Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Problemet är att du inte talar sanning. Kvaliteten var bättre då. Inte vet jag de kemiska detaljerna men plasten var av ypperlig kvalitet på 70- och 80-talet. Designen var oslagbbar.
Det går ibland att överträffa originalet men det är sällsynt, i synnerhet när originalet hade lagts ned omsorg på från första början. Det där har frångåtts idag. Det är för stora kvantiteter av allting.
Lagt till: jag såg "din" Leia. Ja fantastisk men det är ingen leksak utan en samlarpryl.
Plast är väl egentligen aldrig av ypperlig kvalité. Det är dömt att åldras med mindre värdighet. Många gamla Kenner-leksaker är tärda av tidens tand. Det är mest synligt när plasten är vit -> gulnade stormtroopers.
Är inte heller någon expert på polymerer, så kan inte svara på om de material som används i Black Series kommer att stå upp bättre i det längre tidsperspektivet. Men min gissning är att det inte är någon större skillnad.
Rent utseendemässigt har utvecklingen varit anmärkningsvärd. Sen kan man argumentera för att den äldre designen är den bättre, men det är ungefär samma sak som att föredra NES framför XboxOne. Tekniskt efterblivet men med hög nostalgifaktor.
Javisst är Hot Toys samlarprylar. Men vad är 70-talets Kenner idag? Barn har oftast roligast när de får sitta på marken och leka med en pinne.