2017-05-24, 07:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Nu är jag inte påläst på dem berömda samtalsliatorna men hur vida Linna ringt och gett Nils nån form av alibi under mordkvällen så vet vi ju att så inte är fallet, då hade ju Linna själv haft alibi eller varit knuten till platsen. Beroende på var han ringt ifrån.

Men jag litar inte på någon av de inblandade. Alla kan ljuga och minst 1 person gör det. Innan jag började hänga här på FB så hörde jag att Bertil och Nils hade alibi tack vare 3 långa samtal till varandra. Det första jag tänkte var, de kan ju ha låtit någon annan ringa dem, eller så ringen en av dem upp den andra å låter luren ligga på sidan och drar sen. OM båda är inblandade.

Det är inte ställt bortom varje rimligt tvivel att det var just DE som höll i sina telefoner den kvällen. Eller? Motivera varför isåfall.

Det är trots allt inte genomsnitts svenskar vi pratar om, den ena skickade nyss den andra som sin "advokat" för att ta emot 140.000 av 2 bröder som inte kunde säga nej.
Ah, jag förstår vad du menar med Linna och Nils samtal och alibi. Låt mig förtydliga:
- om vi utgår från att det är Nils som svarar i hans mobil kl 18:01 så är han i Arvidsjaur fram till 18:12.
- Linna å andra sidan är säker i Visträsk.
- Linnas sida har hävdat att han då inte hinner de c:a 75-85 km (beroende på väg) samt promenad innan 19:40. TR/HR och jag menar att han hinner, men knappt.
- Då menar jag att Nils definitivt får svårt att hinna de c:a 108 km från Arvidjaur till samma plats. Det tar c:a 20 min längre enligt Google maps.

Nu var detta bara ett exempel där jag ville veta av en användare hur det samtalet skulle fejkas. Han har 4-5 samtal till som ger honom alibi.
Citera
2017-05-24, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ah, jag förstår vad du menar med Linna och Nils samtal och alibi. Låt mig förtydliga:
- om vi utgår från att det är Nils som svarar i hans mobil kl 18:01 så är han i Arvidsjaur fram till 18:12.
- Linna å andra sidan är säker i Visträsk.
- Linnas sida har hävdat att han då inte hinner de c:a 75-85 km (beroende på väg) samt promenad innan 19:40. TR/HR och jag menar att han hinner, men knappt.
- Då menar jag att Nils definitivt får svårt att hinna de c:a 108 km från Arvidjaur till samma plats. Det tar c:a 20 min längre enligt Google maps.

Här har du uppenbarligen ingen aning vad du talar om, du har ingen erfarenhet av dom vägarna om vintern.

Citat:
Nu var detta bara ett exempel där jag ville veta av en användare hur det samtalet skulle fejkas. Han har 4-5 samtal till som ger honom alibi.

Här vet du dock vad du talar om.
Citera
2017-05-24, 08:21
Medlem
Diavlos avatar
Har läst igenom telefonlistorna och det var inte lätt, en sådan oordning utan sidnummer, med konstiga syftningar om mast etc
Det jag undrar är tidpunkten för mordet, vad vet vi egentligen om detta
Det finns en lucka mellan 21-23 på telefonlistor...
Citera
2017-05-24, 08:23
Medlem
Draifoss avatar
Ljudklipp från Studio Ett 16/5. Journalisten Anton Berg och tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem i studion. Alhem talar bl.a. om problemen med rättssäkerheten, kritiserar journalistkåren som inte intresserar sig för problemen med rättssäkerheten, inte ställer kritiska följdfrågor osv.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/892901?programid=1637
(16:25 - 32:10)

Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Arne, jag har också hört Poden och hjärtat slog nästan dubbla slag när de presenterade den teorin!

Problemet är att det har gått ett år och de som sitter i finkan för långaredsmordet garanterat har blivit kollade. Hade minst som talat för någon av dem varit inblandad i karlamarksmordet hade de nog inte haft rättegång mot Kaj Linna idag så DET spåret har tyvärr svalnat.
Som 'arne99' skrev i ett tidigare inlägg så verkar det finnas ett direkt ointresse från polis och åklagares sida att lösa fallet. Det finns fler intressanta spår som inte har följts upp. Det kan mycket väl vara så att man hellre misstänkliggör Kaj Linna för att försöka dölja bristerna i den tidigare hanteringen av fallet. Det är säkert en hel del som inte vill att sanningen skall komma fram här. Att det här blir på Linnas bekostnad bekymrar man sig inte om.
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Det är den här sortens uppkäftigt och ogrundat skitprat från bl.a. dig Barbro som verkligen förstör tråden!
Nils ÄR dömd för inbrottet på Konsum (inte för att detta har ett skit med resningen att göra).
Nils har "alibi" för mordkvällen från sin insyltade farsa och syrran som ska få hans lägenhet, som motsägs av hans eget telefontrixande under samma tid, vad är 'mycket gott' med det?
Ur HovR dom (B_49-05__B_938-04_.pdf):
Håller med om att sådant där förstör diskussionen. Man bör fundera över vad syftet kan vara med att systematiskt spamma tråden med vinklad och felaktig information.
Citera
2017-05-24, 08:38
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ljudklipp från Studio Ett 16/5. Journalisten Anton Berg och tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem i studion. Alhem talar bl.a. om problemen med rättssäkerheten, kritiserar journalistkåren som inte intresserar sig för problemen med rättssäkerheten, inte ställer kritiska följdfrågor osv.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/892901?programid=1637
(16:25 - 32:10)

