Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-21, 14:06
  #7537
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Alla som läst dina inlägg här i tråden har nog förstått att du är en stor foliehatt. Nu tar du dina fantasier ännu längre och tror att åklagaren har dikterat målsägandens uppgifter som de refererats i domen?
Uppgifterna i hovrättens tidigare dom stämmer i alla fall inte med vad Sune Lindberg själv sade vid rättegången. Jag har alltså lyssnat på ljudupptagningarna, och jag minns tydligt att Sune sade sig vara 100% säker på att det var "Bertil". Det betyder naturligtvis inte att han hörde rätt, men det var alltså så han sade i vittnesmålet. Att det sedan står något helt annat i den tidigare domen (hovrätten 2005) är lite märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Förhören med målsäganden finns kvar i utredningen. Varför tror du att dessa förhör inte skulle finnas kvar? Ta av dig foliehatten.
Jag har alltså frågat flera gånger här i tråden efter förhören med Sune Lindberg, men jag har inte fått något svar. Av umeåutredarnas nya FUP (se aktbil. 131, s.19) framgår också att mer än femtio sidor av den gamla förundersökning från Luleå tycks ha förkommit. Kanske du själv kan visa var i förundersökningen förhören med Sune Lindberg finns?

Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Sune säger ju faktiskt rakt ut att han är säker på att KL är GM i flera tidningsintervjuer

Så jag vet inte om det skulle väga tyngre om man hittar det i en fup eller i en tidningsintervju eller tv intervju.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...gjort-det-har/
Enligt umeåutredarnas nya FUP från 2017 är Sune Lindberg något dement, och man bedömde att ett regelrätt förhör med honom inte skulle vara till gagn för någon, allra minst Sune själv (aktbil. 131, s.29).

Vad Sune säger i en intervju i Expressen nu tretton år senare är alltså inte jätteintressant. Nog skulle det väl vara mer intressant att få läsa hans egna ord från förhör eller rättegångar?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-10-21 kl. 14:10.
Citera
2017-10-21, 14:18
  #7538
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Poliserna i Luleå, och även åklagaren, kom fram till att DNA-spåret sannolikt inte kom från gärningsmannen. Det var 2004. 2017 kom vissa andra, speciellt en foliehatt, fram till samma sak..
2017 konstaterades att inte DNA-spåret inte kom från GM 2004 gissade man, troligen för att man inte vågade chansa (hade ju kunnat vara någon annan av de då 3 andra misstänkta än Linna).


Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Känner det bra med vetskapen om att Luleåpolisen som utredde mordet i Kalamark låg 13 år före er andra i denna slutsats?

Ger vi er andra 13 år till så kanske ni kommer fram till att Kaj Linna är den mest sannolika gärningsmannen av alla som hittills diskuterats i tråden. Man får tänka på att vissa behöver lite mer betänketid än andra. Inget fel med det.
Eftersom du nu själv väljer att gå ut med att du endera hör till Luleåpolisen eller åklagaren så blir ju ditt medvetna försöka att blåsa trådens läsare än allvarligare.

Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, det är bra att hänvisa till källa men det är betydligt bättre att låta bli än att lägga ut falska källor. Sådant tilltag kan lätt tas för att man faktiskt inte har ärligt uppsåt i sitt skrivande här i tråden.


Jag menar, bara att använda Expressen som källa .....

...när det är så enkelt att på nätet hitta vad som gäller ...

....gör ju att man misstänker att 'Sommarsemestern' har en dold agenda![/i]
Citera
2017-10-21, 14:29
  #7539
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppgifterna i hovrättens tidigare dom stämmer i alla fall inte med vad Sune Lindberg själv sade vid rättegången. Jag har alltså lyssnat på ljudupptagningarna, och jag minns tydligt att Sune sade sig vara 100% säker på att det var "Bertil". Det betyder naturligtvis inte att han hörde rätt, men det var alltså så han sade i vittnesmålet. Att det sedan står något helt annat i den tidigare domen (hovrätten 2005) är lite märkligt.


Jag har alltså frågat flera gånger här i tråden efter förhören med Sune Lindberg, men jag har inte fått något svar. Av umeåutredarnas nya FUP (se aktbil. 131, s.19) framgår också att mer än femtio sidor av den gamla förundersökning från Luleå tycks ha förkommit. Kanske du själv kan visa var i förundersökningen förhören med Sune Lindberg finns?


Enligt umeåutredarnas nya FUP från 2017 är Sune Lindberg något dement, och man bedömde att ett regelrätt förhör med honom inte skulle vara till gagn för någon, allra minst Sune själv (aktbil. 131, s.29).

