2017-06-20, 12:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Troligtvis inte, eftersom Polens medlemskap i EU trädde i kraft 1 maj 2004, och polska medborgare dessförinnan inte omfattades av den fria rörligheten inom EU. Däremot finns det väl inget som hindrar att de träffat Kalamarksmördaren (en annan polack inhyrd av anstiftaren/medhjälparen från regionen?)
Fast om sannolikheten för att Tabisz och Tabor begick mordet är liten pga att Polen inte var med i EU, så är väl sannolikheten att random annan polack begick mordet liten den också? Det är ju inte bara Tabisz och Tabor som hade svårare att komma in i Sverige, utan det gällde ju polacker i stort.

Citat:
som berättat för dessa om sitt MO, och fått dem att tänka att om de gör likadant i Långared kan de förvilla utredningen ...
Bortsett från min invändningar ovan, är vi då inne på väldigt komplicerade tankegångar, som i likhet med alla komplicerade tankegångar har låg inneboende sannolikhet. Om Tabisz och Tabor inte kan ha begått kalamarksmordet, blir detta mords likheter med långaredsmordet ett betydligt svagare argument för annan gärningsman än den tidigare utpekade, som mer hänger på sannolikt antal förövare än på dennes/dessas identitet.
Citera
2017-06-20, 13:29
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ju inte bara Tabisz och Tabor som hade svårare att komma in i Sverige, utan det gällde ju polacker i stort.

Polen fick visumfrihet till Schengen långt innan de släpptes in i själva samarbetet. Det var absolut inget problem för polacker att ta sig in i Sverige vid den aktuella tidpunkten. Att arbeta eller stanna längre perioder var svårare än nu men med lite kreativitet och ett fritt förhållningssätt till lagen gick det också.
Citera
2017-06-20, 15:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Inte mycket till info men han dök upp i en taxi förra veckan på Västra Järnvägsgatan 7 för att göra förarprovet antar jag. Han steg ur taxin som om det vore en filmstjärna, man blev nästan star struck.
Såg verkligen stilig ut och ser bättre ut i verkligheten. Taxin stod f.ö. och tickade en halvtimme och väntade medan han gjorde sitt ärende. Advokaten känner sig nog trygg med sitt lån.
Citera
2017-06-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Inte mycket till info men han dök upp i en taxi förra veckan på Västra Järnvägsgatan 7 för att göra förarprovet antar jag. Han steg ur taxin som om det vore en filmstjärna, man blev nästan star struck.
Såg verkligen stilig ut och ser bättre ut i verkligheten. Taxin stod f.ö. och tickade en halvtimme och väntade medan han gjorde sitt ärende. Advokaten känner sig nog trygg med sitt lån.

Jobbar du för "Hänt i veckan" eller?
Citera
2017-06-20, 17:33
Medlem
Hejsan,

Ville höra ifall någon här sitter på fup med tillhörande protokoll och/eller ljudupptagningar från TR/HovR? Hade uppskattats enormt. Delar gärna med mig av det jag har sedan tidigare vilket är en del och jag har också tillgång till diverse rättsliga databaser med mycket material som jag kan byta mot om så önskas. Allt är givetvis av intresse.

Tack på förhand.

Ps. Får jag inte tag på det här kommer jag beställa det, och är det någon som vill vara med så släng iväg ett PM så kan vi ju dela på kostnaderna. Ds.
Senast redigerad av okand1 2017-06-20 kl. 17:36. Anledning: Felstavning + tillägg
Citera
2017-06-20, 19:14
Medlem
En mördare går fri, hur kan det bli så? 13 års semester på våran bekostnad och 25 miljoner i retroaktiv lön, betalt med skattemedel som hederliga människor slitit ihop. Allt detta på grund av klumpig polisutredning.
Citera
2017-06-20, 19:58
Medlem
Hur går undersökningen vidare nu?
Citera
2017-06-20, 22:22
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast om sannolikheten för att Tabisz och Tabor begick mordet är liten pga att Polen inte var med i EU, så är väl sannolikheten att random annan polack begick mordet liten den också? Det är ju inte bara Tabisz och Tabor som hade svårare att komma in i Sverige, utan det gällde ju polacker i stort.

Bortsett från min invändningar ovan, är vi då inne på väldigt komplicerade tankegångar, som i likhet med alla komplicerade tankegångar har låg inneboende sannolikhet. Om Tabisz och Tabor inte kan ha begått kalamarksmordet, blir detta mords likheter med långaredsmordet ett betydligt svagare argument för annan gärningsman än den tidigare utpekade, som mer hänger på sannolikt antal förövare än på dennes/dessas identitet.

Vill tillägga att vi hade mycket Polacker i Sverige redan under millennie skiftet, antar att det ändå hade med vårt eget medlemskap att göra, vill också passa på att säga att dom är duktiga och rediga människor ....
nu såg jag att någon annan skrev effektivare om detta..ursäkta
Senast redigerad av Diavlo 2017-06-20 kl. 22:25.
Citera
2017-06-21, 09:37
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeroknut
En mördare går fri, hur kan det bli så? 13 års semester på våran bekostnad och 25 miljoner i retroaktiv lön, betalt med skattemedel som hederliga människor slitit ihop. Allt detta på grund av klumpig polisutredning.

Word! Fördjävligt. .
Citera
2017-06-21, 14:41
Medlem
Står i Expressen att Linna ska slå sig på skorpionmjölkning.http://www.expressen.se/nyheter/brot...sterparadiset/
Kan redan se framtidens rubriker för mig.
"30 döda av skorpiongift" halva rättsväsendet i ...... borta"
" Linna död av skorpionbett"
"Linna nya Refaat"
Etc.
Citera
2017-06-24, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eeroknut

En fånge kostar 6000 kr om dagen i Sverige. Alltså har Kaj Linna också kostat oss 28,8 miljoner kr redan. Så den rätta matematiken blir alltså 25+28,8 = 53,8. Sedan tillkommer kostnader för polisutredning och rättegång som säkert landar på några miljoner. Lågt räknat kommer hela Kaj Linna affären kostat oss 55 miljoner kr.

55 000 000 räcker för att driva en sjuksköterska i 110 år eller minst 3 sjuksköterskor under ett arbetsliv.

hejhopp
Senast redigerad av datapojken 2017-06-24 kl. 02:01.
Citera
2017-06-24, 07:41
Medlem
De där beloppena som du/ni nu joddlar om är ju bara en pytteliten del i Det Stora Samhällsexperimentet. Det som svennen så gärna
pröjsar för. "Vi" är ju så rika - så inlåsningen av den oriktigt lagförde KL måste ju bara helt hamna på svenskars "nöjeskonto". I Rom fanns det gladiatorspel - här har vi annat för oss.
Citat:
Ursprungligen postat av datapojken
En fånge kostar 6000 kr om dagen i Sverige. Alltså har Kaj Linna också kostat oss 28,8 miljoner kr redan. Så den rätta matematiken blir alltså 25+28,8 = 53,8. Sedan tillkommer kostnader för polisutredning och rättegång som säkert landar på några miljoner. Lågt räknat kommer hela Kaj Linna affären kostat oss 55 miljoner kr.

55 000 000 räcker för att driva en sjuksköterska i 110 år eller minst 3 sjuksköterskor under ett arbetsliv.

hejhopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in