Som 'arne99' skrev i ett tidigare inlägg så verkar det finnas ett direkt ointresse från polis och åklagares sida att lösa fallet. Det finns fler intressanta spår som inte har följts upp. Det kan mycket väl vara så att man hellre misstänkliggör Kaj Linna för att försöka dölja bristerna i den tidigare hanteringen av fallet. Det är säkert en hel del som inte vill att sanningen skall komma fram här. Att det här blir på Linnas bekostnad bekymrar man sig inte om.
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Håller med om att sådant där förstör diskussionen. Man bör fundera över vad syftet kan vara med att systematiskt spamma tråden med vinklad och felaktig information.

Inte ovanligt att rättshaverister lägger ner all sin energi och bortser från fakta, tillkortakommande småtjuvar, pundare med kriminell livsstil...
Citera
2017-05-24, 08:39
Medlem
habets avatar
Citat:
Poängen är att Linnas mobil inte går att nå från tiden före mötet med Nils och avvärjningsresan den 13/4 (Nils försöker nå honom 18:20) tills Linna själv ringer till Nils 23:14 på mordkvällen den 14/4.
- Däremellan har vi 8 ytterligare försök att nå Linna den 14/4, inklusive ett samtal precis vid mordet 19:37.
- Linna själv påstår att han är hemma hela dagen den 14/4. Eftersom det under de tidigare 13 dygnen kopplats 19 lyckade samtal i rad till hans telefon via "hemmamasten" A9AC Älvsbyn så är det högst osannolikt, närmast uteslutet, att det är problem med täckningen i Visträsk. Hade det varit ett misslyckat försök att nå honom i hemma Visträsk den 14/4... men 8?
- När han sedan är på väg söderut den 15/4 fungerar mobiltelefonen utmärkt. 16 av 17 försök att nå honom går fram, varav de flesta sker när han kör bil. Linnas påstående att det var fel på hans laddare och batteri saknar därför all trovärdighet.

Jag anser det helt uppenbart att Linna stängt av mobiltelefonen från tiden före avvärjningsresan till strax efter mordet. Frågan är varför han skulle göra det?

Den här frågan har inte egentligen uppmärksammats i domarna, men när jag ser samtalslistan för Linna i FUP (HD 5257-15b, s.202) försvinner varje tänkbart tvivel att Linna är inblandad i rånmordet. Ta en titt själv!

Jag har tagit en titt själv.

Du svarade inte på min fråga. Vilken orsak skulle Linna ha till att slå av telefonen på dagen den 14/4? Menar du at han var och rekade i Kalamark då på dagen?
Min poäng är att det finns ingen logisk förklaring till ditt påstående att han har slagit av telefonen under någon "kritisk" tid, då det under dagen den 14/4, åtminstone vad jag kan se, var någon "kritisk" tid för Linna.
Om det var så att Linna nu tänkte i de här banorna så borde han ju ha slagit på telefonen när det så att säga skulle ha varit riskfritt att ha den på.
Citera
2017-05-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet

Du svarade inte på min fråga. Vilken orsak skulle Linna ha till att slå av telefonen på dagen den 14/4? Menar du at han var och rekade i Kalamark då på dagen?
Min poäng är att det finns ingen logisk förklaring till ditt påstående att han har slagit av telefonen under någon "kritisk" tid, då det under dagen den 14/4, åtminstone vad jag kan se, var någon "kritisk" tid för Linna.
Om det var så att Linna nu tänkte i de här banorna så borde han ju ha slagit på telefonen när det så att säga skulle ha varit riskfritt att ha den på.

Det finns en annan poäng som vissa här har bortsett ifrån (tycker jag)

Sommarsemestern verkar ju ha tagit sommarsemester från tråden men han har vid flera tillfällen påtalat att "Kaj" måste vara Sveriges mest otursförföljda människa med tanke på att telefonen varit avslagen just då brottet begåtts.

Häng med nu!

Vissa personer påpekar att Kaj och Nils (vittnet) träffats under den tiden som telefonen varit avslagen, båda säger det dessutom själva. Kvällen för avvärjningsresan. Vad som sades och hur länge de träffades är de dock oense om.