Vad Sune säger i en intervju i Expressen nu tretton år senare är alltså inte jätteintressant. Nog skulle det väl vara mer intressant att få läsa hans egna ord från förhör eller rättegångar?

Redan efter röstkonfronrationen skulle jag vilja påstå att vi fick klart för oss att hans vittnesmål inte väger särskilt tungt, varken det han säger i fup eller i Expressen, men det är förståeligt efter en sä traumatisk upplevelse.
Citera
2017-10-21, 15:04
  #7540
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Redan efter röstkonfronrationen skulle jag vilja påstå att vi fick klart för oss att hans vittnesmål inte väger särskilt tungt, varken det han säger i fup eller i Expressen, men det är förståeligt efter en sä traumatisk upplevelse.
Må så vara att ni själva inte tyckte att hans egna ord vägde så tungt, men det rättfärdigar väl knappast att man sedan förvanskar vad han faktiskt sade.

Det rätta hade väl varit i så fall att redovisa vad han faktiskt sade, och sedan kanske komplettera med ett utlåtande om att vittnesmålet inte bedömdes som tillförlitligt. Vem gjorde den bedömningen förresten?

Och inte kan man väl gallra förhör med målsägande bara för att man inte själv tror på det som sägs?
Citera
2017-10-21, 15:14
  #7541
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Må så vara att ni själva inte tyckte att hans egna ord vägde så tungt, men det rättfärdigar väl knappast att man sedan förvanskar vad han faktiskt sade.

Det rätta hade väl varit i så fall att redovisa vad han faktiskt sade, och sedan kanske komplettera med ett utlåtande om att vittnesmålet inte bedömdes som tillförlitligt. Vem gjorde den bedömningen förresten?

Och inte kan man väl gallra förhör med målsägande bara för att man inte själv tror på det som sägs?


Det är ju din sanning att det förvanskats, inte min.
Citera
2017-10-21, 15:27
  #7542
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Det är ju din sanning att det förvanskats, inte min.
Det är naturligtvis varken din eller min sak att göra den här bedömningen åt andra. Var och en som är intresserad av rättssäkerhetsfrågor kan ju själv läsa förhören med Sune Lindberg, och utskrifterna från ljudupptagningen av vad Sune sade i rätten, och sedan jämföra med hur hans lämnade uppgifter framställdes i hovrättsdomen från 2005. Eller?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-10-21 kl. 16:01.
Citera
2017-10-21, 18:25
  #7543
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
@Sommarsemestern har du tillgång till förhören med Sune? Har aldrig sett dessa!

Har ett minne av att jag läst förhören. Nu har jag inte tillgång till förhören.
Citera
2017-10-21, 18:33
  #7544
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har alltså lyssnat på ljudupptagningarna, och jag minns tydligt att Sune sade sig vara 100% säker på att det var "Bertil".

Du måste nog försöka ha lite nyanser här och inte hoppa på första bästa foliehattslösning som faller dig i smaken.

Om han sa i förhör, via ljudupptagningarna, som du hörde, att han trodde det var den först misstänkte som var gärningsman så lär det stämma. Det var ju vad han trodde då. Sedan ändrade han sig när han fick flera olika röster uppspelade för sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har alltså frågat flera gånger här i tråden efter förhören med Sune Lindberg, men jag har inte fått något svar.

Har du frågat polisen efter handlingarna? Man kan misstänkta att ditt syfte i tråden annars är att sprida teorier som du får in via din foliehatt.
Citera
2017-10-21, 18:36
  #7545
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
2017 konstaterades att inte DNA-spåret inte kom från GM 2004 gissade man, troligen för att man inte vågade chansa (hade ju kunnat vara någon annan av de då 3 andra misstänkta än Linna).

Skillnaden mellan att gissa och chansa?

Citat:
Ursprungligen postat av habet
Eftersom du nu själv väljer att gå ut med att du endera hör till Luleåpolisen eller åklagaren så blir ju ditt medvetna försöka att blåsa trådens läsare än allvarligare.

Det har jag ju inte sagt. Många förstod redan 2004 att det här DNA-spåret sannolikt inte kom från gärningsmannen. Det var inte så att det bara var några utredare i Luleå och en åklagare som hade den uppfattningen av alla i Sverige.
Citera
2017-10-21, 18:40
  #7546
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Må så vara att ni själva inte tyckte att hans egna ord vägde så tungt, men det rättfärdigar väl knappast att man sedan förvanskar vad han faktiskt sade.

Nej, naturligtvis inte. Är det så att det i domen står något som målsägande inte sagt så är det personalen på domstolen som har ansvaret för felet.

