riktigt underhållande och bättre än 90% av det sci-fi och fantasy som släppts. Star Wars har aldrig varit seriöst, man får ta det för vad det är så får man roligare! Gillar man star wars så gillar man såklart även prequelfilmerna. Kan även rekommendera Star Wars: Rebels och Star Wars Clone Wars-serierna, mycket underhållande och mysiga!
Citera
2015-12-05, 18:44
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Tyvärr inte! Man får ladda ner despecialized-versionerna om man vill se originalfilmerna i prima ljud- och bildkvalitet, utan alla genomhemska ändringar.

Alla ändringar är inte hemska imho, allt som ger mer närvaro i bakgrunden tycker jag är helt okej faktiskt, men att Greedo skjuter först, Jabba vid Millenium Falcon, Christensen istället för Sebastian Shaw är helgerån och fullständig idioti. Men med tanke på hur besatt Lucas var vid sina visioner för filmerna så kanske han har copyright på dom fortfarande?, att dom inte får säljas utan S.E. då alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in