Nils VET rimligtvis att det är problem med Kajs telefon. Allt annat är faktiskt otänkbart (med tanke på den täta kontakt de har och med tanke på att Kaj eventuellt ska bo i Nils lägenhet i Stockholm mm.

Nils har ju försökt nå Kaj på den avstängda telefonen och på nått sätt har de ändå stämt träff (eller träffat på varandra) så han måste faktiskt ha koll på det.

När Nils några veckor senare pekar ut Kaj så VET redan Nils att Kajs telefon inte ger honom alibi.

(Kaj kan fortfarande vara skyldig/delaktig men att Nils "bara har tur att Kajs telefon var avslagen just då" kan vi nog glömma.)
Citera
2017-05-24, 09:25
Medlem
Draifoss avatar
Bra tänkt Klas1981! En sak som jag har funderat på är om man redan innan hade bestämt sig för att skylla rånet på Linna, dvs. att det stämmer att "Nils" och hans pappa redan innan hade diskuterat det här inbördes som "Linnas rånplaner", och att man också medvetet synkroniserade brottet med Kajs avresa. "Avvärjningsresan" skulle då i själva verket kunna ha varit en planerad "rånresa", som sedan fick avbrytas när det blev känt att Linna sköt upp sin påbörjade resa söderut.

Det andra alternativet är att historien om "Linnas rånplaner" är en efterhandskonstruktion som byggdes upp efter att det hade gått snett (dvs. när "Bertil" hade pekats ut som gärningsman av Sune Lindberg).

Vilket av de här två alternativen går bäst ihop med de fakta vi har om telefonsamtal och vad som har sagts i förhör?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-24 kl. 09:38.
Citera
2017-05-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra tänkt Klas1981! En sak som jag har funderat på är om man redan innan hade bestämt sig för att skylla rånet på Linna, dvs. att det stämmer att "Nils" och hans pappa redan innan hade diskuterat det här inbördes som "Linnas rånplaner", och att man också medvetet synkroniserade brottet med Kajs avresa. "Avvärjningsresan" skulle då i själva verket kunna ha varit en planerad "rånresa", som sedan fick avbrytas när det blev känt att Linna sköt upp sin påbörjade resa söderut.

Det andra alternativet är att historien om "Linnas rånplaner" är en efterhandskonstruktion som byggdes upp efter att det hade gått snett (dvs. när "Bertil" hade pekats ut som gärningsman av Sune Lindberg).

Vilket av de här två alternativen går bäst ihop med de fakta vi har om telefonsamtal och vad som har sagts i förhör?

Jag tar inte ställning och säger att du har rätt men jag tror absolut att det är fullt möjligt. Har varit inne på samma tänkte, särskilt tanken att Linna ändå ska åka och att man planerar in brottet efter det. Avvärjningsresan har ju inte ägt rum i form av en avvärjningsresa iallafall, det är väll alla överens om oavsett tron på Linnas skuld.

Det är definitivt så pass "möjligt" att det inte går att utesluta om man ser till tänkbara gärningsmän.
Citera
2017-05-24, 09:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Du [farbror_barbro] svarade inte på min fråga. Vilken orsak skulle Linna ha till att slå av telefonen på dagen den 14/4? Menar du at han var och rekade i Kalamark då på dagen?
Går det att se i listorna om Linna har "gjort sig onåbar" även efter att han använde telefonen när han passerade Skellefteå? Det vore ju helt ologiskt i så fall att försöka dölja sig när han inte alls kunde ha haft någon anledning till det (precis som tidigare under dagen i Visträsk). Att Linna körde från Skellefteå till Iggesund går det ju inte heller att inbilla sig att det var något skumt med (hur mycket han/hon nu än försöker).
Senast redigerad av Draifos 2017-05-24 kl. 10:07.
Citera
2017-05-24, 10:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Har läst igenom telefonlistorna och det var inte lätt, en sådan oordning utan sidnummer, med konstiga syftningar om mast etc
Det jag undrar är tidpunkten för mordet, vad vet vi egentligen om detta
Det finns en lucka mellan 21-23 på telefonlistor...
- Vittne EL ser glugg-passagen 19:40-19:42.
- Den vita bilen är borta och har ersatts av brödernas bil c:a 21:30.
- Sune anger strax efter 21 för överfallet, om jag minns rätt.
- Det finns även ett larm till hemtjänst i huset som kan kopplas till överfallet (via strörmavbrott tror jag?). Osäker på vad tidsangivelsen är exakt, men jag tror det är c:a 21 där också.
Citera
2017-05-24, 10:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Min bedömnkng är att han har den avstängd hela tiden eftersom det är missade upplopplingar hela dagen den 14/4. Ett skäl för Linna att göra så kan vara att han inte var hemma utan ute i annat ärende, t.ex. fixade med annan bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in