Ibland blir det fel nämligen när det ska redogöras i en dom, speciellt om ett förhör är flera timmar långt och den som förhörs kanske inte alltid är verbalt begåvad.
Citera
2017-10-21, 19:59
  #7547
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Skillnaden mellan att gissa och chansa?

Märklig fråga, det naturliga hade varit om du frågat om skillnaden mellan konstaterade och gissade då det var huvudorden i mitt inlägg.
Men för all del jag kan skriva om formuleringen
"2017 konstaterades att DNA-spåret inte kom från GM, 2004 antogs, troligen för att man inte på vinst och förlust vågade riskera att det hade kunnat vara någon annan av de då 3 andra misstänkta än Linna."
'Draifos' fundering kring DNA-spåret var fortfarande vettig tills man hade konstaterat (vilket gjordes 2017) att det kom från ambulanspersonalen.
Min poäng var att du inte är personen att hålla på tjata om det här DNA-spåret eftersom du helt uppenbart far med rena lögner här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det har jag ju inte sagt. Många förstod redan 2004 att det här DNA-spåret sannolikt inte kom från gärningsmannen. Det var inte så att det bara var några utredare i Luleå och en åklagare som hade den uppfattningen av alla i Sverige.
Nu skrev du faktiskt "Känner det bra med vetskapen om att Luleåpolisen som utredde mordet i Kalamark låg 13 år före er andra i denna slutsats?" med fortsättningen "Ger vi er andra 13 år till.... "
Det är svårt att tolka det på annat sätt än att du tillhör dem.

Men skillnaden är ändå marginell, det är likt förbannat jävligt illa att använda sig av falska källor för att vilseleda trådläsarna. Inte blir det bättre av att man använder sig av Expressen för att tolka lagar. Det är om något en foliehatt som beter sig så!
Citera
2017-10-21, 21:00
  #7548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Vad dessa privata utredare är övertygade om vet vi egentligen inte. De fick ju betalt för att lägga fram någon teori och göra egna analyser i fallet. Vissa saker kan enkelt köpas för pengar.

👤☆JokerM@nnen☆ Investigator🔎🔍 of the case of KálaM@rk👤

👤"SommarSemestern" Jo då ! vi vet så väl vad dessa två "korrupta" privat-utredare vid namnen ➡Jan Olsson & Peter Karlsson då var stort övertygade om , och utan att dom ägde , och då hade , några grundläggande bevis för sina då "korrupta" övertygelser och påpekanden. Deras' dåvarande "korrupta" övertygelser handlade om att en av Polackerna / då relaterad till LångaRedsMordet År 2011 , var en av de persónerna som då befann sig på HemmansÄgorna i KálaMark 30 , Onsdagen den 14 April År 2004 och där då begick en brutal och empatilös misshandel av HemmansÄgaren Ólov Róger Lindberg och sedan därefter okså orsakade hans' död samt även därtill sagt , den brutala misshandlen , då av hans' två år yngre broder Kárl-Sune Lindberg (tillsammans) med en BrandSläckar-försäljare. Polacken & BrandSläckar-försäljaren var de två "korrupta" utredarna ➡Jan Olsson & Peter Karlssons' stora övertygelse. Dessa två "korrupta" utredare var då okså Advokat Thomas Magnussons' springpojkar. Jan Olsson betalades bland annat för att springa runt halva Norrbotten för att där då leta efter Polackiska släktingar till LångaReds-Polackerna. Jan Olsson & Peter Karlsson var okså helt övertygad om att en Polack hade då , från Kála🎩Hattens' Parkerings-plats begivit sig åkandes på skidor och fram till HemmansÄgorna i KálaMark 30 , (trotts !) att de dåvarande MordRotels-Teknikerna Caj Enqvist och Nils Nilsson då okså tillsammans med Kriminal-Inspektören Bo Nordlund aldrig kunde varken då / iakttaga eller konstatera några gjorda skidSpår , och detta , varken från själva HemmansÄgorna i KálaMark 30 och fram till Kála 🎩Hattens' Parkerings-plats , eller från Kála🎩Hattens' Parkerings-plats och fram till HemmansÄgorna i KálaMark 30 , men dom var väl antagligen alla (tre) ganska "Démenta" / (då dessa MordRotels-Teknikerna gjorde den Tekniska förundersökningen Fredagen den 16 April År 2004) , du vet SommarSemestern , "det är ju Norrland du vet , sista färden , om du har sett den filmen" 👤

👤☆JokerM@nnen☆ Investigator🔎🔍 of the case of KálaM@rk👤
__________________
Senast redigerad av JokerMannen 2017-10-21 kl. 21:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback