Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 14:07
  #8137
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Ojojoj, det låter som att Nils nu är ganska rökt!! Om detta utreds, och det visar sig att han manipulerat fram falska bevis som ligger till grund för en livstidsdom som hittills avtjänats med 13 år, får han ett rejält fett straff och ett enormt skadeståndskrav på sig. Ett uselt liv blir ännu uslare!

Att manipulera fram falska bevis som leder till en livstidsdom för någon annan tror jag rättsväsendet skulle se väldigt allvarligt på. Eller hur?

Huvudvittnet har inte blivit åtalad för något ännu, tror du saken är preskriberad? Vilket brott är det du kan tro att huvudvittnet gjort sig skyldig till?
Citera
2017-11-21, 14:14
  #8138
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Ingenting av det är ju ens i närheten av att räcka för ens att väcka åtal.
Det fattar väl du också?

Bevisningen som fanns, när indiciekedjan var som starkast, räckte till fällande dom ansåg två eniga domstolar. Och Högsta domstolen avslog flera resningsansökningar. Det säger emot ett påstående om att det inte hade räckt för åtal.
Citera
2017-11-21, 14:23
  #8139
Medlem
Hört talas om styckmordcirkusen? Med två falskanklagade, utsatta för livstidsbestraffning? Det sjunger väl om korrumperat rättssystem?
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Att manipulera fram falska bevis som leder till en livstidsdom för någon annan tror jag rättsväsendet skulle se väldigt allvarligt på. Eller hur?

Huvudvittnet har inte blivit åtalad för något ännu, tror du saken är preskriberad? Vilket brott är det du kan tro att huvudvittnet gjort sig skyldig till?
Citera
2017-11-21, 14:57
  #8140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det du presenterar nu är ju bara ett nytt fantasifullt "scenario" som bygger på alt 1.

Frågan gällde om du ens kan se något annat alternativ än alt 1 och alt 2. Kan du det?

Haha ja du, jag skriver OÄNDLIGT med scenarion fler än så kan jag inte öppna upp för.

Dennaom har svårast att se alternativ till sina egna teorier hör i tråden är du själv Draifos.

Men men.

Jag har en fråga till dig tror du på en eller 2 gärningsmän?
Citera
2017-11-21, 15:31
  #8141
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Haha ja du, jag skriver OÄNDLIGT med scenarion fler än så kan jag inte öppna upp för.
Jag talar alltså om de grundantaganden som dina "scenarion" alltid bygger på. Det jag frågar dig är om du ens kan föreställa dig att finns ett tredje alternativ, utöver dina egna alt 1 och alt 2:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004. Kaj Linna dömd 2005, frikänd 2017.
Citera
2017-11-21, 15:47
  #8142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag talar alltså om de grundantaganden som dina "scenarion" alltid bygger på. Det jag frågar dig är om du ens kan föreställa dig att finns ett tredje alternativ, utöver dina egna alt 1 och alt 2:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004. Kaj Linna dömd 2005, frikänd 2017.

Som att Kaj Linna inte varit inblandad alls alltså (antar att det är det du vill höra). Det skrev jag ju redan i första inlägget du citerade så självklart finns den möjligheten. Några % chans har den ju absolut.

Men till frågan Draifos.

En eller 2 gärningsmän?
Citera
2017-11-21, 15:53
  #8143
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Som att Kaj Linna inte varit inblandad alls alltså (antar att det är det du vill höra). Det skrev jag ju redan i första inlägget du citerade så självklart finns den möjligheten. Några % chans har den ju absolut.
Ja, jag beskriver även ditt andra alternativ (alt 2) i inlägget jag länkar till. Men det jag frågar dig är alltså om du ens kan föreställa dig att finns ett tredje alternativ, utöver dina alt 1 och alt 2:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004. Kaj Linna dömd 2005, frikänd 2017.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-11-21 kl. 15:58.
Citera
2017-11-21, 17:10
  #8144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, jag beskriver även ditt andra alternativ (alt 2) i inlägget jag länkar till. Men det jag frågar dig är alltså om du ens kan föreställa dig att finns ett tredje alternativ, utöver dina alt 1 och alt 2:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004. Kaj Linna dömd 2005, frikänd 2017.

Jag har läst dina 2 påståenden och förstår inte frågan. Jag är öppen för alla alternativ.

Ställ om en konkret fråga så svarar jag.

Men återigen

Draifos, tror du på en eller 2 gärningsmän?
Citera
2017-11-21, 18:04
  #8145
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag har förstått er rätt så menar ni att det bara finns två möjliga alternativ:

alt 1. Det påstås att Kaj Linna har sagt att han är gärningsmannen. När utredarna sedan granskar Linna så tycker man sig finna stöd för påståendet i de omständigheter ni beskriver här. Eftersom det är osannolikt att det skulle stämma så här bra av slumpen så tyder det här på att Linna är gärningsmannen.

alt 2. Det påstås att Kaj Linna har sagt att han är gärningsmannen. När utredarna sedan granskar Linna så tycker man sig finna stöd för påståendet i de omständigheter ni beskriver här. Det låter visserligen otroligt att det skulle stämma så här bra av slumpen, men den oskyldige Linna har här en maximal otur.

Skyldig eller en otrolig slump alltså. Kan ni inte se något tredje alternativ?

Jag är helt enkelt övertygad att Nils talar sanning i allt utom just avvärjningsresan.
Det skedde ingen avvärjningsresa utan det var då man planterade ut den vita bilen som skulle användas vid rånet, Nils stod för den bilen och skulle få betalt av bytet kl 24:00 i långträsk den 14-15/4 2004.GM dök aldrig upp!

Bertil har inget med detta att göra anser jag bestämt.

Om Kaj är GM då har defefintivt inte Bertil varit med honom och rekat eller vice versa, det är jag näst intill 100% säker på!
Bertil och Kaj var inte kära vänner vid tillfället.

*Kaj ville inte att Nils skulle berätta nåt till Bertil om planen
*Nils ville inte att Bertil skulle ringa till kaj för att stoppa honom eftetsom då hade kaj förstått att Nils golat till Bertil om planen

Detta är min starka övertygelse!
Citera
2017-11-21, 18:35
  #8146
Medlem
Kirunalasses avatar
Nåniin.

Alternativ 1,2,3,4,5,6,7 ........ oändlighet och till sist sitter lisbeth palme som altarnativ nr 1 miljon.
Endast ett alternativ är sant och det ser ju vem som helst att Kaj linna helt enkelt inte kan vara inblandad i nåt av dessa 1 miljon alternativ.
Han är helt enkelt född med kroniskt oturssymdrom som gör det helt omöjligt att han kan vara inblandad
Förstått?!!
Citera
2017-11-21, 18:37
  #8147
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Detta är min starka övertygelse!
Svara gärna på frågan i inlägget du citerade.
Citera
2017-11-21, 21:32
  #8148
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Svara gärna på frågan i inlägget du citerade.

Men i mitt alternativ finns det inte att Linna har sagt att han är GM.
Han har nekat hela tiden.
Mitt alternativ bygger på att Nils talar sanning, delvis sanning, alltså han ljuger om avvärjnkngsresan i övrigt är allt annat sant anser jag.

Jag vet inte om jag riktigt förstår dessa 2 alternativ, jag håller inte med dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback