2017-05-19, 00:37
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Du framhäver åter din oförmåga att tolka t.om. enkla texter, så jag förtydligar här min ståndpunkt, och jag förmodar att du därefter återigen väljer att inte bemöta min replik:
"Det kryllar ockå av faktafel, felskrivningar, feltolkningar, felstavningar, syftningsfel osv. som till del får läggas både uppgifternas och utskrifternas upphovsmän till last, men än mer tingsrätten, som godtagit dessa styggelser som grund för åklagarens stämningsansökan!"

Tingsrätten har alltså godtagit att förhörsprotokoll innehåller bland annat felstavningar och feltolkningar. Du kan verkligen inte ha läst många förhör i dina dagar då detta långt ifrån är något unikt.

En tingsrätt kan i och för sig välja att inte utfärda stämning om ett åtal inte uppfyller formaliteter eller verkar ogrundat. Den uppfattningen har du knappast stöd för eftersom åtalet vann bifall i tingsrätt och hovrätt och Högsta domstolen beviljade inte någon prövning.
Citera
2017-05-19, 00:44
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kan möjligen vara svårt för Thomas Magnusson att ge sig in i diskussioner om Kejsarens nya kläder när han själv han svårt att se dem. Att prata om den här "bevisningen" skulle på något sätt bli som att medge att den existerar. Jag menar, hur fan bemöter man sådant där?

Vilken bevisning är det du syftar på nu, den formella? Eller den objektiva? Kanske subjektiva? För att ta ett exempel kanske du kan förklara vad för slags bevisning det tidigare oidentifierade DNA-spåret var?
Citera
2017-05-19, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Så en <oskyldig> person ska inte kunna fällas på svag bevisning, men en <skyldig> person ska kunna fällas på svag bevisning? Vem menar du ska göra en sådan bedömningen innan domstolen gör sin bedömning? Eller är det två steg du menar ska ske, först ska domstolen ta ställning till om den som står åtalad är <oskyldig>, och är bevisningen då svag ska han eller hon frias. Fast framstår den åtalade som <skyldig> ska svag bevisning räcka?

Väldigt mycket talar ju för att det är Kaj Linna som gjort detta. Väldigt lite talar för att det inte är han. Ställ frågan till honom direkt så kanske chansen, eller risken, att du får svar ökar.

Du har helt tappat det. Trodde faktiskt mer om dig.
Citera
2017-05-19, 01:37
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
När DNA-spåret säkrades antogs det komma från gärningsmannen. Man gick ut i media med det här, och snart skulle minsann gärningsmannen vara fast. Sedan blev det tyst, och nu kommer alltså DNA-spåret högst sannolikt inte från gärningsmannen. Vad kan det vara som har fått åklagaren att ändra uppfattning så radikalt?

Du har tidigare skrivit att det tidigare oidentifierade DNA-spåret rimligtvis måste ha kommit från gärningsmannen eftersom det inte kom från Kaj Linna. Menar du fortfarande att det är gärningsmannen som avsatt DNA-spåret, som man nu kan koppla till en viss person?

Vad är det i så fall som har fått dig att ändra uppfattning så radikalt om DNA-spåret? Var det verkligen det spåret som gjorde att man gick ut i media och satte press på Kaj Linna? Har du någon källa på det här eller litar du på <Skräddarens> ord?
Citera
2017-05-19, 01:41
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Herregud. Det där förhöret med Viklund gav inte mycket.
Vilka fruktansvärda summor det där feta svinet har kostat samhället genom sina sagor.
Totalt vrak till människa.

Kostat samhället enorma summor har han väl inte gjort? Det är ju sannolikt Kaj Linna som har belastat samhället med anledning av brotten i Kalamark? Den som är ett vrak till människa är väl rimligtvis den som begår mord samt grovt rån?
Citera
2017-05-19, 01:44
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Kan ha varit KL som på sin färd söderut drog inom Kalamark och hade en liten tete-a-tete med bröderna. Men det behöver inte vara så. Jag tror mest på "Nils" eller en person i hans närhet. Om det är KL, varför skyller inte han tillbaka på "Nils " exempelvis?

Skulle Kaj Linna ta bladet från munnen så hade det i princip varit att erkänna att han varit med om planeringen av rånet. Det är ju i princip det som huvudvittnet har gjort, han blev ju misstänkt för att ha planerat rånet tillsammans med Kaj Linna. Eftersom huvudvittnet har väldigt bra alibi hade Kaj Linna aldrig kunnat skylla på honom och nå framgång.
Citera
2017-05-19, 01:53
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
DNAt på snusprillan är inte på något sätt avgörande. Hur lätt som helst för vem som helst att få med sig en gammal prilla från en polare/bekant och plantera den på platsen.
Om mördaren nu är så förslagen.

Den har inte varit avgörande, det kunde polisen konstatera redan för 13 år sedan. Men vissa verkar ha hållit fast, i många år, vid att DNA-spåret rimligtvis måste komma från gärningsmannen eftersom det inte kom från Kaj Linna. 13 år senare kom vissa, speciellt en person, till samma slutsats som polisen.

Nu är naturligtvis frågan hur mycket man vågar sätta på spel att fingeravtrycken eller fingeravtrycket på pengalådan verkligen kommer från gärningsmannen eftersom det inte kom från Kaj Linna? Han kan ju inte vara gärningsman för det är ju redan bestämt på förhand.

Annars är det dåligt med spår från gärningsmannen i utredningen, alltså spår som kan matchas mot misstänkta. Otur? Inkompetens av polisens tekniker? Väl utförd kupp av gärningsmannen?
Citera
2017-05-19, 08:09
Medlem
Browndawgs avatar
Är det paus i rättegången idag? Hittar ingen info om när den skulle börja om den nu ska börja.
Citera
2017-05-19, 08:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Är det paus i rättegången idag? Hittar ingen info om när den skulle börja om den nu ska börja.
Det kan tydligen ha blivit något problem med förhandlingarna:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Att det kan vara problem med ljudupptagningarna från den förra rättegången kan säkert stämma. Jag har själv hört de där banden, och de ger knappast en förtroendeingivande bild av rättsväsendet. Det här är bara ett exempel:

Det här kan bli spännande.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-19 kl. 08:49.
Citera
2017-05-19, 08:48
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Det kan tydligen ha blivit något problem med förhandlingarna:

Att det kan vara problem med ljudupptagningarna från den förra rättegången kan säkert stämma. Jag har själv hört de där banden, och de ger knappast en förtroendeingivande bild av rättsväsendet. Det här kan bli spännande.

Det skulle vara förhör med Bertil idag. Inte nån vilodag alltså. Men hittar inget på Norrbottens tidningar.
Citera
2017-05-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag läste ditt inlägg och förstod det mycket väl. Om du läste mitt så ser du att det var en kommentar, inget annat. Jag känner också igen ett stavfel när jag ser det.

Du påstår dig vara jurist och det är därför mycket märkligt att du framhåller dessa brister i förhörsprotokoll som ett stort problem för Linna när du vet att han dömdes på det som lades fram i förhandlingen.

Linna dömdes av 2 eniga rätter, 5+5 ledamöter, så åtalet var inte så kass som du och andra vill göra gällande. De första 8/10 justitieråden i HD avslog också resningsansökningar så HR/TR var i tämligen gott sällskap. Låt oss se vad denna HR kommer fram till och förhålla oss till det.

Som rättsystemet är uppbyggt är det ett jättefiasko att ett åtal ens går till resning. Då har man haft alldeles för lite på fötterna från början.

Att det sen tar tid att få resning beror kanske mer på systemets ovilja än vad som faktiskt står i domarna!?

Oskyldig eller ej, han borde aldrig blivit dömd.

Ett "bevis" på hur undermålig utredningen var är snusprillan. Det gick ganska snabbt för den nya åklagaren och hans "team" att reda ut vem som kastar den. Det borde varit en smal sak även för 13 år sedan. Gamla utredningen och åtalet var inte bra, annars hade det inte blivit resning i det här fallet.

Eller har du någon annan synpunkt på det?
Citera
2017-05-19, 08:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Oskyldig eller ej, han borde aldrig blivit dömd.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/b...a-ar-oskyldig/

Johan Eriksson är en av Sveriges mest ansedda jurister, och han skulle knappast uttala sig på det här sättet om han inte var helt säker.

Det här är antagligen mycket större än Kaj Linna nu. Det handlar om problem i själva rättsapparaten, särskilt i övre Norrland.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-19 kl. 09:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in